TEACHING MEDIATION IN THE FACE OF STUDENTS' LEARNING DIFFICULTIES IN THE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.59912Keywords:
Historical-cultural, Mediation, Learning difficulties, ClassroomAbstract
The present work aims to reflect on the teaching mediation in the classroom in order to understand what aspects to consider in pedagogical work with students who have learning difficulties, having as reference the principles of the historical-cultural current. In order to do that, we conducted a bibliographic research that addresses the epistemological basis of the historical-cultural perspective, understanding fully the student learning difficulties in the school context, resulting in authors who deal with teaching mediation with students who present difficulties in their learning processes. At the end of this work, we found that learning difficulties come not only from cognitive factors, but also from social and cultural aspects, and how essential is the role of the educator who makes it possible overcome learning difficulties through interactions based on dialogue, cooperation, mediating situations based on the student's potential.
Downloads
References
BARBOSA, Eduardo Fernandes; MOURA, Dácio Guimarães. Metodologias ativas de aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 48-67, maio/ago. 2013. Disponível em: https://bts.senac.br/bts/article/view/349. Acesso em: 21 jun. 2021.
BARROCO, Sonia Mari Shima. A educação especial do novo homem soviético e a psicologia de L. S. Vygotsky: implicações e contribuições para a psicologia e a educação atuais. 414 f. (Tese de doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista, 2007. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/101588. Acesso em: 05 jun. 2021.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez Editora, 2014.
CIASCA, Sylvia Maria; ROSSINI, Sonia Dores Rodrigues. Distúrbio de aprendizagem: mudanças ou não? Correlação de dados de uma década de atendimento. Temas sobre desenvolvimento, v. 8, n. 48, p. 11-16, jan./fev. 2000. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-270107. Acesso em: 30 maio 2021.
FONSECA, Vitor. Introdução às dificuldades de aprendizagem. Rio de Janeiro: Icobe, 1987.
FONTANA, Roseli; CRUZ, Maria Nazaré. Psicologia e trabalho pedagógico. São Paulo: Atual, 1997.
GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2012.
GOMES, Cláudia Aparecida Valderramas; MELLO, Suely Amaral. Educação escolar e constituição do afetivo: algumas considerações a partir da Psicologia Histórico Cultural. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 8, n. 2, p. 677-694, jul. /dez. 2010. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/126752. Acesso em: 17 jun. 2021.
GONZÁLEZ, Abel Gustavo Garay; MELLO, Maria Aparecida. Vygotsky e a teoria - histórico cultural: bases conceituais Marxistas. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, v. 7, n. 14, p. 19-33, jan. /jun. 2014. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/621/237. Acesso em: 25 maio 2021.
IMBERNÓN, Francisco. Ensinar, aprender e se comunicar no Ensino Médio. In: PUENTES, Roberto Valdés; LONGAREZI, Andréa Maturano; AQUINO, Orlando Fernández (Org.). Ensino Médio: estado atual, políticas e formação de professores. Uberlândia: EDUFU, 2012.
JUNCKES, Rosani Casanova. A prática docente em sala de aula: mediação pedagógica. In: SIMPÓSIO SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES EDUCAÇÃO BÁSICA, 5., 2013, Tubarão. Anais [...]. Tubarão: Universidade do Sul de Santa Catarina; UNISUL, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/7884322-A-pratica-docente-em-sala-de-aula-mediacao-pedagogica.html. Acesso em: 01 jun. 2021.
KIRK, Samuel; GALLAGHER, James John. Educação da criança excepcional. Tradução Marilia Zanella Sanvicente. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
LEONTIEV, Alexis. O desenvolvimento do psiquismo. Trad. Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2004.
LOWENFELD, Viktor; BRITTAIN, William Lambert; CABRAL, Alvaro. Desenvolvimento da capacidade criadora. São Paulo: Mestre Jou, 1977.
MARX, Karl. O capital. Crítica da economia política. Trad. Rubens Enderle. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999.
MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. Tradução Florestan Fernandes. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
OSTI, Andreia. As dificuldades de aprendizagem na concepção do professor. 2004. 149fl. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253593. Acesso em: 03 maio 2021.
POTT, Eveline Tonelotto Barbosa. O “problema” dos problemas de aprendizagem. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 35, n. 108, p. 357-361, set./dez. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862018000300011. Acesso em: 11 jun. 2021.
TULESKI, Silvana Calvo; EIDT, Nadia Mara. Repensando os distúrbios de aprendizagem a partir da psicologia histórico cultural. Psicologia em estudo, Maringá, v. 12, n. 3, p. 531-540, set/dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/DvMJPRVJ5TpjLcnzhMcBwvt/?lang=pt. Acesso em: 07 jun. 2021.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Psicologia pedagógica. Edição Comentada. Trad. Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.
VYGOTSKY, Lev Semenovich et al. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução Maria da Pena Villalobos. São Paulo: Ícone, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).