AN INTEGRATIVE REVIEW ON DIGITAL TECHNOLOGIES IN SCIENCE TEACHING

Authors

Keywords:

Science Teaching, Digital Environments, Mediation

Abstract

Digital Information and Communication Technologies are present in different social activities, work and study, in our daily lives. Their use in active teaching methodologies, to favor the learning of Science in a critical and responsible way, constitutes the object of study of researchers from different areas of knowledge. In the context of this work, we examine, through an analysis of recent literature, how the use of digital technologies contributes to the development of disciplinary knowledge and skills that help to solve problem situations associated with simple electrical circuits or electricity. For this purpose, we selected as a literature search procedure to follow all the steps of an integrative review. As a result, we determined that: i: introductions to digital technologies are generally not orientation-based theoretical references; ii: all workshops use one stationary simulations, even if different DICT are used; iii: the analytical articles show that the use of digital technologies promotes the learning of concepts in electric circuits. Only two of them suggested discussing circuits using digital technologies as a way to solve everyday problem situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Naltilene Teixeira Costa Silva, UFMS

Doutoranda de Ensino de Ciências (INFI-UFMS). Professora no Ensino Médio em Araçoiaba-PE.

Paulo Ricardo da Silva Rosa, UFMS

Bacharel em Física (1984), mestre em Física (1986) e doutor em Ciências (1993) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor Titular aposentado da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Ensino de Ciências. Email: paulo.rosa@ufms.br

 

Nádia Cristina Guimarães Errobidart, UFMS

Licenciada em Física (1997), mestra em Física (2002) e doutora em Educação (2010) pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Coordenadora do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Ensino de Ciências. Email: nadia.guimaraes@ufms.br

References

ARIAS, E. Una propuesta didáctica experimental aplicada a la unidad Electricidad en un colegio científico de Costa Rica. Revista de Enseñanza de la Física, Volumen 33, Número 2, p. 55-62, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35175

BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. A.; MACEDO, M. (2011). O Método da Revisão Integrativa nos estudos organizacionais. Revista Eletrônica Gestão e Sociedade, vol. 5, nº 11, p. 121-136, 2011. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/10515/o-metodo-da-revisao-integrativa-nos-estudos-organizacionais/i/pt-br.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: 2018.

MALIK, A. et al. Hot lab-based practicum guide for pre-service physics IOP. Conf. Ser.: Mater. Sci.Eng. 288012027 (2017). DOI 10.1088/1757-899X/288/1/012027.

MORA, C.; MOREIRA, M. A.; MENESES-VILLAGRÁ, J. Á. Aprendizaje Activo de la Física y análisis de Rasch para circuitos eléctricos mediante physlets. Revista de Enseñanza de la Física, Volumen 33, Número 2 | Número especial, p. 365-378, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35284.

ORTIZ, G. S.; DENARDIN, L. O estudo de instalações elétricas: uma análise à luz das inteligências múltiplas de Gardner. Revista de Enseñanza de la Física. Vol. 33, nº. 2, p. 413-420, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.55767/2451.6007.v33.n2.35290.

PERMANA, A. H. et al. (2019). The development of an electricity book based on augmented reality Technologies. Publicado sob licença pela IOP Publishing Ltd Journal of Physics: Conference Series, Volume 1157, Issue 3. [S.l.]: J. Phys.: Conf. Ser. 1157 032027. DOI: 10.1088/1742-6596/3/032027.

ROSA, P. R. S. O uso de computadores no ensino de Física. Parte I: Potencialidades e uso real. Revista Brasileira de Ensino de Física, Vol.17, nº 2, p. 182-195, 1995. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/vol17a21.pdf.

ROSA, P. R. S. Instrumentação para o ensino de ciências. Campo Grande: UFMS, 2010.

SANTOS, J. C.; DICKMAN, A. G. Experimentos reais e virtuais: proposta para o ensino de eletricidade no nível médio. Revista Brasileira de Ensino de Física. Vol.41, nº 1, p. 1-12, e20180161, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-RBEF-2018-0161.

SAPRIADIL, S. et al. Effect of Higher Order Thinking Virtual Laboratory (HOTVL) in Electric Circuit on Students’ Creative Thinking Skills. Conference Series, Volume 1204, 7º Asian Ph. p. 29 – 31, Abril, 2019. Bandung, Indonésia: Publicado sob licença pela IOP Publishing Ltd Journal of Physics. Disponível em: DOI.org/10.1088/1742-6596/1204/1/012025.

ÜLEN, S. et al. Evaluating the Effectiveness of Physlet-Based Materials in Supporting Conceptual Learning About Electricity. Journal of Science Education and Technology. Volume 26, p. 151-160, Abril, 2017. Disponível em: DOI 10.1007/s10956-016-9661-1.

Published

2023-06-06 — Updated on 2023-06-06

Versions

How to Cite

SILVA, N. T. C.; ROSA, P. R. da S.; ERROBIDART, N. C. G. . AN INTEGRATIVE REVIEW ON DIGITAL TECHNOLOGIES IN SCIENCE TEACHING. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202333, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66234. Acesso em: 12 may. 2024.