CULTURE CIRCLES: CRITIQUES AND SILENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70685

Keywords:

Culture circles, Civil-military coup, silences

Abstract

This article originates from a completed doctoral research that had the intention of addressing the mobilization for the realization of culture circles (which were part of a literacy and popular education movement founded and proposed by Paulo Freire) in Rio Grande do Sul, with temporal delimitation back to the early 1960s. Its sources were mainly newspaper reports and narrative interviews. When returning to these sources, the analysis focused on their mentions of the criticisms produced for that educational practice and the silencing resulting from the Civil-Military Coup that contained, at least publicly, the activities that were taking place. The reports from different moments (all from the late 1950s and early 1960s), as well as the interviews, present some highlights for the theme proposed by the dossier, calling for the writing of perspectives related to the oppression of an educational activity that was being organized with the intention of contributing to processes of liberation and (re)democratization of the Brazilian people. The writing was based on the assumptions of the History of Education and Cultural History for the construction of the theoretical-methodological path of the research, using documentary analysis and Oral History to support the study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Parise Brandalise Dalsotto, Professora da Rede Municipal de Educação de Caxias do Sul/RS

Doutora em Educação pela Universidade de Caxias do Sul - Professora da Rede Municipal de Educação de Caxias do Sul/RS

References

ANDREOLA, Balduino Antonio. “Cultura e educação popular nos anos sessenta no Rio Grande do Sul”. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 39-48, jul./dez. 1988. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/viewIssue/3063/329. Acesso em: 27 mar. 2024.

BEISIEGEL, Celso de Rui. Política e educação popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática, 1982.

BURKE, Peter. O que é história cultural? Trad. Sergio Goes de Paula. 2 ed. rev. e ampl. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. 2.ed. Rio de Janeiro: DIFEL, 2002.

______. O mundo como representação. Estudos avançados, v.5, n. 11, p. 173-191, abr. 1991. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010. Acesso em: 15 mar. 2024.

FERNANDES, Calazans; TERRA, Antonia. 40 horas de esperança: o método Paulo Freire: política e pedagogia na experiência de Angicos. São Paulo: Ática, 1994.

FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Apresentação. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos & abusos da história oral. 7. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

______; GUIMARÃES, Sérgio. Aprendendo com a própria história. 1 ed. - Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GOMES, Angela Maria de Castro; HANSEN, Patricia Santos. Apresentação: Intelectuais, mediação cultural e projetos políticos: uma introdução para a delimitação do objeto de estudo. In: GOMES, Angela Maria de Castro; HANSEN, Patricia Santos. (org.). Intelectuais mediadores: práticas culturais e ação política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

______. O queijo e os vermes: o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Cia. das Letras, 1987.

GRAZZIOTIN, Luciane Sgarbi Santos; ALMEIDA, Dóris Bittencourt. Romagem do tempo e recantos da memória: reflexões metodológicas sobre História Oral. São Leopoldo: Oikos, 2012.

HADDAD, Sérgio. O educador: Um perfil de Paulo Freire. 1.ed. São Paulo: Todavia, 2019.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 4.ed. Campinas, SP: UNICAMP, 1996.

NÓVOA, Antonio. Carta a um jovem historiador da educação. Historia y Memoria de la Educación, n. 1, 2015, p. 23-58. Disponível em: http://revistas.uned.es/index.php/HMe/article/viewFile/14111/12822. Acesso em 20 jun. 2024.

PAIVA, Vanilda Pereira. Paulo Freire e o nacionalismo-desenvolvimentista. São Paulo: Graal, 2000.

PESAVENTO, Sandra J. História & história cultural. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

FONTES CONSULTADAS

Fontes Orais

CRAIDY, Carmen Maria. O Instituto de Cultura Popular do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, dez. 1989. Entrevista concedida à Balduino Antonio Andreola. In: ANDREOLA, Balduino Antonio. O Instituto de Cultura Popular do Rio Grande do Sul: história, influências e desdobramentos. Relatório de Pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 1995. [Texto cedido pelo autor].

ENTREVISTADA. Entrevista oral sobre círculos de cultura. Porto Alegre, 06 set. 2018. Entrevista concedida à pesquisadora.

FAGUNDES, Geraldo Meyer. Os movimentos de cultura e educação popular dos anos 60: o Instituto de Cultura Popular do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, out. 1989. Entrevista concedida à Balduino Antonio Andreola. In: ANDREOLA, Balduino Antonio. O Instituto de Cultura Popular do Rio Grande do Sul: história, influências e desdobramentos. Relatório de Pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 1995. [Texto cedido pelo autor].

ZARDIN, Ana Maria. Entrevista oral sobre o Instituto de Cultura Popular do RS. Porto Alegre, mai. 1989. Entrevista concedida à Balduino Antonio Andreola. In: ANDREOLA, Balduino Antonio. O Instituto de Cultura Popular do Rio Grande do Sul: história, influências e desdobramentos. Relatório de Pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 1995. [Texto cedido pelo autor].

Published

2024-11-05

How to Cite

PARISE BRANDALISE DALSOTTO, M. CULTURE CIRCLES: CRITIQUES AND SILENCES. Revista Temas em Educação, [S. l.], v. 33, n. 1, p. e-rte331202464, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.70685. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/70685. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - O GOLPE DE 1964, 60 ANOS DEPOIS: NARRATIVAS, RESISTÊNCIA E REDEMOCRATIZ