TEACHERS AND ASSISTANTS
reflecting on the curriculum of the Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.64702Keywords:
Resume, Child education, Teaching workAbstract
This article problematizes the tense ratio between teachers and class assistants. This legally established division of labor undermines the care-education binomial and has a considerable impact on the quality of early childhood work. It will be argued that there is an inseparability of these functions, as guided by the reference curriculum of Minas Gerais and all the guiding documents of early childhood education. This documental analysis aims to investigate the reference curriculum of Minas Gerais in order to point out its perspectives on caring and educating in early childhood education, underlining the roles of the teacher and the kindergarten assistant. The first part will present a brief overview of the history of early childhood education and its struggle for legitimacy as a stage of basic education. It will be studied the reality of teachers and kindergarten assistants in the southern municipality of Minas Gerais regarding the administrative division of labor will be examined, comparing with what the reference curriculum of Minas Gerais considers ideal for early childhood education. It is expected to find a direction of legislation to strengthen early childhood education as a right, where caring and educating are not based on philanthropy or welfare, but on public policies.
Downloads
Metrics
References
Arrais, L. F. L., & Lazaretti, L. M. Formação Do Professor Da Educação Infantil: Os Dilemas E As Perspectivas Da Universidade. In: Universidade Estadual do Ceará. Didática e Prática de Ensino na relação com a Formação de Professores. 1 ed. UECE. Fortaleza, Ceará, p. 3598, 2014. Disponível em: http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro2/FORMA%C3%87%C3%83O%20DO%20PROFESSOR%20DA%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20INFANTIL%20OS%20DILEMAS%20E%20AS%20PERSPECTIVAS%20DA%20UNIVERSIDADE.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução: D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 1978.
Arroyo, M. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 15ª ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
Ávila, M. J. F. As professoras de crianças pequenininhas e o cuidar e educar: um estudo sobre as práticas educativas em um CEMEI de Campinas/SP. Campinas, 2002. Dissertação. (Mestrado em educação). Faculdade de educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2002.
Bogdan, R.; Biklen, S. A investigação qualitativa em educação: uma introdução às teorias e aos métodos. 12 ed. Porto: Porto Editora, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/ 1996, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério de Educação e do Desporto. Referencial curricular nacional para educação infantil. Brasília, DF: MEC, 1998.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei 8.069/90, de 13 de julho de 1990.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação.Câmara De Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de Dezembro de 2009b, Seção 1, P. 18.
BÚFALO, Joseane Maria P. Creche: lugar de criança, lugar de infância: um estudo sobre as práticas educativas em um CEMEI de Campinas. 1997. Dissertação (Mestrado)—Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP.
COSTA, Fátima Neves do Amaral Costa. O Cuidar e o Educar na Educação Infantil. In: ANGOTTI, Maristela (Org.). Educação Infantil: para que, para quem e por quê? Campinas, SP: Alínea, 2008. 2 ed. p. 61-86.
CONDE, Soraya Franzoni. As condições de trabalho dos professores de educação infantil em Santa Catarina, Brasil. Nuances: estudos sobre Educação, v. 29, n. 3, 2018.
DIDONET, Vital. Creche: a que veio... para onde vai. Em aberto, v. 18, n. 73, 2001.
DIDONET, Vital. Não há educação sem cuidado. Revista Pátio de Educação Infantil, v. 1 n. 1, 2003.
Gerhardt, T. E.; Silveira, D. T. 2009. Métodos de pesquisa. 1 ed. Editora da UFRGS. Porto Alegre, RS, Brasil.
HADDAD, L. A creche em busca de identidade. São Paulo: Loyola, 1991.
KRAMER, Sonia. Direitos da criança e projeto político pedagógico de educação infantil. In: BAZÍLIO, Luiz Cavalieri & Kramer, Sônia. Infância, educação e direitos humanos. São Paulo: Cortez, 2003, p. 51-81
KRAMER, Sonia (org.). Profissionais da Educação Infantil: gestão e formação. São Paulo: Ática, 2005.
LIMA, Adriana Flávia S. O. Pré-escola e alfabetização, uma proposta baseada em P.Freire e J. Piaget. 9a ed. Petrópolis: Vozes. 1996.
MÉSZÁROS, I. Para além do capital. Campinas: UNICAMP; Boitempo, 2011.
MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. Secretaria de Estado de Educação de Minas Gerais – SEE/MG, 2018.
MOREIRA, Antônio Flavio; SILVA, Tomaz Tadeu. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In:_______. (Orgs.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2002.
NUNES, M. F. R.; CORSINO, P.; DIDONET, V. Educação infantil no Brasil: primeira etapa da educação básica. Brasília: UNESCO/MEC/SEB/Fundação Orsa, 2011.
OLIVEIRA, Zélia Maria Freire. CURRÍCULO: um instrumento educacional, social e cultural, Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 8, n. 24, maio/ago, 2008.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 7ª ed. São Paulo, Cortez/Autores Associados, 2000.
Saviani, D. Escola e democracia. 42ª ed. São Paulo: Autores associados, 2012.
Silva. T.T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3ª ed. São Paulo: Autêntica, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.