EJA-EPT - LITERATURE REVIEW ANPED FROM FREIRE AND BOURDIEU CONCEPTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.58954

Abstract

The objective of this article is to discuss the understandings of Youth and Adult Education in Professional and Technological Education (EJA-EPT) from Bourdieu and Freire's conceptions, through a literature review that contemplates the production of articles and posters presented and published in the Proceedings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) with the time frame from 2010 to 2020. The information produced in this literature review is relevant for the verification of the academic production and scope of EJA-EPT. The works selected in the research were categorized as: implementation of PROEJA, EJA, inclusion, admission, integrated curriculum and training. It was observed that there is a resistance on the part of the teachers and, consequently, of the Federal Institutes for the offer of EJA, which leads to believe that the habitus inserted in these subjects, the male domination as well as the symbolic violence, sometimes silent. There is a gap in research aimed at complying with Decree 5.840 / 2006 and the enrollment rates in EJA-EPT recommended in the rules in force in the Network.

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Author Biographies

Karin Tyeko Anami, Instituto Federal Catarinense

Possui graduação em Gestão Pública pelo Centro de Ensino Superior de Maringá (2017). Atualmente vinculada ao setor da Corregedoria junto ao Instituto Federal Catarinense. Tem experiência em Administração com ênfase em Administração Pública. Mestranda do ProfEPT- Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional.

Fátima Perez Zago De Oliveira, IFC - Instituto Federal Catarinense

Licenciada em Matemática pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1990), especialista em Ensino de Matemática pela Fundação Educacional de Criciúma - FUCRI (1992), mestre em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004) e doutora em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2017). Atualmente é professora titular do Instituto Federal Catarinense, professora do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT), vice-presidenta da Sociedade Brasileira de Educação Matemática - SBEM (gestão jul. 2019-jul.2022) e Pró-Reitora de Pesquisa, Pós-Graduação e Inovação do IFC.

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Published

2021-09-30

How to Cite

ANAMI, K. T. .; PEREZ ZAGO DE OLIVEIRA, F. EJA-EPT - LITERATURE REVIEW ANPED FROM FREIRE AND BOURDIEU CONCEPTIONS . Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 41–60, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.58954. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/58954. Acesso em: 18 dec. 2024.

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