O Thesaurus Brasileiro da Educação como ferramenta de revisão de literatura e bibliométrica:

um estudo exploratório a partir de interesses de um programa de pesquisa sobre valorização do magistério

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66759

Keywords:

Thesaurus Brasileiro da Educação, Carreira docente, Valorização do magistério

Abstract

The objective of this work is to problematize the scientific production on the career and appreciation of teaching between the years 2012 and 2022 from the exploration of the limits and potentialities of the Brazilian Thesaurus of Education. Based on the specific interests of the research program entitled “Policies for careers and teacher remuneration: A dialogue between Brazil and Chile in the face of the marches and counter-marches of neoliberalism”, coordinated by UFPR, developed in a network with UFMS, UEMS, UFPA, UFPB, UTalca-Chile and funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), the controlled vocabulary of the Thesaurus platform was considered with the potential to assist in the hybrid process of bibliometric study and literature review, in the direction of understanding the production, approach and themes of the articles published during the proposed period and other aspects, such as the main centers of discussion of the theme and the authors. The results indicate that Terminological Management has the potential to integrate contents and recover works, especially articles, but it finds limits in the conceptualization and the generic terms used, as they are not consolidated in the academic literature in educational policy and, specifically, in the field of interest of search.

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Author Biographies

Marcus Quintanilha da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Professor Adjunto - Universidade Federal da Paraíba

Pós-doutorado em Educação - Universidade Federal do Paraná

Maria Clara Lima de Araújo, Universidade Federal da Paraíba

Graduanda em Pedagogia - UFPB

Maria Ana Belly De Melo Araújo

Graduada em Direito e Pedagogia - UFPB

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Published

2024-05-10

How to Cite

QUINTANILHA DA SILVA, M.; LIMA DE ARAÚJO, M. C.; DE MELO ARAÚJO, M. A. B. O Thesaurus Brasileiro da Educação como ferramenta de revisão de literatura e bibliométrica:: um estudo exploratório a partir de interesses de um programa de pesquisa sobre valorização do magistério. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202430, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66759. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/66759. Acesso em: 29 jun. 2024.