RESEARCH IN THE LINE OF EDUCATIONAL POLICIES IN THE FRAMEWORK OF THE GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF AMAPÁ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.67040

Keywords:

Graduate in Education, Federal University of Amapá, Scientific production.

Abstract

The article aims to analyze the research objects of scientific productions in the area of ​​Public Educational Policies of graduate students in the Educational Policy research line of the Graduate Program in Education at the Federal University of Amapá (PPGED-UNIFAP). The problem that motivated the research is expressed through the following question: What research objects of educational policies were analyzed by master's students from the Educational Policies research line of the Graduate Program in Education at UNIFAP? The study shows the concern of researchers with the analysis of public policies, to a large extent, they focused on the analysis of educational programs, teaching work in basic and higher education, curriculum, BNCC, evaluation, financing, management and national curriculum guidelines. Considering the educational levels and modalities, there is a lack of research on early childhood education, the first stage of basic education, a theme associated with educational demands due to its historical denial, especially the working class. There is also no research on Rural Education, an absence that reflects the need to discuss in graduate school, especially in the Amazon, the stories of struggles and resistance of local communities to guarantee the right to education. There was also a lack of discussion of themes about differences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleide Carvalho Matos, Universidade Federal do Pará

Professora de Didática da Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Pará - Campus de Breves

Antonia Costa Andrade, Universidade Federal do Amapá

Licenciatura em Pedagogia (UEPA), Bacharelado em Ciências Econômicas (UNAMA), Mestrado em Desenvolvimento Regional (UNIFAP), Doutorado em Educação (UFU), Pós Doutorado em Educação (UFPA). Pertencente ao quadro da UNIFAP com atuação na docência do PPGED.

References

ALVES, F. I. A gestão da pós-graduação no Brasil através de seus planos nacionais: os desafios dos gestores de cursos. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL [on-line], v. 5, n. 4, p. 43-67, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=319327517004. Acesso em: 10 jun. 2023.

AZEVEDO, J. M. L.; AGUIAR, M. A. da S. Políticas da educação: concepções e programas. In: WITTMANN, Lauro Carlos; GRACINDO, Regina V. (Coord). O estado da arte em políticas e gestão da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2001. p. 71-87.

CAMARGO, A. M. M. de; ANDRADE, A. C.; CAMARGO, L. M. A formação docente na pós-graduação nas Amazônias brasileiras é de quem? Alguns desafios curriculares e formativos. Currículo sem Fronteiras, v. 22, 2022. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol22articles/2184-camargo-andrade-camargo.pdf. Acesso em: 15 mar. 2023

CIAVATA, M. Conhecimento histórico e o problema teórico-metodológico das mediações. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATA, M. (Org). Teoria e educação no labirinto do capital. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p. 191-230.

DE OLIVEIRA, I. A.; DOS SANTOS, T. R. L.; SOUZA AVELINO DE FRANÇA, M. do P. S. G. A pesquisa no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 11, n. 23, 2014.

GARCIA, F.; MAGALHÃES, L.; WEIGEL, V. Pós-graduação em Educação no Norte do Brasil: no chão da Amazônia, temas e contextos. Revista Lusófona de Educação, n. 53, p. 81-100, 2021. Disponível em: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/8077. Acesso em: 20 maio 2023.

HÖFLING, E. de M. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes, ano XXI, n. 55, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v21n55/5539.pdf. Acesso em: 15 dez. 2021.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA-IBGE. Amazônia Legal. Rio de Janeiro IBGE, 2022. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/geociencias/cartas-e-mapas/mapas-regionais/15819-amazonia-legal.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 05 jun. 2023.

MAINARDES, J. Reflexões sobre o objeto de estudo da política educacional. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 4, n. 1, p. 186-201, jan.-abr. 2018. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Reflex%C3%B5es-sobre-o-objeto-de-estudo-da-pol%C3%ADtica-Mainardes/70b1454667b21d22109f19c51473f0c788046564. Acesso em: 16 dez. 2022.

MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Materialismo histórico-dialético: contributos para a investigação em educação. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 71, p. 223-239, set./out. 2018.

RAMALHO, B. L.; MADEIRA, V. de P. C. A pós-graduação em educação no Norte e Nordeste: desafios, avanços e perspectivas. Rev. Bras. Educ. set./out./nov./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/555gKPMgCtZ3twqMMSnwdXv/abstract/?lang=pt. Acesso: 10 ago. 2022.

SANTOS, A. L. F. dos; AZEVEDO, J. M. L. de. A pós-graduação no Brasil, a pesquisa em educação e os estudos sobre a política educacional: os contornos da constituição de um campo acadêmico. Rev. Bras. de Educ., v. 14, n. 42, set./dez. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/9gS5G9MGJfFn9C6fwMtx7vp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 jun. 2023.

SEVERINO, A. J. Pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 9, n. 26, p. 13-27, jan./abr. 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189115658002.pdf. Acesso: 10 maio 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAPÁ-UNIFAP. PPGED-Programa de Pós-Graduação em Educação. Histórico e Contextualização do Programa, 2022. Disponível em: Programa de Pós-Graduação em Educação – Programa de Pós-Graduação em Educação UNIFAP. Acesso em: 20 jun. 2022.

Published

2023-09-26

How to Cite

MATOS, C. C.; COSTA ANDRADE, A. RESEARCH IN THE LINE OF EDUCATIONAL POLICIES IN THE FRAMEWORK OF THE GRADUATE PROGRAM IN EDUCATION AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF AMAPÁ. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 32, n. 1, p. e-rte321202349, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2023v32n1.67040. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/67040. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático Programas de Pós-Graduação em Educação no Brasil