CONTRIBUIÇÕES DE PAULO FREIRE PARA O ENSINO EM SAÚDE: UMA REVISÃO INTEGRATIVA

Authors

  • Marleny Andrade Abreu Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Flaviana Dávila de Sousa Soares Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Diana Paula de Souza Rego Pinto Carvalho Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59991

Abstract

Brazilian education, in general, has been established in a banking practice, centered on the transmission of content. Despite this, educational practices based on a teaching-learning process which is based on questioning, on dialogue, on the appreciation of everyday life experiences and the students' culture, are developed. Paulo Freire is considered the main author who substantiates teaching practices with these characteristics. Therefore, an integrative review of literature was carried out to answer the following question: what are Paulo Freire's contributions to health education? From the search in the databases available on the internet: Virtual Scientific Electronic Library Online, Virtual Health Library and theLatin American and Caribbean Literature in Health Sciences database. It was verified the presence of Freirian assumptions in educational practices aimed at both basic training and the training of health professionals in a conscious and emancipated way, which reflects in their work the characteristics of a liberating and dialogic education.

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Author Biographies

Marleny Andrade Abreu, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG), Pós-graduação em Urgência e Emergência e em Unidade de Terapia Intensiva pela Faculdade Santa Maria FSM/PB, Cajazeiras (2016). Discente no Programa de Pós-graduação em Ensino na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - PPGE/UENR

Flaviana Dávila de Sousa Soares, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestranda em Ensino pela Universidade Estadual do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Urgência e Emergência pela Faculdade Santa Maria- FSM ; Especialista em Unidade de Terapia Intensiva- UTI pela Faculdade Santa Maria. Bacharelado em Enfermagem pela Universidade Federal de Campina Grande- UFCG

Diana Paula de Souza Rego Pinto Carvalho, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Professora da Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

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Published

2021-12-23

How to Cite

ANDRADE ABREU, M.; DÁVILA DE SOUSA SOARES, F. .; PAULA DE SOUZA REGO PINTO CARVALHO, D. . CONTRIBUIÇÕES DE PAULO FREIRE PARA O ENSINO EM SAÚDE: UMA REVISÃO INTEGRATIVA. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 30, n. 3, p. 141–156, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2021v30n3.59991. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/59991. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

REVIEW ARTICLE