REFLECTIONS ABOUT THE IDENTITY DIMENSION OF TEACHERS' KNOWLEDGE: THE WAYS OF BEING A TEACHER AND THE CONCEPTIONS ABOUT CONTINUED EDUCATION

Authors

  • Edmila Silva de Oliveira Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Denise Barreto Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59484

Keywords:

Teacher knowledges. Identity dimension. Teacher education.

Abstract

The present article is part of a research of the Master's in Education, in the research line "Formation, Language, Memory and Subjectivation Processes" and its objective was to investigate the identity dimension of the teachers' knowledge, emphasizing the ways of being a teacher and the conceptions of these professionals about continued education. This is a qualitative research that investigated 06 teachers working in the Pedagogy programs of a public University in the Southwest of Bahia. The semi-structured interview was the data collection instrument used and, and, for the treatment of the data was used the Content Analysis proposed by Bardin (2011). The results of the research showed that the ways of being a teacher are part of a construction process that results from the practices developed during the trajectory as teachers, since it involves learning related to the acquisition of practical knowledge that comes from the experiences. The analysis of the data also allowed us to ratify that teachers' knowledge is acquired, mobilized, and built during their personal and professional trajectories, and that it is fundamental to sustain teachers' practices.

    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edmila Silva de Oliveira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Mestra em Educação. Professora substituta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia-UFRB. Membro  do  Grupo  de Pesquisa Estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas (GELFORPE).

Denise Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora  em  Educação. Professora da  Universidade  Estadual  do  Sudoeste  da  Bahia - UESB.  Líder do  Grupo  de  Pesquisa  Estudos  em  Linguagem,  Formação  de  Professores  e Práticas Educativas (GELFORPE).

References

AMADO, João; COSTA, André Pedro; CRUSOÉ, Nilma. Procedimentos de análise de dados. In: AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em Educação. 3. ed. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2017. p. 301-354.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARRETO, Denise Aparecida Brito Barreto; SOUZA, Ester Maria Figueredo. Em torno da noção da formação continuada de docentes: a terminalidade do curso e a profissão como balizadoras. In: (Orgs) LIMA, Adenaide Amorim; BARRETO, Denise Aparecida Brito.; SANTOS, Tamires Dias. Educação e Formação Docente: reflexões filosóficas, estéticas, políticas e étnico-raciais. Curitiba: CRV, 2016. p. 152.

BARRETO, Denise Aparecida Barreto, OLIVEIRA, Albertina Lima; SEIXAS, Ana Maria (2017). A dimensão social e política da autonomia. Revista Educação Em Questão, 55(46), 59-83. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2017v55n46ID13292 Acesso em 10 mar 2020

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAUTHIER, Clermont. Por uma teoria da Pedagogia. Pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2013.

MELO, Geovana Ferreira; PIMENTA, Selma Garrido. Socialização profissional de docentes na universidade: contribuições teóricas para o debate. Revista Linhas, v. 20, p. 51-77, 2019.

MORIN, Edgar. Meus Demônios. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

NÓVOA, Antonio. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

NÓVOA, Antonio. Os professores e as histórias de vida. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2013.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Revista Educação & Sociedade, v. 21, p. 209-244, Dezembro XXI.

Published

2021-12-28

How to Cite

SILVA DE OLIVEIRA, E.; BARRETO, D. REFLECTIONS ABOUT THE IDENTITY DIMENSION OF TEACHERS’ KNOWLEDGE: THE WAYS OF BEING A TEACHER AND THE CONCEPTIONS ABOUT CONTINUED EDUCATION. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 176–194, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59484. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59484. Acesso em: 18 dec. 2024.

Issue

Section

COMMUNICATION OF WORKS / RESEARCH IN PROGRESS