YOUTH AND OCCUPATIONS: A POSSIBLE CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.68548Keywords:
occupations, youth, curriculum, politics, eventAbstract
In this text, from an experience in an occupied school in 2016, we bring the occupations of schools, with the arm of undertake a reflection on curriculum and youth, putting into flow meanings mobilized by these signifiers. We operate with the notion of deconstruction and event from Jacques Derrida, as well as the concepts of politics and antagonism form Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, to think about the occupations and education. We believe that the occupations brought visibility to the negotiations of meaning that continuously occur in the everyday life of the school. In this process, we bring elements of the High School Reform to think about how this document, instituted in the years following the occupations, antagonizes the demands proposed by the youth in the Occupy movement.
Downloads
References
REFERÊNCIAS
BALL, Stephen J.; M. Maguire.; BRAUM, A. Como as escolas fazem políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução: Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.
BARRETO, Bruna Amaral Lanzillotti. Ocupar é resistir: um estudo sobre as ocupações secundaristas no Rio de Janeiro em 2016. In: Revista Em Debate (UFSC), Florianópolis, volume 16, p. 73-94, 2018.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRASIL, Medida Provisória da Reforma do Ensino Médio, 2016.
BURITY, Joanildo. Pensando colonialidade e de(s)colonialidade no estudo da(s) religião(ões). In: Islam, decolonialidade e(m) diálogos plurais. São Paulo: Ambigrama Editorial, 2022.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Tradução: Fernanda Siqueira Miguens; Revisão técnica: Carla Rodrigues. 1ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.
COUTINHO, Luciana Gageiro. Ocupa escola: tratamento aos impasses da adolescência no laço social?. In Estilos da Clínica, 2020, v. 25, nº 1, p. 63-76.
DAYREEL, Juarez Tarcísio.O jovem como sujeito social.In: Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (Editora), set/out/nov/dez 2003.
DERRIDA, Jacques. Força de lei. Tradução: Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.
DERRIDA, Jacques. Esporas. Os estilos de Nietzsche. Tradução: Rafael Haddock-Lobo e Carla Rodrigues. Rio de Janeiro, NAU, 2013.
DERRIDA, Jacques. Vadios. Tradução: Fernanda Bernardo, Hugo Amaral e Gonçalo Zagalo. Coimbra: Terra Ocre Edições, 2009.
DERRIDA, Jacques. Papel Máquina. Tradução: Evando Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2004
DERRIDA, Jacques. Políticas da amizade. Tradução: Fernanda Bernardo. Porto: Campo das Letras Editores S.A., 2003.
DERRIDA, Jacques. O olho da universidade. Tradução: Ricardo Iuri Canko e Ignacio Antonio Neis. São Paulo: Estação Liberdade, 1999.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. Tradução: Miriam Schnaiderman e Renato Janini Ribeiro. São Paulo: Perspectivas, Ed. da Universidade de São Paulo, 1973.
DERRIDA, Jacques; ROUDINESCO, Elisabeth. De que amanhã. Tradução: André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2004.
DUQUE-ESTRADA, Paulo César. Estudos ético-políticos sobre Derrida. Rio de Janeiro: Mauad X: Editora PUC-Rio, 2020.
HADDOCK-LOBO, Rafael. A desconstrução. In: Revista Cult (Dossiê Jacques Derrida), n. 195, p. 25-29, São Paulo, out de 2015.
LACLAU, Ernesto. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2011.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
LOPES, Alice Casimiro. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “Marxismo Cultural”. In: Arquivos analíticos de políticas educativas – aape. V. 27, n. 109, 16 de setembro de 2019a. Disponível: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/4881/2303. Acessado em: 20/10/2023.
LOPES, Alice Casimiro. Itinerários Formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. In: Revista Retratos da Escola. Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./mai. 2019. Disponível em: Acessado em: 05/11/2023.
LOPES, Alice Casimiro. Sobre a decisão política em terreno indecidível. In: Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir / Alice Casimiro Lopes, Marcos Siscar (orgs.). São Paulo: Cortez, 2018.
LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas críticas (UnB), v. 21, p. 445-466, 2015a.
LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: Alice Casimiro Lopes; Daniel de Mendonça. (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. 1ed.São Paulo: Annablume, 2015b, v. 1, p. 117-147.
MACEDO, Elizabeth. A teoria do currículo e o futuro monstro. In: Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir / Alice Casimiro Lopes, Marcos Siscar (orgs.). São Paulo: Cortez, 2018.
MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para a educação. In: Revista e-Curriculum, v. 12, n. 03, p. 1.530-1555, out./dez., 2014. Programa de Pós-graduação Educação: Currículo – PUC/SP. http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum.
MARTÍN, María. Escolas ocupadas já são 65 no Rio e Estado enfrenta impasse na negociação. In: El País. Rio de Janeiro – 02 May 2016. https://brasil.elpais.com/brasil/2016/04/29/politica/1461955632_442061.html Acessado em 20/10/2023.
MORAES, Marcelo José Derzi. Democracias espectrais: por uma desconstrução da colonialidade. Rio de Janeiro: Editora Nau, 2020.
____. Acontecimento e desconstrução. In: Cadernos da FaEL, v.3, 2010
https://unig.br/wp-content/uploads/ACONTECIMENTO-E-DESCONSTRUCAO.pdf. Acesso em 15/10/2023.
MORAES, Marcelo José Dersi.; SANTOS, Patrícia Elaine. Juventudes “da antiga” e o baile funk como acontecimentos das periferias. In: André Augusto Pereira Brandão; Amanda Lacerda Jorge; Thiago Risso Possas. (Org.). Juventude e periferia. Niterói: Syal Letras e Livros, 2020, v. 01, p. 119-130.
MOREIRA, Gilberto; OLIVEIRA, Gustavo Gilson de Sousa. Ser, querer ser, poder ser, "merecer": educação (não) escolar e subjetividade sob a ótica da teoria pós-estruturalista do discurso. In: III Simpósio Pós-Estruturalismo e Teoria Social: populismos e democracias. 2019, Pelotas/RS. Anais. Pelotas/RS: 2019. p. 1-17. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/legadolaclau/files/2019/07/ARTIGO-Moreira-e-Oliveira.pdf. Acesso em 13/10/2023.
MOUFFE, Chantal. Sobre o político. Tradução: Fernanda Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
PINHEIRO, Diógenes. Escolas ocupadas no Rio de Janeiro em 2016. Motivações e cotidiano. In: Iluminuras. Porto Alegre, v. 18, n. 44, p. 265-283, jan./jul. 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/iluminuras/article/view/75746/43151 Acessado em: 20/10/2023.
PINTO, Marinazia Cordeiro; LOPES, Alice Casimiro Lopes. Espectros e heranças: operando com a desconstrução na BNCC. In: SILVA, Fabiany de Cassia Tavares; NOVAES, Luís Carlos. Conhecimento em ação e a base nacional comum curricular. Campo Grande – MS, 2021.
ROCHA, Daniel Leonel da. Ocupação das escolas em 2015 e 2016: uma breve análise da forma e do conteúdo da ação dos estudantes. In: Rev. Sociologias Plurais, v. 6, n. 1, p. 61-86, jan. 2020.
SAVAGE, Glenn C. O que é agenciamento de políticas? In: Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 17, p. 1-21, 2022. Disponível em: Acesso em: 20/10/2023
SILVA, Roberto Rafael Dias da. Os estudos curriculares e o problema do conhecimento – uma entrevista com Elizabeth Macedo. In: Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 32, n. 64, p. 157-184, jan./abr. 2018.
SOLIS, Dirce Eleanora Nigro. A democracia banida: reflexões a partir da noção de democracia por vir de Jacques Derrida. In: CARRARA, Ozanan Vicente. (org.) A democracia e seus desafios em tempos de crise. Passo Fundo: Editora IFIBE, 2017. (p. 191-244)
SOLIS, Dirce Eleanora Nigro; ROSÁRIO, Fábio Borges do. A legislação antirracista e a escola como lugar de confissão. In: Voluntas. Revista Internacional de Filosofia. Santa Maria, v. 10, p. 200-215, set. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.voluntas/article/view/39851 . Acessado em 20/10/2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Temas em Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
. Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine. . Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
. Authors are permitted and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase impact and citation of the published work (See O Efeito do Acesso Livre).