UNIVERSITY EXTENSION AND TEACHING TRAINING EXPRESSED IN EDUCATIONAL ACTIONS

UNIVERSITY EXTENSION AND TEACHING TRAINING EXPRESSED IN EDUCATIONAL ACTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.52874

Keywords:

University Extension, Teacher Education, Educational Action

Abstract

The article analyzes the reverberation of training actions, developed with teachers in initial and continuing education, as well as students of Basic Education through two Extension projects of a public Brazilian state university. Based on qualitative research, we carried out this study and analyzes based on participant observation, documentary analysis and interviews with project members about their perceptions in relation to the theme at hand. Reference authors such as Freire (1982), Tardif (2007), Libâneo (2001), Goergen (2010), among others, support this work. Based on the study, we concluded that the research, which took place through these projects of applicability of extension practices, met and socialized, with those involved, the integrative strategies between school and university. Extension is a way for the university to fulfill its social role and the formation of citizens in the community, allowing access to various types of knowledge and, with that, the expansion of the cultural repertoire of the subjects involved.

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Author Biographies

Ana Cristina Moraes, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Pós-doutora em Educação (UFC). Doutora em Educação (UNICAMP). Mestra em Educação (UFC). Especialista em Metodologia do Ensino de Artes (UECE). Licenciada em Arte-educação (Centro Universitário UniGrande Fortaleza). Bacharela em Serviço Social (UECE). Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará – UECE/Faculdade de Educação de Itapipoca – FACEDI. Coordena o Projeto de Extensão Núcleo de Artes Cênicas da FACEDI – NACE. Vinculada aos Programas de Pós-Graduação em Educação da UECE – PPGE – e ao Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação – MAIE. Líder do Grupo de Pesquisa: Investigações em Arte, Ensino e História – IARTEH. Endereço eletrônico: cris.moraes@uece.br

Antonia Solange Pinheiro Xerez, ta da Universidade Estadual do Ceará – UECE

Pós-doutora em Educação – Universidade Federal do Ceará - UFC. Doutora em Educação pela Universidade Nove de Julho - UNINOVE SP. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará – UECE, e exerce suas funções no Centro de Educação-CED, nas linhas Fundamentos da Educação, Política Educacional e Formação Docente. Desempenha docência e pesquisa no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino MAIE/UECE, na linha de Trabalho, Educação e Movimentos Sociais. Endereço eletrônico: antonia.xerez@uece.br

Fernando Roberto Ferreira Silva, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Psicobiologia (UFRN). Mestre em Bioquímica (UFRN). Licenciado em Ciências Biológicas (UFRN). Bacharel em Direito (UFRN). Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará lotado no curso de Ciências Biológicas da Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (FECLI). Vinculado ao Mestrado Profissional em Ensino de Biologia (PROFBIO). Desde junho de 2016 é pró-reitor de Extensão da UECE. Endereço eletrônico: fernando.roberto@uece.br

 

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Published

2021-01-26

How to Cite

MORAES, A. C.; ANTONIA SOLANGE PINHEIRO XEREZ; FERNANDO ROBERTO FERREIRA SILVA. UNIVERSITY EXTENSION AND TEACHING TRAINING EXPRESSED IN EDUCATIONAL ACTIONS: UNIVERSITY EXTENSION AND TEACHING TRAINING EXPRESSED IN EDUCATIONAL ACTIONS. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 1, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.52874. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/52874. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossier - Popular Extension