A SYSTEMATIC REVIEW OF THE KNOWLEDGE PRODUCTION ABOUT BODY, GENDER AND SEXUALITY IN EDUCATION

A SYSTEMATIC REVIEW OF THE KNOWLEDGE PRODUCTION ABOUT BODY, GENDER AND SEXUALITY IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.24814

Keywords:

Body., Education., Gender., Systematizes Review., Sexualities.

Abstract

This paper reviews specific literature on body, gender, sexuality and education, identifying the methodological process that produced their various contributions. Methodologically by introducing systematic review and meta-analysis as a research technique in the humanities, it intends to contribute to construct a systematic literature review in order to ensure increased accumulation and reliability in the production of scientific knowledge. It was found, based on the selected variables and inclusion/exclusion criteria, that the studies on issues of body, gender, and sexuality in education suggest that their approach contributes to the destabilization of norms, classifications and hierarchies

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe - UFS

PhD in Sociology (UFS). Professor of the Graduate Program in Education at the Universidade Federal da Sergipe. Researcher at the Center for Interdisciplinary Studies and Research on Women and Gender Social Relations (NEPIMG / UFS)

Danilo Araujo de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Master in Education (UFS). PhD student in Education at the Universidade Federal de Minas Gerais.

Madson de Santana Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduating in Portuguese / English Letters (UFS). CNPq Scientific Initiation Scholarship. Member of the Center for Interdisciplinary Studies and Research on Women and Gender Social Relations (NEPIMG / UFS).

References

ALONSO, G. B.; ZURBRIGGEN, R. Transformando corporalidades: Desbordes a la normalidad pedagógica. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial, n. 1, 2014, p. 53-69.

BUTLER, J. Regulações de gênero. Revista Cadernos Pagu, v. 42, 2014, p. 249-274.

BUSS-SIMÃO, M. Gênero como possibilidade ou limite da ação social: um olhar sobre a perspectiva de crianças pequenas em um contexto de educação infantil. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 55, 2013. p. 939-960

COSTA, A. P.; RIBEIRO, P. R. M. Ser professora, ser mulher: um estudo sobre concepções de gênero e sexualidades para um grupo de alunas de pedagogia. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, 2011, p. 475-489.

DEMANET, J. et al. Unravelling gender composition effects on rule-breaking at school: a focus on study attitudes. Gender and Education, V. 25, Issue 4, 2013, pages 466-485.

DIAS, A. F. Formação de professores para uma educação não discriminadora. Aracaju: Infographics, 2014.

DIAS, A. F.; AMORIM, S. Body, gender and sexuality in teacher training: a meta-analysis. Educar em Revista, n. 56, p. 193-206, abr./jun. 2015.

DORNELLES, P. G.; POCAHY, F. A. “Prendam suas bezerras que o meu garrote está solto!”. Interseccionando gênero, sexualidade e lugar nos modos de subjetivação regionais. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial n. 1, 2014, p. 117-133.

FERRARI, A.; ALMEIDA, M. A. Corpo, Gênero e Sexualidade nos Registros de Indisciplina. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 3, 2012, p. 865-885.

FREITAS, L. M.; CHAVES, S. N. Desnaturalizando os gêneros: uma análise dos discursos biológicos. Revista Ensaio, Belo Horizonte, Brasil, v. 15, n. 03, 2013, p. 131-148.

FIGUEIRO FILHO, D. B. et al. O que é, para que serve e como se faz uma meta-análise? Revista Teoria & Pesquisa, v. 23, n. 2, 2014, p. 205-228.

FURLAN, C. C.; MÜLLER, V. R. Gênero, sexualidades e docência: (re)pensando práticas. Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, n. 32, p. 3-4, maio/ago. 2013.

GARCIA, M. M. A.; MACIEL, P. D. Os femininos no magistério: professoras lésbicas nas escolas. Currículo sem Fronteiras, v. 14, n. 3, p. 160-180, set/dez, 2014.

GLASS, G.; McGAW, B.; SMITH, M. L. Meta-Analysis in social research. Beverly Hills: Sage, 1981.

LAHELMA, E. et al. Vocational teachers' gendered reflections on education, teaching and care. Gender and Education, Volume 26, Issue 3, 2014, pages 293-305.

MILLIGAN, L. ‘They are not serious like the boys’: gender norms and contradictions for girls in rural Kenya. Gender and Education, V. 26, Issue 5, 2014, p. 465-476.

MONTEIRO, M. K.; ALTMANN, H. Homens na Educação infantil: olhares de suspeita e tentativas de segregação. Revista Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.44, n.153, 2014, p.720-741.

PAECHTER, C. Bodies, identities and performances: reconfiguring the language of gender and schooling. Gender and Education. V. 24, Issue 2, 2012, pages 229-241.

PERRY, E. ‘She's alpha male’: transgressive gender performances in the probation ‘classroom’. Gender and Education, V. 25, Issue 4, 2013, pages 396-412.

PULSFORD, M. Constructing men who teach: research into care and gender as productive of the male primary teacher. Gender and Education, V. 26, Issue 3, 2014, p. 215-231.

QUIRINO, G. S; ROCHA, J. B. T. Sexualidade e educação sexual na percepção docente. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 43, 2012, p. 205-224.

RABELO, A. O. Professores discriminados: um estudo sobre os docentes do sexo masculino nas séries do ensino fundamental. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 4, 2013, p. 907-925.

RAHIMI, R.; LISTON, D. Race, class, and emerging sexuality: teacher perceptions and sexual harassment in schools. Gender and Education, Volume 23, Issue 7, 2011, pages 799-810.

REIS, C. D.; PARAÍSO, M. A. A dicotomia masculino ativo/feminino passivo na produção cultural de corpos e posições de sujeitos meninos-alunos em um currículo escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 236-255, set/dez, 2012.

ROSCOE, D.D.; JENKINS, S. A meta-analysis of campaign contributions impact on roll call voting. Social Science Quarterly, v. 86, n. 1, 2005.

SCHINDHELM, V. G.; EVANGELISTA, M. N. Sexualidade infantil, gênero e uma educação a contrapelo. Revista Educação em Questão, Natal, v. 45, n. 31, p. 3-4, jan/abr, 2013.

SEFFNER, F. Um bocado de sexo, pouco giz, quase nada de apagador e muitas provas: cenas escolares envolvendo questões de gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, 2011, p. 561-572.

SEFFNER, F. Sigam-me os bons: apuros e aflições nos enfrentamentos ao regime da heteronormatividade no espaço escolar. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 1, 2013, p. 145-159.

SILVA, A. C.; SIQUEIRA, V. H. F.; LACERDA, N. G. Literatura e Sexualidade: visibilidades e silenciamentos nas apropriações docentes Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 1, 2010, p. 233-251.

SILVA, B. O.; RIBEIRO, P. R. C. Sexualidade na sala de aula: tecendo aprendizagens a partir de um artefato pedagógico. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, 2011, p. 521-533.

SILVA, I. O.; LUZ, I. R. Meninos na educação infantil: o olhar das educadoras sobre a diversidade de gênero. Cadernos Pagu, n. 34, 2010, p. 17-39.

SOUZA, L. C.; DINIS, N. F. Discursos sobre homossexualidade e gênero na formação docente em biologia. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 3, 2010, p. 119-134.

STEVENSON, J.; CLEGG, S. Who cares? Gender dynamics in the valuing of extra-curricular activities in higher education. Gender and Education, V. 24, Issue 1, 2012, pages 41-55.

TAYLOR, C. A. Objects, bodies and space: gender and embodied practices of mattering in the classroom. Gender and Education, V. 25, Issue 6, 2013, pages 688-703.

XAVIER FILHA, C. A menina e o menino que brincavam de ser...: representações de gênero e sexualidade em pesquisa com crianças. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, 2012. p. 627-646.

Published

2018-12-14

How to Cite

DIAS, A. F.; OLIVEIRA, D. A. de; SANTOS, M. de S. A SYSTEMATIC REVIEW OF THE KNOWLEDGE PRODUCTION ABOUT BODY, GENDER AND SEXUALITY IN EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW OF THE KNOWLEDGE PRODUCTION ABOUT BODY, GENDER AND SEXUALITY IN EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 119–133, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n2.24814. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/24814. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE