AN IMMERSION IN CHAOS: SITUATED PEDAGOGY AND AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH CHILDREN IN SCHOO

AN IMMERSION IN CHAOS: SITUATED PEDAGOGY AND AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH CHILDREN IN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.48521

Keywords:

Situated pedagogy, Ecosystem paradigm, Audio-visual, Chaos

Abstract

The text aims to reflect on elements such as unpredictability, order-disorder and collaboration at the time of pedagogical action when it is proposed based on the active methodology. Therefore, didactic situations of audiovisual production were created that intended to displace the “places of knowledge”, without privileging neither the teacher nor the student in the classroom, but focusing on their relationships. Based on a qualitative doctoral research conducted with elementary school children from two public schools, the discussion adopts the ecosystemic perspective of education and communication, and approaches the systemic perspective of chaos applied to education, to consider the body, interactions and context as key elements of a situated pedagogy. The results show that non-centrality (teacher or student) and openness to the double movement of order-disorder shook the whole structure of the classroom creating “chaos”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lyana Thédiga de Miranda, Instituto Federal de Brasília

PhD and Master in Education (PPGE / UFSC). Journalist and Advertising. Professor of the Technical Course in Audio and Video Production at the Instituto Federal de Brasília - Campus Recanto das Emas.

References

AKMANSOY, Vesile; KARTAL, Sadık. Chaos Theory and its Application to Education: Mehmet Akif Ersoy University Case. Educational Sciences: Theory & Practice. 14(2), p. 510-518, 2014

BANNELL, Ralph. Uma faca de dois gumes. In FERREIRA, Giselle Martins dos Santos. Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p.: 17-60

BATESON, Gregory. Una unidad sagrada. Passos ulteriores hacia una ecologia de la mente. Barcelona: Gedisa, 1993

BERTHOZ, Alain. La Simplexité. Paris: Odile Jacob, 2009

COLOM CAÑELLAS Antonio J. Teoría del caos y educación (Acerca de la reconceptualización del saber educativo). Revista Española de Pedagogía, Vol. 59, No. 218 (enero-abril 2001), pp. 5-24

CHRISTENSEN, Pia. Lugar, espaço e conhecimento: crianças em pequenas e grandes cidades. In, MULLER, Fernanda (org). Infância em perspectiva: políticas, pesquisa e instituições. São Paulo: Cortez, 2010. P. 143-164

FOWLER, Stuart; WALT, Johannes L. Van Der. Chaos and order in education. South African Journal of Education, vol 24(1) 64 – 69, 2004

HOBBS, Renee. Create to Learn. Introduction to Digital Literacy. New Jersey: Wiley- Blackwell, 2017

MIRANDA, Lyana Virgínia Thédiga. Saberes de ação, interação e comunicação: metodologia ativa e resolução colaborativa de problemas com crianças na escola. Tese (Doutorado), Programa de Pós- Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 2016.

MIRANDA, Lyana Virgínia Thédiga; FANTIN, Monica. A perspectiva social das competências midiáticas: reflexões sobre participação e interação das crianças na escola. Lumina - Revista do Programa de Pós-graduação em Comunicação. Juiz de Fora, PPGCOM – UFJF, v. 12, n. 1, p.55-67, jan./abr. 2018

MIRANDA, Lyana Virgínia Thédiga. Sala de aula “expandida”: multiliteracies, múltiplas linguagens e multissensorialidades no uso das tecnologias móveis pelas crianças na escola. Revista Educação Online, Rio de Janeiro, n. 28, mai-ago 2018, p.83-107

MUCCHIELLI, Alex. Étude des communications : nouvelles approaches. Armand Colin, Paris, 2006

MORONI, Juliana; GONZALEZ, Maria Eunice Quilici; MORAES, João Antonio. O que é filosofia ecológica? Kínesis, Vol. III, n° 05, Julho-2011, p. 349-355.

MORIN, Edgar; LE MOIGNE, Jean-Louis. A Inteligência da Complexidade. São Paulo: Petrópolis, 2000.

PISCHETOLA, Magda; MIRANDA, Lyana Thédiga de. A sala de aula como ecossistema. Tecnologias, complexidade e novos olhares para a educação. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2019

PRADO, Magaly. Aprendizagem ativa conectada em meio ao caos do estudante-ator-rede. Comunicação & Educação, Ano XXIII, número 2, jul/dez, 2018

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Fare Didattica con gli EAS. Episodi di Aprendimento Situati. Brescia: La Scuola, 2013.

SIBILIO, Maurizio. Il corpo inteligente. Naples: Simone, 2002

Published

2019-12-12

How to Cite

DE MIRANDA, L. T. AN IMMERSION IN CHAOS: SITUATED PEDAGOGY AND AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH CHILDREN IN SCHOO: AN IMMERSION IN CHAOS: SITUATED PEDAGOGY AND AUDIOVISUAL PRODUCTION WITH CHILDREN IN SCHOOL. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 3, 2019. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.48521. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/48521. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

THEMATIC DOSSIER - BODY, EDUCATION AND DIGITAL TECHNOLOGIES