PHYSICAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF HYGIENISM IN THE EDUCATION AND TEACHING MAGAZINE IN THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1891 - 1893)
PHYSICAL EDUCATION IN THE CONTEXT OF HYGIENISM IN THE EDUCATION AND TEACHING MAGAZINE IN THE FIRST REPUBLIC IN PARÁ (1891 - 1893)
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n1.54256Keywords:
Physical Education, Education and Teaching Magazine, HygienismAbstract
The present work addresses the study of Physical Education in the context of the development of hygienic practices in the state of Pará from 1891 to 1893. As an objective, we seek to analyze the content of articles about physical education in the Revista de Educação e Ensino (1891 - 1893) , with the intention of mapping how the discipline is approached and which foreign influences interfered in the methodological proposals stipulated for the education of bodies. The methodology used is based on documentary analysis and bibliographic survey in the terms suggested by Melo (2018) and França (2011). For this research, the sources were raised in the rare works section in the Digital Collection of the Arthur Vianna Library. The Revista de Educação e Ensino, founded in 1891, had the purpose of publishing topics related to education in Pará, the documents in the collection refers to the years 1891 to 1895; for the research articles were analyzed between the years 1891 to 1893, selected from the “Physical Education” column. In our analyzes, we infer that the column of the Pará magazine showed methods and techniques to be adopted in education; the exercises should be aimed at developing the student's body and intellect and had European influences on the theme.
Downloads
References
DIAS, Alfredo. “Educação Physica.” Revista de Educação e Ensino, Pará – Brasil, Vol. II, Núm. 4, p.51- 52, abril, 1892a. Disponível em: < http://www.fcp.pa.gov.br/2016-12-13-19-40-20/revista-de-educacao-e-ensino/n4v2abril >
DIAS, Alfredo. “Educação Physica.” Revista de Educação e Ensino, Pará – Brasil, Vol. II, Núm. 5, p. 67, maio, 1892b. Disponível em: < http://www.fcp.pa.gov.br/2016-12-13-19-40-20/revista-de-educacao-e-ensino/n5v2maio >
DIAS, Alfredo. “Educação Physica” Revista de Educação e Ensino, Pará – Brasil, Vol. II, Núm. 6, p. 83, junho, 1892c. Disponível em: < http://www.fcp.pa.gov.br/2016-12-13-19-40-20/revista-de-educacao-e-ensino/n6v2junho >
DIAS, Alfredo. “Educação Physica” Revista de Educação e Ensino, Pará – Brasil, Vol. II, Núm. 7, p. 99-100, julho, 1892d. Disponível em < http://www.fcp.pa.gov.br/2016-12-13-19-40-20/revista-de-educacao-e-ensino/n7v2julho >
EDUCAÇÃO Physica. Revista de Educação e Ensino, Pará - Brasil, Vol. II, Núm. 3, p. 44-46, março, 1892. Disponível em: < http://www.fcp.pa.gov.br/2016-12-13-19-40-20/revista-de-educacao-e-ensino/n3v2marco >
M. J., “A Educação Physica Moderna”. Revista de Educação e Ensino, Pará-Brasil, Vol. II, Núm. 1, p. 05-07, janeiro, 1892. Disponível em: < http://www.fcp.pa.gov.br/2016-12-13-19-40-20/revista-de-educacao-e-ensino/n1v2janeiro >
NUNES, R. Bertoldo, “Educação Physica”. Revista de Educação e Ensino, Pará – Brasil, Vol. I, Núm. 8, p.130-131, outubro, 1891. Disponível em: < http://www.fcp.pa.gov.br/2016-12-13-19-40-20/revista-de-educacao-e-ensino/n8v1outubro >
BIBLIOGRAFIA
ARAÚJO, Sônia Maria da Silva. “Intenções e alcance da Revista de Educação e Ensino no Norte do Brasil” In: Imprensa Pedagógica na Ibero-América [recurso eletrônico]: local, nacional e transnacional. / organização Ana Clara Bortoleto Nery, José Gondra. – 1. Ed. – São Paulo: Alameda. Formato: ebook, 2018.
EDLER, Flávio Coelho. A Escola Tropicalista Baiana: um mito de origem da medicina tropical no Brasil. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 9, n. 2, p. 357-385, 2002.
FRANÇA, Ney Ferreira. “As Influências para a Implantação da Educação Física no Ensino Primário no Estado do Pará”. SBHE – Sociedade Brasileira de História de Educação. Anais SBHE, 2011. Pág, 01 – 11. Disponível em: <http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe6/anais_vi_cbhe/conteudo/file/1357.doc>
GÓIS JÚNIOR, Edivaldo. “Ginástica, higiene e eugenia no projeto de nação brasileira: Rio de Janeiro, século XIX e início do século XX.” Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 19, n. 1, p. 139-159, 2013.
MELO, Victor Andrade de. “Preocupações com a educação physica: o ensino de práticas corporais nas escolas fluminenses (1836 – anos 1850)”. Victor Andrade de Melo. Educação e Pesquisa, vol.44, São Paulo, 2018. On-line version. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201844175905>
MILAGRES, Pedro; SILVA, Carolina Fernandes da; KOWALSKI, Marizabel. “O higienismo
no campo da Educação Física: estudos históricos.” Motrivivência, v. 30, n. 54, p. 160-176, 2018.
SCHNEIDER, Omar; ALVARENGA, Jeizibel Alves; BRUSCHI, Marcela. “Educação, ginástica e educação física: apropriação da pedagogia moderna no Espírito Santo entre as décadas de 1910 e 1930”. ANAIS – VI Congresso Brasileiro de História da Educação, UFES, Vitória, ES, 2011. Disponível em: <http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe6/anais_vi_cbhe/conteudo/res/trab_1012.htm >
SILVA, Elis Priscila Aguiar da. “Educação física no ensino público primário no Pará: 1890-1930: prescrições e prática.” Elis Priscila Aguiar da Silva. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade doo Estado do Pará, Belém, 2016.
VERÍSSIMO, José. “A Educação Física”. In: A Educação Nacional, Porto Alegre, Mercado Aberto, 3. ed., 1985. p. 80 – 91.
VIANA, Luana Costa. “A Colonização de Corpos, Corações e Mentes: Educação e Higienismo em escritos de Periódicos Pedagógicos no Pará (1891 - 1812).” 2015. 234 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Pará - UFPA, Instituto de Ciências da Educação, Belém, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).