THE CHALLANGES OF EDUCATION IN GUINEA BISSAU

THE CHALLANGES OF EDUCATION IN GUINEA BISSAU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.39717

Keywords:

Challenges, History, Education, Guinea Bissau

Abstract

This text deals with education in Guinea-Bissau, and its purpose is to better understand the reality of the educational system in force in that country, through the educational model of each era, highlighting the three historical periods: colonial education, until 1974; and the experience of the struggle for national liberation and education in the post-independence period, starting in 1975. To this end, it uses qualitative research of theoretical-bibliographical and documentary character. The results indicated that, at present, the challenges of colonizer dependence have shifted to dependence on the interests ofglobalized capitalism, whose interests distance themselves from social longings and compromise and condition any progressive claim.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samba - Sané, UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA/RS

PhD student in Education at the Universidade Federal de Santa Maria. Professor at the Universidade Estadual do Rio Grande do Sul.

References

AUGEL, Moema Parente. A nova literatura da Guiné- Bissau. Bissau: INEP, 1998.

Colecção Kebur.

_____. O Desafio do Escombro: nação, identidade e pos-colonialíssimo na literatura da Guiné-Bissau. Rio de Janeiro: Garamond, 2007.

FURTADO, Alexandre. Projecto Relatório Nacional de de Investigação sobre a História do Ensino na Guiné. in: Soronda Nº1, INEP, Bissau, Jan. 1986.

GUINÉ BISSAU. Ministério da Educação, Ciência e Tecnologia – MECT. Declaração da Política Educativa. Bissau, 2000.

GUINÉ BISSAU. Ministério de Educação Nacional – MEN. Plano Nacional de Ação, Educação Para Todos – versão validada. Bissau, 2003.

MENDES, Pedro Rosa. Guiné-Bissau: Respostas de paz à impunidade e exclusão. In: http://www.eplo.org/assets/files/2.%20Activities/Civil%20Society%20Dialogue%20Network/Geographic%20Meetings/Guinea-Bissau/EPLO_Background%20Paper_CSDN%20Meeting_Guinea-Bissau_PT.pdf - Acesso em 01 dez/2015.

PEHRSSON, Kajsa. O Direito a Educação na Guiné-Bissau. Estocolmo, 1996.

KOUDAWO Fafali. Educação e Teorias de Desenvolvimento: O que HÁ de Novo” in: Soronda Nº 19, INEP, Bissau, 1995.

SEMEDO, Odete Costa. Guiné-Bissau: histórias, culturas, sociedade e literatura. Belo Horizonte: Nadyala, 2011.

Published

2018-07-10

How to Cite

SANÉ, S. .-. THE CHALLANGES OF EDUCATION IN GUINEA BISSAU: THE CHALLANGES OF EDUCATION IN GUINEA BISSAU. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 55–77, 2018. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2018v27n1.39717. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/39717. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE