Estratégias e recursos acessíveis na introduçao dos conceitos de área e perímetro no ensino de estudantes com deficiência visual e estudantes surdos
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66719Keywords:
Deficiência Visual, Educação de Surdos, Recursos Acessíveis, Área e PerímetroAbstract
In this article, the introduction of the concepts of outline and filling of a space in the plane is discussed, with synonyms for the calculation of the perimeter and the area of a region, as essential elements for the understanding of these greatnesses, and for later advance in the calculation of other flat regions, commonly studied in schools. The calculation of perimeters and areas of rectangular regions is present in everyday life and are important objects of knowledge for the development of skills and competences, suggested in official documents. The activity was applied with students with visual impairment (DV) and with deaf students, through the development of a tactile, three-dimensional, accessible resource, to enhance the use of the remaining senses of the students involved, so that they could actively participate in the resolution of the proposed problems. Conventional and non-conventional measurement instruments were used, as well as the use of terms such as base, height, dimensions, area, perimeter, among others, and the importance of adequate and standardized measurement units being discussed collectively. Finally, a reflection is presented on the activity, the need to use accessible resources and methods and the similarities and differences in the approaches to mathematics content for students with VI and deaf students. As a result, it is concluded that the resources and methods discussed have great potential to provide the development of the presented concepts and, more than that, can provide the effective participation of students in the classroom, mainly because it is a proposal aimed at all students, with or without disabilities.
Downloads
References
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: < portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf >. Acesso: 26 de setembro de 2022.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Matemática. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, 2018a. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base/ > Acesso: 26 de setembro de 2022.
FERNANDES, S. e HEALY, L. A Inclusão de Alunos Cegos nas Aulas de Matemática: explorando Área, Perímetro e Volume através do Tato. Rio Claro (SP): Bolema, v. 23, n. 37, p. 1111- 1135, 2010.
FERREIRA, E. F. P. A integração das tecnologias digitais ao ensino e aprendizagem de geometria no ensino fundamental – anos finais: uma proposta com foco no estudo de perímetro e área de figuras geométricas planas. 2016. 185 f. Dissertação (Mestrado) - PPEM, Universidade Federal de Juiz de Fora, MG, 2016.
GOLDIN, G. A. A Scientific Perspective on Structured, Task-Based Interviews in Mathematics Education Research. In: KELLY, A. E.; LESH, R. A. (Eds.). Handbook of Research Design in Mathematics and Science Education. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, p. 517-546, 2000.
LIMA, P. F.; BELLEMAIN, P. M. B. Habilidades matemáticas relacionadas com grandezas e medidas . In: FONSECA, M. C. F. R. (org). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas: reflexos a partir do INAF 2002. São Paulo: Global: Ação Educativa Assessoria, Pesquisa e Informação: Instituto Paulo Montenegro, 2004.
MADALENA, S. P.; BORGES, P. P. Noções de Área e Perímetro para aprendizes surdos: proposta de trabalho na perspectiva de letramentos. In: IX Seminário de Pesquisa em Educação Matemática do Estado do Rio de Janeiro, 2020. Anais… Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: < http://eventos.sbem.com.br/index.php/spem-rj/ix-spem-rj/paper/view/1394/1172>. Acesso: 26 de setembro de 2022.
MIRANDA, S. e BASSOI, T. Tarefas sobre área e perímetro para alunos surdos. In: Encontro Paranaense de Educação Matemática, 2017. Anais… Cascavel, 2017. Disponível em: < http://tinyurl.com/y635nt78 >. Acesso: 26 de setembro de 2022.
MIRANDA, S.M.C. Perímetro e área: análise de pesquisas sob a ótica da teoria dos registros de representação semiótica. 2018. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, 2018.
SANTOS, M., SANTOS, M. O Conceito de Área de Figuras Geométricas Planas no Livro Didático de Matemática do 6° Ano do Ensino Fundamental: um olhar sob a ótica da Teoria Antropológica do Didático. Recife: EM TEIA: Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, v. 6, n. 2, p. 1-22, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).