CONTRIBUIÇÕES DE PAULO FREIRE PARA O ENSINO EM SAÚDE: UMA REVISÃO INTEGRATIVA
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59991Abstract
Brazilian education, in general, has been established in a banking practice, centered on the transmission of content. Despite this, educational practices based on a teaching-learning process which is based on questioning, on dialogue, on the appreciation of everyday life experiences and the students' culture, are developed. Paulo Freire is considered the main author who substantiates teaching practices with these characteristics. Therefore, an integrative review of literature was carried out to answer the following question: what are Paulo Freire's contributions to health education? From the search in the databases available on the internet: Virtual Scientific Electronic Library Online, Virtual Health Library and theLatin American and Caribbean Literature in Health Sciences database. It was verified the presence of Freirian assumptions in educational practices aimed at both basic training and the training of health professionals in a conscious and emancipated way, which reflects in their work the characteristics of a liberating and dialogic education.
Downloads
References
BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista eletrônica gestão e sociedade, Belo horizonte, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.
CHIARELLA, T. et al. A Pedagogia de Paulo Freire e o Processo Ensino-Aprendizagem na Educação Médica. Revista Brasileira de Educação Médica, [s.l.], v. 39, n. 3, p. 418-425, set. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e02062014. Acesso em: 20 jun. 2021.
CHIESA, A. M. et al. A formação de profissionais da saúde: aprendizagem significativa à luz da promoção da saúde. Cogitare enfermagem, v. 12, n. 2, p. 236-240, 2007.
COLARES, K. T. P.; OLIVEIRA, W. Metodologias Ativas na formação profissional em saúde: uma revisão. Revista Sustinere, [S.l.], v. 6, n. 2, p. 300 - 320, jan. 2019. ISSN 2359-0424. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/36910/27609. Acesso em: 14 maio 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. 48. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014a.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014b.
FREIRE, P. Política e educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001a.
FREIRE, P. Carta de Paulo Freire aos professores. Estud. av., São Paulo, v. 15, n. 42, p. 259-268, Ago. 2001b. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142001000200013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 02 jun. 2021.
KÖCHE, J.C. Fundamentos de Metodologia Científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
MARCONI, M.A; LAKATOS, E.M. Fundamentos da Metodologia Científica. 7. ed. São Paulo: Atlas; 2010.
MONTEIRO, R. J. S. et al. DECIDIX: encontro da pedagogia Paulo Freire com os serious games no campo da educação em saúde com adolescentes. Ciência & Saúde Coletiva, [s.l.], v. 23, n. 9, p. 2951-2962, set. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232018239.12782018. Acesso em: 10 jun. 2021.
LOPES, C. R. et al. Educação e cultura em saúde à luz de Paulo Freire. Revista de Enfermagem UfpeOnLine, [s.l], v. 11, n. 12, p. 5122, 4 dez. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5205/1981-8963-v11i12a25338p5122-5128-2017. Acesso em: 12 jun. 2021.
SILVA, C.R; FIGUEIREDO, J. B. A. In: FIGUEIREDO, J. B. de A. et al. (Orgs.). Educação como forma de socialização: educação, escola e sociabilidade. vol. 2, Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018.Disponível em: http://www.precog.com.br/bc-texto/obras/2019-pack-074.pdf#page=57. Acesso em: 15 jun. 2021.
VENDRUSCOLO, C. et al. Estratégias pedagógicas que norteiam a prática de enfermeiros professores: interfaces com a educação libertadora de Paulo Freire. Revista Inova Saúde, Criciúma, v. 7, n. 1, p. 93-110, jul. 2018.
VIEIRA, S. L. et al. Diálogo e ensino-aprendizagem na formação técnica em saúde. Trabalho, Educação e Saúde, [s.l.], v. 18, n. 1, p. 1-25, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1981-7746-sol00253. Acesso em: 02 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).