O programa residência pedagógica e a inclusão:
o (re)pensar das residentes sobre as práticas vivenciadas
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65451Keywords:
Target Audience of Special Education, Pedagogy, Pedagogical Residence, Exclusion, Covid - 19Abstract
The Pedagogical Residency Program (PRP) aims, among other objectives, at improving training and effective contact with the educational context in which the student will work. Thus, we seek to investigate: how can the practices proposed within the scope of the PRP, based on critical collaborative research, encourage the development of inclusive experiences in the PRP? In this sense, we aim to: develop inclusive experiences in the PRP, based on the critical collaborative perspective. The theoretical framework is based on the theories of socio-historical psychology, based on Vygotsky, who proposes a depathologizing pedagogy. Therefore, the research was of the collaborative type, with individual and collective reflective sessions, via Meet, with audio and video recording, with a total of 13 participants, between the months of February and May 2022, linked to the two PRP field schools (UNEAL), located in northeastern Brazil, with analysis based on thematic content. The empirical corpus points to the recognition of exclusion experienced by PAEE students in PRP field schools. In short, the practices proposed within the scope of the PRP, based on critical collaborative research, were important, but not sufficient to encourage the development of inclusive experiences in the PRP.
Downloads
References
ANPED. Entidades se posicionam contrárias à padronização e controle impostos pelo Programa de Residência Pedagógica! Não à BNCC! Mar.2018. Disponível em: <http://www.anped.org.br/news/entidades-se-posicionam-contrariaspadronizacao-e-controle-impostos-pelo-programa-de-residencia>. Acesso realizado em: 27 de jun. de 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018b. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 2 jun. 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 15 jan. 2019.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a lei brasileira de inclusão da pessoa com deficiência (estatuto da pessoa com deficiência). Brasília, 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 16 jan. 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, v. 134, n. 248, Seção 1, p. 27834-27841, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Inclusão: Revista da Educação Especial, Brasília, v. 4, n. 1, p.7-17, jan./jun. 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/revinclusao5.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2015.
BRASIL. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União, Brasília, 2018a. Disponível em: <https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf>. Acesso em: 30 out. 2020.
FUMES, Neiza de Lourdes Frederico Fumes; CARMO, Bruno Cleiton Macedo do. Deficiência, educação e pandemia: a desigualdade revelada. Maceió, AL: EDUFAL, 2021.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro, 2008.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo; FERREIRA, Maria Salonilde. A pesquisa colaborativa na perspectiva sócio-histórica. Linguagens, Educação e Sociedade – Teresina, n. 12, jan./jun. 2005.
JANNUZZI, G. S. de M. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. 3. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2012.
LIBERALI, F. C.; MAGALHÃES, M. C. C. Formação de professores e pesquisadores: Argumentando e compartilhando significados. In: TELLES, João A. (Org.). Formação inicial e continuada de professores de língua: Dimensões e ações na pesquisa e na prática. 01 ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009, v. 01, p. 43-66.
LIBERALI, Fernanda Coelho; LESSA, Angela Cavenaghi; FIDALGO, Sueli Salles; MAGALHÃES, Maria Cecília. PAC: Um programa para a formação crítica de educadores. Estudos da Linguagem. São Paulo, 2009.
LOCKMANN, K.; KLEIN, R. R. Processos de in/exclusão de alunos com deficiência em tempos de sindemia covídica Ciência & Educação, Bauru, v. 28, e22048, 2022.
MAGALHÃES, M.C.C. A linguagem na formação de professores reflexivos e críticos. In: MAGALHÃES, M.C.C. A formação do professor como um profissional crítico: linguagem e reflexão. Campinas, São Paulo: Mercado das Letras, 2004.
MAGALHÃES, M.C.C. O método para Vygotsky: A zona proximal de desenvolvimento como zona de colaboração e criticidade criativas. In: SCHETTINI, R.H.; DAMIANOVIC, M.C.; HAWI, M.M.; SZUNDY, P.T.C. (Orgs.) Vygotsky: Uma revisita no início do século XXI. 1a ed. São Paulo: Andross, 2009.
MAGALHÃES, Rodrigo Cesar da Silva. Pandemia de covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais. História, Ciências, Saúde. Manguinhos, Rio de Janeiro, v.28, n.4, out.-dez. 2021, p.1263-1267 2020 . Disponível em: <https://www.scielo.br/j/hcsm/a/PsyyZM3qmWPBQcBMm5zjGQh/?format=pdf&lang=pt>. Acesso realizado em: 07 out. 2022.
MATOS, N. S. D. et. al. BNCC e a política de educação especial na perspectiva da educação inclusiva: análise à luz da teoria histórico-cultural e da pedagogia. In: MALANCHEN, J; MATOS, N. S. D.; ORSO, P. J. (Org.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a base nacional comum curricular. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2020.
MENDES, G. M. L.; PLETSCH, M. D.; LOCKMANN, K. Adiando o fim da escola: perspectivas internacionais sobre educação em tempos de pandemia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2017127, p. 1-6, 2020. doi: https://doi.org/jd9r
MINAYO, Maria Ceclília de Souza (Org.) Pesquisa social. Teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
SANTANA, Flávia Cristina de Macêdo; BARBOSA, Jonei Cerqueira. O dispositivo formativo da residência pedagógica: ataques, lutas e resistências. Revista Brasileira de Educação. v. 25 e250065 2020 https://doi.org/10.1590/S1413-24782020250065
SANTIAGO, L. V. FUMES, N. L. F. Diferentes olhares sobre a educação física na escola. Ed. UFAL, 2005.
SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, [S. l.], v. 10, n. 1, p. e020063, 2020. DOI: 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1463. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/1463. Acesso em: 30 ago. 2022.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas – SP: Autores Associados, 2019.
SILVA, K. A. C. P.; CRUZ, S. P. A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento: Diálogos em Educação, Rio Grande do Sul, v. 27, n. 2, p. 227-247, maio/ago. 2018.
SILVA, K. A. P. C. Residência pedagógica: uma discussão epistemológica. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 12, n. 25, p. 109–122, 2020. DOI: 10.31639/rbpfp.v13i25.437. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/437. Acesso em: 13 jan. 2023.
VIGOTSKI, L. S. Problemas de defectologia. São Paulo: Expressão Popular, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).