THE HISTORICAL PROCESSES OF IMPLEMENTING FIELD EDUCATION IN THE CITY OF COLATINA - ES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57608

Keywords:

Social movements, Public policy, Rural Education

Abstract

This article brings a brief socialization of the historical processes of implantation of the rural education in the city of Colatina - ES, recalling the main milestones of this movement in peasant territory. It aims to present the organization and performance of community social movements, with a view to guaranteeing rural education. The methodology was based on a qualitative study. The case study was the strategy used to approach the collection of data and information about the theme investigated. The results revealed the dissatisfaction of families residing in the region of São João Pequeno and in the peasant communities of the Vales de Boa Esperança and Santa Joana, observing their children studying in distant schools and with divergent realities from the peasant context. These findings were experienced by many students, families and peasants from all over Brazil, contributing to the organicity of social movements in the struggle, demand and guarantee of public policies for rural education in peasant territories. In the results obtained with bibliographic, documentary and field research, we have highlighted the importance of these social organizations in strengthening rural education, as a modality of basic education, until it is consolidated as the right of the peasant population. In this context, it is increasingly necessary to sow and reap the fruits won by movements organized on the ground of rural schools, in the critical and emancipatory formation of educators, family members and the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ramofly Bicalho, Federal Rural University of Rio de Janeiro, Brazil.

PhD in Education and Professor at the Federal Rural University of Rio de Janeiro.

Gizele Kelfer, Municipal Secretariat of Education of the municipality of Colatina, Espírito Santo, Brazil

Master in Education from the Federal Rural University of Rio de Janeiro and Professor of a multi-grade school.

References

ANTUNES ROCHA, Maria Isabel; ALMEIDA MARTINS, Maria de Fátima; ALVES MARTINS, Aracy. Territórios Educativos na Educação do Campo: Escola, Comunidade e Movimentos Sociais. 2. ed. Belo Horizonte: Gutenberg, 2012.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Políticas de formação de educadores (as) do campo. Caderno Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 13 jun. 2020.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Prefácio. In: KOLLING, Edgar Jorge (Org.). Por uma educação básica do campo. Brasília: Fundação Universidade de Brasília, 1999.

BETTO, Frei. O que é Comunidade Eclesial de Base. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BICALHO, Ramofly. Possíveis Interfaces entre Educação do Campo, Educação Popular e Questões Agrárias. Curitiba: Appris, 2017. v. 1. 234 p.

BICALHO, Ramofly; SILVA, M. A. Políticas públicas em educação do campo: PRONERA, PROCAMPO e PRONACAMPO. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 10, n. 2, p. 135-144, 2016.

COMITÊ DE EDUCAÇÃO DO CAMPO DO MUNICÍPIO DE COLATINA. Regimento Interno. Colatina, 2012. p. 5-6.

ESCOLA MUNICIPAL COMUNITÁRIA RURAL “PADRE FULGÊNCIO DO MENINO JESUS”. Plano de Desenvolvimento Institucional. Colatina, 2017-2021.

ESCOLA MUNICIPAL COMUNITÁRIA RURAL “SÃO JOÃO PEQUENO”. Plano de Desenvolvimento Institucional. Colatina, 2017-2021.

FERNANDES, Bernardo Mançano; ARROYO, Miguel Gonzalez. A educação básica e o movimento social do campo. Coleção Por uma Educação Básica do Campo, Brasília, v. 2, 1999.

FOERSTE, Erineu; GAVA, Marleide Pimentel Miranda. Educação do Campo: Diálogos Interculturais em “Terras Capixabas”. Vitória: Edufes, 2013. p. 262.

GAVA, Marleide Pimentel Miranda. Professores do campo e no campo: um estudo sobre a formação continuada e em serviço na Escola Distrital “Padre Fulgêncio do Menino Jesus”, no município de Colatina/ ES. Vitória: UFES, 2011.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Painel Representativo do Desenvolvimento Socioeconômico Cultural de Colatina. Panorama da educação do campo. Brasília: INEP, 2007.

MOSCHEN, Ana Paula. Memorial acadêmico de uma professora dos anos iniciais de uma escola multisseriada do campo: a diversidade de tempos, idades e saberes das crianças do campo. São Mateus - ES, 2020.

REGIONAL DAS ASSOCIAÇÕES DOS CENTROS FAMILIARES DE FORMAÇÃO EM ALTERNÂNCIA DO ESPÍRITO SANTO. Cultivando a Educação dos Povos do Campo do Espírito Santo. São Gabriel da Palha, 2015. p. 29.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Ata da reunião do Comitê de Educação do Campo do Município de Colatina. Colatina, 2015.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Plano Municipal de Educação: Bases Político – Pedagógicas da Educação Municipal- por uma escola participativa 2004 – 2013. Colatina, 2004.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO. Plano Municipal de Educação de Colatina: 2015 – 2025. Colatina, 2015.

SINDICATO DOS TRABALHADORES RURAIS DE COLATINA – ES. Projeto de Desenvolvimento Local Sustentável: Vales de Boa Esperança e Santa Joana. 1. ed. Colatina: Gráfica Tidabel, 2002. p. 41/63.

ZAGO, Nadir. Migração rural-urbana, juventude e ensino superior: Universidade Comunitária da Região de Chapecó. Revista Brasileira de Educação, Chapecó, v. 21 n. 64, p. 18/19, jan/mar. 2016.

ZANOTELLI, Marta Elena. Caminhos da Educação do Campo: Um olhar sobre a Comunidade de São João da Barra Seca- Curso de Pedagogia da Alternância. Colatina: Secretaria Municipal de Educação, 2015.

Published

2021-06-09

How to Cite

BICALHO, R.; KELFER, G. . THE HISTORICAL PROCESSES OF IMPLEMENTING FIELD EDUCATION IN THE CITY OF COLATINA - ES. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–16, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57608. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57608. Acesso em: 18 dec. 2024.