SCIENCE AND RELIGION: SILENT CONFLICT, SILENT DEBATE

SCIENCE AND RELIGION: SILENT CONFLICT, SILENCED DEBATE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n3.53834

Keywords:

Science Teaching, Religion, Teachers formation

Abstract

Although teachers and students do not admit it, there is a silent conflict and a silenced debate when the meeting between the religious convictions and worldviews, and scientific conceptions. Some Science teachers taste this conflict when, committing to the profession, in the act of teaching itself, at the same time, need to keep coherent to their religious beliefs. This article is the result of an investigation in which was aimed to identify the conceptions of Science (Physics, Chemistry and Biology) professors, about the possibilities and limitations of the dialogue between science and religion in a Science class context. To that, a qualitative research was made, and, parting from a semi-structured interview and the contempt selection, a discussion about the speeches of the interviewed. As a result, we could observe different attitudes from the professors in relation to the theme. These attitudes varied between opposite positions to the possibility of dialogue between the two visions, and those more balanced where the possibility of dialogue is admitted, or even its necessity for the promotion of respect among the different cultural constructions. Though, in its majority, professors show some faith, the debate about the relations between these conceptions is still silent, and we understand that the breaking of this silence is important to promote discussion of how the many religious concepts can influence in the professors and students’ worldviews, knowing that the scientific knowledge needs to consider other cultural expressions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Gomes Germano, Universidade Estadual da Paraíba

Born in Aroeiras in Paraíba, Professor Marcelo Germano has a degree in Physics from the Universidade Regional do Nordeste, Specialist in Science Teaching from UEPB, a Master's in Physics from UFPB and a PhD in Popular Education from UFPB. He started his teaching career as a high school teacher and is currently a professor of physics at the Universidade Estadual da Paraíba where he is linked to the Graduate Program in Science and Mathematics Teaching and the Graduate Program in Teacher Education.

José Antônio Ferreira Pinto, Universidade Federal da Paraíba

Doctoral student in the Interunits Graduate Program in Science Teaching - USP, holds a Master's Degree in Science and Mathematics Teaching from UEPB, a Bachelor's Degree in Physics from the Universidade Estadual da Paraíba (2009). He is currently a professor of Basic Education 3b at SEEDPB and substitute professor at the Universidade Estadual da Paraíba.

References

ALVES, R. O que é religião? Coleção Primeiros passos. Editora Brasiliense, 1984.
ALVES, R. O enigma da religião. Editora Papirus, 1988.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Tradução de Estela dos Santos Abreu. Rio de Janeiro, Editora Contraponto, 1996.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Edição Revista e Ampliada, São Paulo, Edições 70, 2011.
BOGDAN, R. BIKLEN, K. Investigação qualitativa em educação. Porto editora, LDA: Portugal, 1994.
CHALMERS, F. O que é ciência, afinal? Tradução de Raul Fiker, 1a ed. – São Paulo, Brasiliense, 1993.
CHAUÍ, M. Convite à Filosofia. 6a ed. São Paulo, Editora Ática, 1997
EL-HANI, C. N & SEPULVEDA, C. Analisando as Relações entre Educação Científica e Educação Religiosa: II. O Uso de Casos Históricos de Cientistas com Crenças Religiosas como Ferramentas na Formação de Professores. Feira de Santana: 2001.
FEYRABEND, P. Contra o método. Tradução: César Augusto Mortari. São Paulo, Editora Unesp, 2007.
FORATO, Thaís C. M. Issac Newton, as Profecias Bíblicas e a Existência de Deus. In: Cibelle Celestino Silva. (Org). Estudos de História e Filosofia das Ciências. Rio de Janeiro: Livraria da Física, 2006.
FREUD, S. O futuro de uma ilusão. L&PM POCKET, 2011.
FROMM, H. Psicanálise e Religião. Editora Ibero Americano, 1966.
GAARDER, J.; HELLERN, V.; NOTAKER, H. O Livro das Religiões. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
GERMANO, M. G.; Uma nova ciência para um novo senso comum. Campina Grande: EDUEPB, p. 279-280, 2011.
GRACIOSO, Joel. O Diálogo entre Ciência e Religião. Biblioteca Entre Livros, São Paulo, v. 07, p. 46 - 49, 25 jun. 2007
KANT. I. Crítica da Razão Pura. Tradução de Valério Rohden e Udo Baldur Moosburger. São Paulo, Abril Cultural, 1983.
KUHN, T. A Estrutura das Revoluções Científicas. 8a ed. São Paulo, Perspectiva, 2003.
LAKATOS, I. Falsificação e Metodologia dos Programas de Investigação Científica. Tradução de Emília P. Carvalho Mendes. Lisboa, Portugal. Edições 70, 1999.
LACEY, H. The Interplay of Scientific Activity, Worldviews and Value Outlooks. Science & Education. 2007.
MAHNER, M & BUNGE, M. Is religious education compatible with science education? Science & Education. v.5, n.2, p. 91-99, 1996.
MOREIRA, M. A. Metodologias de Pesquisa em Ensino. São Paulo, SP, ED. Livraria da Física, 2011.
MEDEIROS, A. A Natureza da Ciência e a Instrumentação para o Ensino de Física. Ciência & Educação, v. 6, n. 2, p. 107-117, 2000.
MATTHEWS, M. R., . História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação, Cad. Cat. Ensino de Física, v.12(3): 164-214.dez.1995
PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS: Ciências Naturais/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC /SEF, 1998.
PEARCEY, Nancy. Verdade Absoluta: Libertando o Cristianismo de seu Cativeiro Cultural. Tradução de Luiz Aron. 1ª edição. Rio de Janeiro: CPAD, 2006.
POPPER, K. R. A Lógica da Pesquisa Científica. São Paulo, SP. Editora Cultrix 2002.
SANTOS, B. S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. In. Conhecimento Prudente Para uma Vida Decente: Um Discurso Sobre a Ciência Revisitado. Boaventura de Sousa Santos (org.) São Paulo, Cortez, 2004.
SEPULVEDA, C. A Relação Religião e Ciência na Trajetória Profissional de Alunos Protestantes da Licenciatura em Ciências Biológicas. 2003. 307f. Dissertação (Mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) - Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia; Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador.
SEPULVEDA, C. & EL-HANI, C. Quando visões de mundo se encontram: religião e ciência na trajetória de formação de alunos protestantes de uma licenciatura em ciências biológicas. Investigações em Ensino de Ciências – V9(2), pp. 137-175, 2004.
SNOW, C.P. As duas Culturas e uma Segunda Leitura. Tradução de Geraldo Gerson de Souza / Renato de Azevedo Rezende Neto. – São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 1995.
WITTGENSTEIN, L. Investigações Filosóficas. Nova Cultura, 1999.

Published

2020-09-30

How to Cite

GOMES GERMANO, M.; FERREIRA PINTO, J. A. SCIENCE AND RELIGION: SILENT CONFLICT, SILENT DEBATE: SCIENCE AND RELIGION: SILENT CONFLICT, SILENCED DEBATE. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 29, n. 3, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2020v29n3.53834. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/53834. Acesso em: 18 jul. 2024.