O Thesaurus Brasileiro da Educação como ferramenta de revisão de literatura e bibliométrica:
um estudo exploratório a partir de interesses de um programa de pesquisa sobre valorização do magistério
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.66759Keywords:
Thesaurus Brasileiro da Educação, Carreira docente, Valorização do magistérioAbstract
The objective of this work is to problematize the scientific production on the career and appreciation of teaching between the years 2012 and 2022 from the exploration of the limits and potentialities of the Brazilian Thesaurus of Education. Based on the specific interests of the research program entitled “Policies for careers and teacher remuneration: A dialogue between Brazil and Chile in the face of the marches and counter-marches of neoliberalism”, coordinated by UFPR, developed in a network with UFMS, UEMS, UFPA, UFPB, UTalca-Chile and funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), the controlled vocabulary of the Thesaurus platform was considered with the potential to assist in the hybrid process of bibliometric study and literature review, in the direction of understanding the production, approach and themes of the articles published during the proposed period and other aspects, such as the main centers of discussion of the theme and the authors. The results indicate that Terminological Management has the potential to integrate contents and recover works, especially articles, but it finds limits in the conceptualization and the generic terms used, as they are not consolidated in the academic literature in educational policy and, specifically, in the field of interest of search.
Downloads
References
BRASIL. Instituto Brasileiro de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Política da Bibliografia Brasileira de Educação (BBE) em formato digital. Brasília, DF: Inep, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/dados/cibec/politica_da_bibliografia_brasileira_de_educacao.pdf. Acesso em: 23 maio 2023.
BRASIL. Decreto Presidencial nº 5.803, de 08 de junho de 2006. Dispõe sobre o observatório da educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 09 jun. 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5803.htm#:~:text=DECRETO%20N%C2%BA%205.803%2C%20DE%208,vista%20o%20disposto%20no%20art. Acesso em: 23 maio 2023.
BRADFORD, Samuel Clement. O caos documentário. In: Documentação. Samuel Clement Bradford. Rio de Janeiro: Fundo de Cultura, 1961, p. 196-216.
CATARINI PAIM, Viviane.; HENN FABRIS, Elí Terezinha.; LOCATELLI, Tiago. Revisão de literatura: um ritual necessário para a qualificação da pesquisa científica e conhecimento do objeto de pesquisa. Educação, v. 46, n. 1, p. 1 - 16, 2023. DOI: 10.15448/1981-2582.2023.1.44634. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/44634. Acesso em: 7 maio. 2024.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO - CNPq. Chamada nº 40/2022 - Linha 3B - Projetos em Rede - Políticas públicas para o desenvolvimento humano e social. Processo: 409907/2022-7. 2022. Disponível em: http://memoria2.cnpq.br/web/guest/chamadas-publicas?p_p_id=resultadosportlet_WAR_resultadoscnpqportlet_INSTANCE_0ZaM&idDivulgacao=11125&filtro=abertas&detalha=chamadaDetalhada&id=47-2174-8370. Acesso em: 22 maio 2023.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Thesaurus Brasileiro de Educação. Disponível em:
<http://pergamum.inep.gov.br/pergamum/biblioteca/pesquisa_thesauro.php?r
esolution2=1024_1#.> Acesso em 23 maio 2023.
FINEDUCA – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA EM FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO. Site do X Encontro da Associação Nacional de Pesquisa e Financiamento da Educação - Neoliberalismo, Fundo Público e o Financiamento da Educação: como conter o desmonte do Estado. Disponível em: https://fineduca.org.br/encontro-fineduca/. Acesso em: 23 maio 2023.
FINEDUCA – REVISTA DE FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO. Periódico acadêmico da Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca. Acesso em: 23 maio 2023.
FRANÇA, Magna. Regime de colaboração e o PNE: a valorização dos professores da educação básica – planos de cargos, carreira e remuneração e o piso salarial profissional nacional. IN: Valorização dos profissionais da educação: formação, remuneração. Carreira e condições de trabalho. GOUVEIA, Andrea Barbosa (org.). 1ª Ed. Editora Appris, Curitiba, 2015, p. 13 – 36.
GROCHOSKA, Marcia Andrea. Políticas educacionais e a valorização do professor: carreira e qualidade de vida dos professores de educação básica do município de São José dos Pinhais/PR. 269 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
LUNA, Sergio Vasconcelos de. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: Educ, 1997
PRICE, Derek de Solla. O desenvolvimento da ciência: análise histórica, filosófica, sociológica e econômica. Tradução de Simão Mathias com a colaboração de Gilda Braga. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1976.
PRICE, Derek de Solla. Little science, big science. New York: Columbia University Press, 1963.
SILVA, Marcus Quintanilha da. Remuneração de professores públicos municipais no Brasil: execução orçamentária, partidos públicos e valorização docente (2008 – 2016). 247 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.
SILVA, Marcus Quintanilha da. Valorização do magistério e austeridade fiscal em Curitiba. 121 f. Relatório (Pós-Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.
SOUZA, ngelo Ricardo de. A política educacional e seus objetos de estudo. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 1, n. 1, p. 75–89, 2017.
VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de; SILVA, Ane Patrícia Pimentel Nascimento da; SOUZA, Roberta Teixeira de. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, v. 43, n. 3, p. 1 – 12, 2020. DOI: 10.15448/1981-2582.2020.3.37452. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37452. Acesso em: 7 maio. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).