EXPERIENCETRAINING:

photography in initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.68496

Keywords:

Training. , Experience, Photography.

Abstract

This article presents the results of master's research, which aimed to understand how photography participates in the initial training of teachers at a state university, located in the interior of Bahia. From a qualitative perspective, the descriptive research used the Experience Groups device, in which data and information were produced about how the undergraduates related to photography in its production and reception dimension. The data produced in the field were analyzed based on the contributions of philosophical hermeneutics. Given the massive and automated use of photography today, it is understood that the experience with photography in its production and reception dimension can be a formative experience in the sense of placing the interpreter in relationship with their life stories, offering other horizons of world capable of updating prejudices towards the construction of inventive/invented existentialities. Given this, how can photographic polysemy forge a pedagogy of experience-formation?

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ronivaldo da Silva de Almeida, University of the State of Bahia, Brazil.

Master in Education and Diversity University of the State of Bahia.

 

 

 

 

 

 

Rosane Meire Vieira de Jesus, University of the State of Bahia, Brazil.

PhD in Education he State University of Bahia and professor at the Department of Education from the same institution.

References

ALMEIDA, Ronivaldo da Silva; MACEDO, Carolina Ruiz de. Uma ópera de pássaros: voos ficcionais da fotografia. In: JESUS, Rosane Meire Vieira de; SILVA, Zuleida Paiva da; MESSIAS, Franciele Reis (Orgs.). Viradas FEL: as viradas nas pesquisas em educação no grupo de pesquisa formação, experiência e linguagens - FEL. Campinas-SP: Pontes Editores, 2022, p. 221-247.

ANJOS, Lívia de Souza; SANTANA, Marisa Aguiar de. A experiência formativa de educadores em atuação no contexto de uma formação em currículo: implicações do pesquisador enquanto sujeito dialógico. In: MACEDO, Sidnei Macedo et al (orgs.). Currículo e processos formativos: experiências, saberes e culturas. Salvador: Edufba,2012.

BARROS, Alerrandra. População estimada do país chega a 213,3 milhões de habitantes em 2021. Agência IBGE, 2021. Disponível: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/31458-populacao-estimada-do-pais-chega-a-213-3-milhoes-de-habitantes-em-2021#:~:text=O%20n%C3%BAmero%20de%20habitantes%20no,hoje%20(27)%20pelo%20IBGE. Acesso em 31 de out. 2023.

BARTHES, Roland. A câmara clara. trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BAZIN, André. “A ontologia da imagem fotográfica”. In: BAZIN, André. O cinema. Ensaios. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1991, p. 19-26.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Editora Brasiliense, 3ª ed., 1987.

BRAGA, Adriana. Sociabilidades digitais e a reconfiguração das relações sociais. Desigualdade & Diversidade, Revista de Ciências Sociais da PUC-Rio, v. 9, p. 95-104, 2011.

BRAGA, Vitor José. Capture, compartilhe e interaja: Um estudo sobre as condições materiais e as performances sociais observadas em um aplicativo de produção e compartilhamento de imagens. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas), Faculdade de Comunicação, UFBA, Salvador, 2015.

COBIÁN, Mario Teodoro Ramírez. O legado estético de Gadamer. Princípios: Revista de Filosofia (UFRN), v. 19, n. 31, p. 53-64, 2012.

FGV. Uso de TI no Brasil: País tem mais de dois dispositivos digitais por habitante, revela pesquisa. Disponível em: https://portal.fgv.br/noticias/uso-ti-brasil-pais-tem-mais-dois-dispositivos-digitais-habitante-revela-pesquisa. Acesso em: 30 de out. 2023.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

FONTECUBERTA, Joan. Por um manifesto pós-fotográfico. Revista Studium 36, Campinas: Instituto de Artes da Unicamp, 2014. Disponível em: studium.iar.unicamp.br/36/7/index.html. Acesso em 13 dez. 2022.

FONSECA, Camila Heveline Santos da. Cultura Visual e Compreensão Crítica: construções de sentidos na interação do educando com as hiperimagens. 185f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação), UNEB Campus IV, Jacobina, 2017.

GADAMER, Hans-Georg. A atualidade do belo: a arte como jogo símbolo e festa. Edições Tempo Brasileiro, 1985.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e Método I: Traços de uma hermenêutica filosófica. 3ªed. Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

GAMBOA, Silvio. Tendências epistemológicas: dos tecnicismos e outros “ismos”aos paradigmas científicos. In: GAMBOA, Silvio. Pesquisa Educacional: quantidade-qualidade. 2ª ed. São Paulo: Cortez, 1997.

GAMBOA, Silvio Sánchez. Pesquisa em Educação: Métodos e epistemologias. Chapecó: Argos, 2007.

GOMES, Antenor Rita; SANTANA, Jerriana Santos. Retratos do sertão: as representações do sertão nas telenovelas e suas implicações educacionais. Universidade Federal da Paraíba. Revista Temas em Educação, v. 22, n. 1, p. 130, 2013.

JESUS, Rosane Meire Vieira. Comunicação da experiência fílmica e experiência pedagógica da comunicação. 2012. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal da Bahia, Salvador (BA), 2012.

JESUS, Rosane; OLIVEIRA, Iris. Grupo de experiência e arte. In: MACEDO, Elizabeth; THOMÉ, Cláudia (Orgs.). Currículo e diferença: afetações em movimento. Curitiba: CRV, 2018.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Revista reflexão e ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, 2011. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444

LEITE, Amanda Mauricio Pereira. Fotografia para ver e pensar. 2016. 343f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, Ilha de Santa Catarina, 2016.

LEMOS, André. A crítica da crítica essencialista da cibercultura. MATRIZes, v. 9, n. 1, p. 29-51, 2015.

MACEDO, Roberto Sidnei. Atos de currículo e formação: o príncipe provocado. Revista Teias, v. 13, n. 27, p. 8, 2012.

MACEDO, Roberto Sidnei; GUERRA, Denise; MACEDO, Társio Roberto. Redes e formação: argumentos e experiências multirreferenciais. Revista Observatório, v. 5, n.1, p. 110-133, 2019. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2019v5n1p110

MIRANDA, Luciana Lobo. A cultura da imagem e uma nova produção subjetiva. Psicologia Clínica, v. 19, p. 25-39, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-56652007000100003

OLIVEIRA, Marcelo Matos. Os comungos e A comungos: a odisseia formativa de um grupo. 96f. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, 2006.

PAIM, Ana Verena Freitas. A reexistência enquanto ato de currículo no contexto da formação de professores. MACEDO, Roberto Sidnei et al (Orgs.). Currículo e processos formativos: experiências, saberes e culturas. Salvador: EDUFBA, 2012.

PALMER, Richard. Hermenêutica. Lisboa: Edições 70, 1969.

PONTES, Clara Machado. A experiência hermenêutica da arte em Gadamer. PERI, v.6, n. 1,

p. 63-76, 2014.

RECUERO, Carlos Leonardo; REBS, Rebeca. As significações da produção da fotografia em sites de redes sociais. RuMoRes, v. 7, n. 13, p. 156-175, 2013. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-677X.rum.2013.58937

ROSA, Maria Inês Petrucci et al. Uma outra compreensão de currículo. Currículo sem fronteiras, v. 11, n. 1, p. 198-217, 2011.

SÁ, Maria Roseli Gomes Brito. Hermenêutica de um currículo: o curso de Pedagogia da UFBA. 2004. 248 f. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.

SÁ, Maria Roseli Gomes Brito. Currículo e formação: atualizações e experiências na construção de existências singulares. In: SÁ, Maria Roseli Gomes Brito; FARTES, Vera Lúcia Bueno (orgs.). Currículo, formação e saberes profissionais: a (re)valorização epistemológica da experiência. Salvador: EDUFBA, 2010.

SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista Famecos, v. 10, n. 22, p. 23-32, 2003. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3229

SANTOS, Daiane Silva. Re-tornando-se: uma narrativa do a-com-tecer cinema na escola. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, 2016.

SIBILIA, Paula. A construção de si como um personagem real: autenticidade intimista e declínio da ficção na cultura contemporânea. Revista ECO-Pós, v. 15, n. 3, p. 22-46, 2012.

SILVA JÚNIOR, Almir Ferreira. Estética e hermenêutica: a arte como declaração de verdade em Gadamer. Tese de doutorado em Filosofia – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Editora Companhia das Letras, 2004.

SUAREZ, Rosana. Nota sobre o conceito de Bildung (formação cultural). Kriterion: revista de Filosofia, v. 46, p. 191-198, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-512X2005000200005

TOKARNIA, Mariana. Celular é o principal meio de acesso à internet no país. Agência Brasil, 2020. Disponível: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/celular-e-o-principal-meio-de-acesso-internet-no-pais. Acesso em 31 de out. 2023.

VOGT, Carlos. Tecnologia e contemporaneidade. ComCiência, n. 131, p. 0-0, 2011.

ZEN, Giovana Cristina; CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza; SÁ, Maria Roseli Gomes Brito. Reflexões sobre as relações entre formação e experiência. Universidade do Estado de Mato Grosso-Unemat Editora, p. 69, 2018. DOI: https://doi.org/10.30681/21787476.2018.30.6989

Published

2024-07-12

How to Cite

ALMEIDA, R. da S. de .; JESUS, R. M. V. de . EXPERIENCETRAINING:: photography in initial teacher training. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e68496 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.68496. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68496. Acesso em: 20 jul. 2024.