TEACHING PROFESSION AND NARRATIVE CURRICULUM
reflections on teacher education
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.67687Keywords:
Teaching Profession, Teacher Education, Narrative CurriculumAbstract
This essay examines the development of formative pathways for teacher education, grounded in the perspectives of Francisco Imbernón (2011) and the concept of narrative curriculum by Ivor Goodson (2007, 2022). It explores trajectories and essential knowledge for educators' training, with an emphasis on reflective pedagogical practice. Drawing from these authors, it underscores the significance of teachers' personal narratives in unveiling the tacit knowledge inherent to the teaching profession. These life stories constitute a distinctive epistemology of teaching, providing a fundamental foundation for prospective teachers' education. Thus, the intersection of Imbernón and Goodson's ideas sheds light on the importance of acknowledging and harnessing educators' individual experiences as cornerstones for pedagogical formation.
Downloads
Metrics
References
GOODSON, Ivor. A Construção Social do Currículo. Lisboa: EDUCA Currículo 3, 1997.
GOODSON, Ivor. As políticas de currículo e de escolarização. Petrópolis: Vozes, 2008.
GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 35, p.241-252, maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n35/a05v1235.pdf. Acesso em 15/01/2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000200005
GOODSON, Ivor. A vida e o trabalho docente. São Paulo: Vozes, 2022.
GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. 15º ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
GRESVI, Svetlana.; ESQUIVEL, Amadeo Cuba – Objetivos vs Competencias: análisis histórico y epistemológico de los constructos curriculares: objetivo educacional y competencia. Cuzco, Peru: 1ra Edición, 2014.
GUSDORF, Georges. Professores para quê. Para uma pedagogia da pedagogia. Lisboa: Moraes Editores, 1970.
IMBERNÓN, Francisco Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PASUCH, Jaqueline; FRANCO, Cléria Paula. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação. V. 12 N. 35 maio/ago. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n35/a05v1235.pdf. Acesso em: 12 ago. 2018.
PASUCH, Jaqueline; FRANCO, Cléria Paula. O currículo narrativo na educação infantil das crianças do campo: reflexões sobre um diálogo pedagógico - Cad. Cedes, Campinas, v. 37, n. 103, p. 377-392, set.-dez., 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/cc0101-32622017176082
PERRENOUD, Phillipe. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Penso, 2001.
RANGUETTI, Diva Spezia. Currículo escolar: das concepções histórico-epistemológicas a sua materialização na prática dos contextos escolares. 1ª ed. Curitiba: CRV, 2011.
RODRIGUES, Alessandra; ALMEIDA, Maria Elizabeth. A construção de currículos mediados pelas tecnologias: um olhar para a formação de professores e as narrativas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Vol. 37, Curitiba: UFPR, 2021. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/1550/155066887022/html/. Acesso em 10 jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.72496
SILVA, Tadeu Tomaz. Documentos de Identidade; uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte, Autêntica, 1999.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Trad. João Batista Kreuch. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.