PEDAGOGY IN THE PEDAGOGY COURSES?

the absence and impacts on pedagogical work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i2.35504

Keywords:

pedagogical work. Pedagogy. Work of pedagogues. Pedagogy Course.

Abstract

This article systematizes research carried out in the last five years, with the objective of studying the movements of meanings, historicity and the work of pedagogues (and, therefore, pedagogical work) described in the pedagogical projects of Pedagogy courses in Rio Grande do Sul. Based on this initial study, the objective was to understand which concept of Pedagogy and pedagogical work of future pedagogues is the basis for the elaboration of these pedagogical projects and in the speeches of managers of these courses. It was, then, a study, in which the techniques of data production were a) documentary analysis of eighteen pedagogical projects made available on the websites of Pedagogy courses or sent, by e-mail, by Higher Education Institutions (HEIs) , located in the State of Rio Grande do Sul; b) conducting an interview, by applying a questionnaire, sent by e-mail, to eight coordinators of these courses. The analysis of the data produced indicated that they are undergraduate courses in Education and not in Pedagogy, in which there is, initially, from the curricular point of view, emphasis on the fundamentals of education and, only at the end of the course, there is a professional insertion in the field of work. . This research, therefore, in seeking to produce new knowledge on the theoretical and practical field of Pedagogy, made it possible to elaborate bases for a review of the pedagogical proposals of Pedagogy courses, in order to become praxis based on scientificity regarding the study of educational phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Liliana Soares Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria, Brasil.

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação e do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica da UFSM

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3 ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BELLO, José Luiz de Paiva. “O fim da Pedagogia”. In: Pedagogia em Foco, Rio de Janeiro, 2008.

BOURDIEU, Pierre. Alta costura e alta cultura. Disponível em: http://www.mom.arq.ufmg.br/babel/textos/bourdieu-alta-costura.pdf. Acesso em: 24 jan. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP Nº 1/2006 - Diretrizes Curriculares para o Curso de Pedagogia. Brasília, DF, 2006.

______. Parecer n. 251/62. Currículo mínimo e duração para o curso de graduação em Pedagogia. Brasília, DF, 1963.

______. Conselho Federal de Educação. Parecer n. 252/1969. Estudos pedagógicos superiores. Mínimos de conteúdos e duração para o curso de graduação em pedagogia. Brasília, DF, 1969.

______. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 23 dez. 1996.

BREZEZINSKI, Iria. Pedagogia, pedagogos e formação de professores. 4. Ed. Campinas: Papirus, 2002.

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

FERRETTI, Celso João. Empresários, Trabalhadores e Educadores - Diferentes olhares sobre as relações trabalho e educação no Brasil anos recentes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D; SANFELICE, José Luís (orgs.). Capitalismo, Trabalho e Educação. Campinas, SP: Autores Associados, HISTEDBR, 2002.

FERREIRA, Liliana Soares. “Gestão do pedagógico: de qual pedagógico se fala?”. In: Currículo sem Fronteiras, v. 8, n. 2, jul/dez 2008, pp. 176-189.

FERREIRA, Liliana Soares. “Pedagogia como ciência da educação: retomando uma discussão necessária”. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, vol. 91, n. 227, jan-abr 2010. pp. 233-251.

FERREIRA, Liliana Soares. Trabalho pedagógico na escola: sujeitos, tempo e conhecimentos. Curitiba: Editora CRV, 2017.

FIORIN, Bruna Pereira Alves; FERREIRA, Liliana Soares. O curso de pedagogia no Brasil: história e influência para o trabalho dos pedagogos. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.21, n. esp., p.44-65, jul./dez. 2013. Disponível em: <https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/3293/2994>. Acesso em 10 jul. 2016

.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

LUZURIAGA, Lorenzo. Pedagogia. 3 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1960.

MARQUES, Mario Osorio. “Projeto pedagógico: a marca da escola”. In: Contexto & Educação, v.1, n.1, abr/jun, 1990, p. 16-28.

MARQUES, Mario Osorio. Educação/interlocução, aprendizagem/reconstrução de saberes. Ijuí: Editora UNIJUI, 1996

MAZZOTTI, Tarso Bonilha. Pedagogia: elementos para sua determinação e outros escritos. Cuiabá: UFMT, 1992.

PEREIRA, Julio Emilio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. In: Educação e Sociedade: Revista quadrimestral de Ciência da Educação. Centro de Estudos Educação e Sociedade (Cedes). n. 68. Campinas: Cedes, v. XX, f. VII, p. 109-125, 1999.

PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia – ciência da educação? SP: Cortez, 1996.

PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia e pedagogos – caminhos e perspectivas. SP: Cortez, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido. LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

PIMENTA, Selma Garrido; FUSARI, José Carlos; ALMEIDA, Maria Isabel; FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. “A construção da didática no GT Didática – análise de seus referenciais”. In: Revista Brasileira de Educação. V. 18, n. 52, jan-mar. 2013, pp. 143-241.

TOMAZETTI, Elisete Medianeira. Filosofia da educação – Um estudo sobre a história da disciplina no Brasil. Ijuí: Editora UNIJUI, 2003.

RIBAS, João Francisco Magno; FERREIRA, Liliana Soares. “Trabalho dos professores como práxis pedagógica”. In: Revista Movimento/b>. Porto Alegre, v. 20, n. 01, p. 125-143, jan/mar de 2014.

SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil – História e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, Carmen Silvia Bissoli. da. Curso de pedagogia no Brasil: história e identidade. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

ZARIFIAN, Philippe. O tempo do trabalho: o tempo-devir frente ao tempo especializado. Tempo Social - Revista Sociológica da USP. São Paulo, p. 1-18, out. 2002.

Published

2017-08-31

How to Cite

FERREIRA, L. S. PEDAGOGY IN THE PEDAGOGY COURSES? the absence and impacts on pedagogical work. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 174–190, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i2.35504. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.v10i2.35504. Acesso em: 17 jul. 2024.