GATHERER COMMUNITIES' TEACHING AT TERRA DO MEIO

an experience on curriculum as educational territory in the amazon forest

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57862

Keywords:

Differentiated instruction, Emancipation, Alternation pedagogy

Abstract

This paper introduces a curricular experience as an everyday exercising of the idea of educational territory. As this work acknowledges the risks entailed in the semantic-conceptual plurality of that category, it also seeks nevertheless to aggregate within its reach a series of educational experiences deriving from the project Gatherer Communities Teachers’ Education, inside the Amazon forest, in a region known as Terra do Meio (Middle Land), at the confluence of the rivers Xingu and Iriri, which incontestably evince the concrete possibility for the subversion of a pre-established “curricular order” as condition for the operationalization of the pedagogical work, whose main and most perverse consequence is the displacing of the reality of the territory in which such work occurs, culminating in an almost absolute artificialization of the whole experience of school education carried out with traditional peoples and communities. Therefore, this paper intends to indicate pieces of evidence regarding school counterculture, which becomes possible due to a conception of the curriculum as practice both rooted in life experience and intertwined in the fabric of the territory where it takes place.  The territory is, beyond the space where things happen, an educational factor with a high pedagogical potential for all individuals involved in the experience. Accordingly, this article assumes the educational experience rooted in the territory as the right to a full development of the human vocation, to a becoming, but a viable becoming, which is in consonance with the necessities of concrete individuals, historically situated and existentially potent.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raquel da Silva Lopes, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Social Sciences from the Federal University of Pará and Professor at the Faculty of Ethnodiversity at the Federal University of Pará.

Irlanda do Socorro de Miléo, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Education from the Pontifical Catholic University of São Paulo and professor at the Federal University of Pará.

References

ALVAREZ, Johnny; PASSOS, Eduardo. Cartografar é habitar um território existencial. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana. (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 131-149.

ARANTES, Paulo. O novo tempo do mundo. São Paulo: Boitempo, 2014.

ARROYO, Miguel González. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

ARROYO, Miguel González. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

ARROYO, Miguel González. Escola terra de direito. In: ROCHA, Maria Isabel Antunes, HAGE, Salomão Mufarrej (orgs). Escola de direito reinventando a escola multisseriada, (Coleção Caminhos da Educação do Campo). Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Resolução nº 1, de 3 de abril de 2002

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei n. 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996.

BARROS, Flávio Barros; ZEIDEMANN, Vivian. Escolas (in)sustentáveis; sociedades (in)sustentáveis: sobre os rumos da educação na Terra do Meio. In: ROCHA, Maria Isabel Antunes; HAGE, Salomão Mufarrej (orgs). Escola de direito: reinventando a escola multisseriada; 1 ed.; 1reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

CAJAL, Irene Baleroni. A interação em sala de aula: como o professor reage às falas iniciadas pelos alunos? IN: COX, Maria Inês P. & ASSIS-PETERSON, Ana Antônia (Orgs.). Cenas de sala de aula. São Paulo: Mercado de Letras, 2001. p. 125-159.

CALDART, Roseli Salete. Elementos para construção do Projeto Político e Pedagógico da Educação do Campo. In: JESUS. Sônia Meire Santos Azevedo de; MOLINA, Monica Castagna (Org.) Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo, 2004. Coleção Por Uma Educação do Campo, n.º 5.

CANDAU, V. M. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240-255, 2011.

CANDAU, V. M. F.; OLIVEIRA, L. F. de. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.26, n.01, p.15-40, abr. 2010.

CORDEIRO, Leonardo Zenha; LOPES, Raquel. Territórios do saber x territórios do viver: formação docente em hetero-espaços no interior da Amazônia. Educação em foco, Juiz de Fora, v. 25, n. 2, p. 409-438, jan/abr 2020. DOI: https://doi.org/10.22195/2447-524620202530444.

FERNANDES, B. M. Sobre a tipologia dos territórios. [2009]. Disponível em: http://www4.fct.unesp.br/nera/publicacoes.php. Acesso em: 12 fev. 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial: por um projeto educativo emancipatório. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 2, n. 2-3, p. 95-108, jan./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v2i2/3.127 .

HAESBAERT, Rogério. Viver no limite: território e multi/ transterritorialidade em tempos de in-segurança e contenção. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

HAESBAERT, Rogério. Territórios alternativos. São Paulo: Contexto, 2006.

HAESBAERT, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

HAGE, Salomão Mufarrej. Por uma escola do campo de qualidade social: transgredindo o paradigma (multi)seriado de ensino. Em Aberto. Brasília, v. 24, n. 85, p. 97-113, abr/ 2011.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBio). Plano de Manejo da Reserva Extrativista Riozinho do Anfrísio. Altamira: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 228 p., 2009.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBio). Plano de Manejo da Reserva Extrativista Rio Iriri. Altamira: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 195 p., 2010.

INSTITUTO CHICO MENDES DE CONSERVAÇÃO DA BIODIVERSIDADE (ICMBio). Plano de Manejo da Reserva Extrativista Rio Xingu. Altamira: Instituto Chico Mendes de Conservação da Biodiversidade, 180 p., 2011.

LOPES, Raquel da Silva et al. Relatório do projeto de pesquisa Entre preservação e transformação: a influência da variável educação escolar nos modos de vida das comunidades tradicionais das reservas extrativistas da Terra do Meio, no Pará, apresentado à UFPA/PROPESP. Universidade Federal do Pará, 2013. 17 p. (Mimeo).

MARCHESI, Reinaldo de Souza; ALELUIA, José Roberto Sanabria; BARBOSA, Ana Laide Soares; ARRUDA, Renato Fonseca de. Educação, cinema e luta por direitos: narrativas da resistência na terra do meio. Revista Docência e Cibercultura; Rio de Janeiro, v. 5 n. 1 p. 167-209, Jan/Abr 2021. https://doi.org/10.12957/redoc.2021.55200

PARENTE, Francilene Aguiar; LOPES, Raquel; MILÉO, Irlanda de Oliveira. Pedagogia da Alternância na Formação de Professores Extrativistas: uma Experiência na Terra do Meio, em Altamira/PA. Revista Humanidades e Inovação v.7, n.12, p, 63-77, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/issue/view/77

QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005. Colección Sur Sur. p. 227-278.

ROCHA, Carla Giovana Souza; AMORIM, Paulo; SALGADO, Liliana; CARVALHO, Soraya Abreu de. Diagnóstico sócio-econômico da Reserva Extrativista Riozinho do Anfrísio, Altamira-Pará. 2005. (Relatório de pesquisa).

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SAHLINS, Marshall. O “pessimismo sentimental” e a experiência etnográfica: por que a cultura não é um “objeto” em via de extinção (parte 1). Rio de Janeiro: MANA 3 (1): 41-73, 1997.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

UFPA/CAMPUS DE ALTAMIRA. Projeto de formação de professores extrativistas da Terra do Meio – Magistério. Altamira/PA, 2014. (Mimeo)

VELÁSQUEZ, Cristina; VILLAS-BÔAS, André; SCHWARTZMAN, Steven. Desafio para a gestão ambiental integrada em território de fronteira agrícola no oeste do Pará. Revista de Administração Pública, 40 (6): 1061-1075, 2006.

Published

2021-06-09

How to Cite

LOPES, R. da S. .; MILÉO, I. do S. de. GATHERER COMMUNITIES’ TEACHING AT TERRA DO MEIO : an experience on curriculum as educational territory in the amazon forest. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 1–17, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.57862. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57862. Acesso em: 17 jul. 2024.