Ten years of a pedagogy course in construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i2.35479

Keywords:

National Curriculum Guidelines. Pedagogy Course. UFSCar.

Abstract

The objective of this article is to explain and discuss the trajectory of curricular reformulations of the Pedagogy Degree course at the Federal University of São Carlos (UFSCar), in the period after the publication of the National Curriculum Guidelines (DCN) specific to the Pedagogy courses (BRASIL, 2006) until the present moment, in which the completion of a third reformulation is underway since the implementation of these guidelines. The first was in 2009 and the second in 2012. The current reformulation has been guided by the DCN in 2006 and by the DCN in 2015, which refer to all undergraduate courses in force in the country (BRASIL, 2015). For this purpose, the work is divided into three parts: in the first, we present an analysis of the DCN for the Pedagogy course and the DCN for the undergraduate courses, pointing out how this legal apparatus has guided the Pedagogy courses in Brazil and suggesting referrals that we consider adequate in the formulation of curricular matrices for these courses. In the second part, we discuss the course of the UFSCar Pedagogy course between the 2006 and 2015 DCNs. Finally, in the third part we present some questions and considerations about these processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Renata Maria Moschen Nascente, Federal University of São Carlos, Brazil.

PhD in Education from UNESP. Professor, Department of Education, Federal University of São Carlos.

Alessandra Arce Hai, Federal University of São Carlos, Brazil.

PhD in School Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor, Department of Education, Federal University of São Carlos.

Heloísa Chalmers Sisla, Federal University of São Carlos, Brazil.

PhD in School Education from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Professor, Department of Pedagogical Theories and Practices, Federal University of São Carlos.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, DF, Brasília, n.1. 248, seção 1, p.12, 23 dez. 1996.

BRASIL. Decreto nº 3.276, de 6 de dezembro de 1999. Dispõe sobre a formação em nível superior de professores para atuar na educação básica, e dá outras providências. Diário Oficial da União, DF, Brasília, seção 1, p. 4, 7 dez. 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/CP. Parecer CNE/CP n. 5, de 2005. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n.92, seção 1, p.11- 12, 15 maio 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/CP. Resolução CNE/CP n. 1 de 2006. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p.11, 16 de maio de 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/CP. Parecer CNE/CP n. 3/2007. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 56, 3 julho de 2007.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/CP. Resolução CNE/CP n. 2, de 2015. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 8-12, 2 julho de 2015.

GATTI, B. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out.-dez. 2010.

GATTI, B. Nossas faculdades não sabem formar professores. Época. São Paulo, novembro de 2016. Disponível em: < http://epoca.globo.com/educacao/noticia/2016/11/bernardete-gatti-nossas-faculdades-nao-sabem-formar-professores.html>. Acesso em: 14 jul. 2017.

MORASSUTI, M. S. A. N.; FRAGELLI, P. M.; NASCENTE, R. M. M.; REIFF-LOURENCO, R. B. M.; SIMONI, R. F. L. Universalização, Qualidade, Formação e Gestão Compartilhada na Educação Básica. Multiciência (ASSER), v.10, p.36 - 49, 2010.

PEREIRA, A. O curso de pedagogia e as novas diretrizes curriculares: análise crítica de um currículo escrito. Espaço do currículo, v.7, n.2, p.297-313, maio/ago. 2014.

PRONUNCIAMENTO CONJUNTO DAS ENTIDADES DA ÁREA DA EDUCAÇÃO EM RELAÇÃO ÀS DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA O CURSO DE GRADUAÇÃO EM PEDAGOGIA. Educação e sociedade, v. 27, n. 97, p. 1361-1363, set./dez. 2006.

RIBEIRO, M. L. L.; MIRANDA, M. I. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia: análise histórica e política. In: IV Simpósio internacional - o estado e as políticas educacionais no tempo presente. Uberlândia, 2008. v. 1.

RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2010.

RODRIGUES, M.F; KUENZER, A. Z. As diretrizes curriculares para o curso de pedagogia: uma expressão da epistemologia da prática. Olhar de professor, Ponta Grossa, v.10, n. 1, 35-62, 2007.

SCHEIBE, L. Diretrizes curriculares para o curso de pedagogia: trajetória longa e inconclusa. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, jan./abr. 2007.

SERRÃO, M.I. B. Superando a racionalidade técnica na formação: sonho de uma noite de verão. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org.) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002, p. 151-160.

SILVA, C. S. B. O curso de pedagogia no Brasil: história e identidade. Campinas: Autores Associados, 1999.

SILVA, C.S.B. Diretrizes curriculares para o curso de Pedagogia no Brasil: um tema vulnerável às investidas ideológicas. In: BRZEZINSKI, I. Profissão professor: identidade e profissionalização docente – Brasília: Plano Editora, 2002.

SIRAJ-BLATCHFORD, I.; KATHY, S. Researching Pedagogy in English Pre-Schools. British Educational Research Journal, v. 30, n. 5, p. 713-730, Oct. 2004. Disponível em: www.portalperiodicos.capes.gov.br. Acesso em: 28 nov. 2012.

SIRAJ-BLATCHFORD, I. Quality teaching in the early years. In: CULLEN, A. A.; FLEER, M (Org.) Early childhood education, society and culture. Londres: Sage, 137-160.

TEACHING the teachers. The Economist, june 11th, p. 24-26, 2016.

Published

2017-08-31

How to Cite

MOSCHEN NASCENTE, R. M.; HAI, A. A.; SISLA, H. C. Ten years of a pedagogy course in construction. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 327–343, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i2.35479. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.v10i2.35479. Acesso em: 29 jun. 2024.