Metodologias ativas: uma análise bibliométrica de publicações científicas entre 2019 e 2023

uma análise bibliométrica de publicações científicas entre 2019 e 2023

Authors

  • Elzenir Pereira de Oliveira Almeida UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE/ CENTRO UNIVERSITÁRIO DE PATOS https://orcid.org/0000-0003-2453-4691
  • Anarita de Souza Salvador Centro Universitário de Patos-UNIFIP
  • Edevaldo da Silva Universidade Federal de Campina Grande (UFCG/Patos)
  • José Lucas dos Santos Oliveira Universidade Federal do Vale do São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70271

Keywords:

Active Methodology. Classroom. Teacher.

Abstract

The objective of this article was to carry out a bibliometric analysis of active methodologies used in the health area for higher education. To this end, a bibliometric research was carried out on scientific articles published in the last five years in SciELO. In total, 24 articles were identified in English, Spanish and Portuguese. After applying the selection and exclusion criteria (duplicate or divergent articles with the theme), 11 articles were analyzed in the research. The data collected reported that in the bibliometric analysis it was possible to verify that problem-based learning and problematization were the most representative active methodologies in the analyzed works, obtaining 42.9% of the total publications. Team and project-based learning comprised 28.6% of work. The representation of the word cloud illustrated that 'problematization' and 'problems' are the words that stand out most in the sample of selected articles, confirming the relevance of the active methodology in the professional training of students. In the bibliometric analysis, it was observed that active methodologies are important in the process of training students in the health area, as they enable, through practical activities, the development of skills that will be part of the professionals' routine after the completion of their training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, E. P. O.; MELO, A. C.; SALVADOR, A. S.; OLIVEIRA, J. L. S. Sala de aula invertida: análise bibliométrica e as contribuições do ensino e aprendizagem na educação superior entre 2019 e 2023. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS), v. 17, n. 1, p. 264-274, 2024.

AMESTOY, S. C.; TRINDADE, L. L.; SILVA, G. T. R.; MARTINS, M. M.; VARANDA, P. A. G.; SANTOS, I. A. R. Fragilities and potentialities in the training of nurse leaders. Revista Gaúcha de Enfermagem, v. 42, p. 1-10, 2021.

ANGELO, D. F. S.; OLIVEIRA, N. S.; MAGALHÃES, N. M. A.; SOUSA, M. N. A.; ALMEIDA, E. P. O. Metodologias ativas e sua implementação no processo de ensino-aprendizagem: uma revisão integrativa. In: ALMEIDA, Elzenir Pereira de Oliveira; Sousa, Milena Nunes Alves; BEZERRA, André Luiz Dantas (Orgs.). Preparação Pedagógica: concepções para a prática educativa no Ensino Superior. Campina Grande: Licuri, 2023, p. 126-143.

NGULO, A. D. L.; DEPRAECT, N. E. Z.; FELIX, E. A. Estudio de caso y simulación para la formación integral de los estudiantes en psicología médica. Revista Cubana de Educación Médica Superior, v. 33, n. 1, 2019.

ARAÚJO, C. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, v. 12, n. 1, p. 11-32, 2006.

ASSUNÇÃO, A. Á. Metodologias ativas de aprendizagem: práticas no ensino da Saúde Coletiva para alunos de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 45, n. 03, p. 1-8, 2021.

BACICH, L.; MORAN, J. (orgs). Metodologias ativas para uma Educação inovadora – Uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Editora Penso, 2018, p. 1-25.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.

BOLLELA; V, R.; SENGER, M. H.; TOURINHO, F. S. V.; AMARAL, E. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Medicina (Ribeirão Preto). v. 47, n. 3, p. 293-300, 2014.

BORGES, M. Q.; ALMEIDA, F. M.; DELEVEDOVE, A. A. M. Revisão narrativa: simulação como estratégia de metodologia ativa no ensino cirúrgico. Anais do IX Pesquisar, v. 9, 2020.

CUNHA, C. R. O. B. J. ; RAMSDORF, F. B. M.; BRAGATO, S. G. R. Utilização da Aprendizagem Baseada em Equipes como Método de Avaliação no Curso de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 2, 208-215, 2019.

DIAS-LIMA, A.; SILVA, M. C.; RIBEIRO, L. C. V.; BENDICHO, M. T.; GUEDES, H. T. V.; LEMAIRE, D. C. Avaliação, Ensinagem e metodologias ativas: uma experiência vivenciada no componente curricular mecanismos de agressão e de defesa, no curso de Medicina da Universidade do Estado da Bahia, Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 2, p. 2016-224, 2019.

FERRAZ, M. O. A.; BIONDO, C. S.; ROSA, R. S.; YARID, S. D. Metodologias ativas no ensino da bioética nos cursos de graduação em saúde. Revista de Salud Pública, v. 23, n. 4, p. 1-6, 2021.

FERREIRA, A. G. Clipes. Bibliometria na avaliação de periódicos científicos. Revista de Ciência da Informação, v. 11, n. 3, p. 1-13, 2010.

FRANÇA JÚNIOR, R. R. ; MAKNAMARA, M. Metodologias ativas como significado transcendental de currículos de formação médica. Educação em Revista, v. 36, p. 1-19, 2020.

LOPES, J. M.; CASTRO, J. G. F.; PEIXOTO, J. M.; MOURA, E. P. Autoeficácia de Estudantes de Medicina em Duas Escolas com Metodologias de Ensino Diferentes (Aprendizado Baseado em Problemas versus Tradicional). Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, n. 2, p. 1-7, 2020.

LUZ, M. R.; SETTI, R. A.; GRIMES, V.; MELLO, R. O. Problematização e movimentos da competência: protagonismo da aprendizagem. Revista Educação Pública, v. 21, n. 29, 2021.

MACHADO, C.; OLIVEIRA, J. M.; MALVEZZI, E. Repercussões das diretrizes curriculares nacionais de 2014 nos projetos pedagógicos das novas escolas médicas. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 25, p. 2-15, 2021.

SILVA, D. S. M.; SÉ, E. V. G.; LIMA, V. V.; BORIM, F. S. A.; OLIVEIRA, M. S.; PADILHA, R. Q. Metodologias ativas e tecnologias digitais na educação médica: novos desafios em tempos de pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 46, n. 2, p. 1-9, 2022.

SOUZA, C. D. F.; CORREIA, D. S.; ARAÚJO, M. D. P.; WANDERLEY, R. A.; MACHADO, M. F. E o passado é uma roupa que não nos serve mais: uma reflexão sobre integração ensino-saúde-comunidade em curso médico do Nordeste. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 1, p. 7-11, 2019.

VALENTE, J. A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, n. 4, p. 79-97, 2014.

VILLARDI, M. L.; CYRINO, E. G.; BERBEl, N. A. N. A problematização em educação em Saúde: percepções dos professores tutores e alunos. 1° ed. – São Paulo: Editora UNESP, 2015.

VINCENT-LANCRIN, S.; GONZÁLEZ-SANCHO, C.; BOUCKAERT, M.; LUCA, F.; FERNÁNDEZ-BARRERA, M.; JACOTIN, G.; URGEL, J.; VIDAL, Q. Desenvolvimento da criatividade e do pensamento crítico dos estudantes: o que significa na escola. São Paulo: Fundação Santillana, 2020.

ZEA, M. P. C.; TORRES, M. M.; PÉREZ, R. A.; QUIMI, W. D. C.; PÉREZ, J. J. R.; MARTÍNEZ, Y. M. Metodologías activas en la educación en línea en época de pandemia. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, v. 14, n. 2, p. 344-350, 2022.

Published

2024-09-05

How to Cite

PEREIRA DE OLIVEIRA ALMEIDA , E.; SALVADOR, A. de S.; EDEVALDO DA SILVA; JOSÉ LUCAS DOS SANTOS OLIVEIRA. Metodologias ativas: uma análise bibliométrica de publicações científicas entre 2019 e 2023: uma análise bibliométrica de publicações científicas entre 2019 e 2023. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202460, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70271. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/70271. Acesso em: 21 nov. 2024.