TEACHING PROFESSION AND NARRATIVE CURRICULUM

reflections on teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.67687

Keywords:

Teaching Profession, Teacher Education, Narrative Curriculum

Abstract

This essay examines the development of formative pathways for teacher education, grounded in the perspectives of Francisco Imbernón (2011) and the concept of narrative curriculum by Ivor Goodson (2007, 2022). It explores trajectories and essential knowledge for educators' training, with an emphasis on reflective pedagogical practice. Drawing from these authors, it underscores the significance of teachers' personal narratives in unveiling the tacit knowledge inherent to the teaching profession. These life stories constitute a distinctive epistemology of teaching, providing a fundamental foundation for prospective teachers' education. Thus, the intersection of Imbernón and Goodson's ideas sheds light on the importance of acknowledging and harnessing educators' individual experiences as cornerstones for pedagogical formation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cidney Antonio Surdi Junior, University of Brasília, Brazil.

Master in Philosophy from the Federal University of Paraná and PhD in Education from the University of Brasília.

Otília Maria Alves da Nóbrega Alberto Dantas, University of Brasília, Brazil

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte and professor at the University of Brasília.

References

GOODSON, Ivor. A Construção Social do Currículo. Lisboa: EDUCA Currículo 3, 1997.

GOODSON, Ivor. As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis: Vozes, 2008.

GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, p.241-252, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n35/a05v1235.pdf. Acesso em 15/01/2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000200005

GOODSON, Ivor. A vida e o trabalho docente. São Paulo: Vozes, 2022.

GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. 15º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

GRESVI, Svetlana.; ESQUIVEL, Amadeo Cuba – Objetivos vs Competencias: análisis histórico y epistemológico de los constructos curriculares: objetivo educacional y competencia. Cuzco, Peru: 1ra Edición, 2014.

GUSDORF, Georges. Professores para quê. Para uma pedagogia da pedagogia. Lisboa: Moraes Editores, 1970.

IMBERNÓN, Francisco Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PASUCH, Jaqueline; FRANCO, Cléria Paula. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação. V. 12 N. 35 maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n35/a05v1235.pdf. Acesso em: 12 ago. 2018.

PASUCH, Jaqueline; FRANCO, Cléria Paula. O currículo narrativo na educação infantil das crianças do campo: reflexões sobre um diálogo pedagógico - Cad. Cedes, Campinas, v. 37, n. 103, p. 377-392, set.-dez., 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/cc0101-32622017176082

PERRENOUD, Phillipe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Penso, 2001.

RANGUETTI, Diva Spezia. Currículo escolar: das concepções histórico-epistemológicas a sua materialização na prática dos contextos escolares. 1ª ed. Curitiba: CRV, 2011.

RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth. A construção de currículos mediados pelas tecnologias: um olhar para a formação de professores e as narrativas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Vol. 37, Curitiba: UFPR, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/1550/155066887022/html/. Acesso em 10 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.72496

SILVA, Tadeu Tomaz. Documentos de Identidade; uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, Autêntica, 1999.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Trad. João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

Published

2024-07-12

How to Cite

SURDI JUNIOR, C. A.; DANTAS, O. M. A. da N. A. TEACHING PROFESSION AND NARRATIVE CURRICULUM: reflections on teacher education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e67687, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.67687. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/67687. Acesso em: 20 jul. 2024.