Cultural Heritage and geological heritage: The Seridó/RN Geopark as a non-formal learning site

Authors

  • Almir Félix Batista de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-8570-9179
  • Margarida Maria Dias de Oliveira Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.62075

Keywords:

Cultural heritage. Geological Heritage. Seridó Geopark. Non-Formal Learning Location.

Abstract

The present work aims to discuss some aspects related to the possibility of learning in non-formal places, such as geoparks and specifically through the proposal of the Seridó Geopark Project. Geoparks, according to the Organization for Education, Science and Culture - UNESCO are based on three premises: conservation, education and tourism, with a view to promoting preservation/conservation of heritage, both cultural and environmental (geological) and their possibilities (tourism combined with preservation actions) to serve as an engine for the sustainable development of the places/communities/societies in which they are inserted. The methodology used consisted of the bibliographic review of existing literature on this subject for the writing of this article and its practical action was divided into three moments: a) the actions to prepare the visit; b) the visit itself (field class) and c) the post-visit actions. In that sense, we can say, even emphasizing that we worked with a group of professionals in training, that learning in non-formal places is possible, viable, healthy and, as long as it is well planned, it will achieve the proposed objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Almir Félix Batista de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Graduado em Administração pela Universidade Federal da Paraíba (1996), mestre em História pela Universidade Federal de Pernambuco e doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Social, atuando nos temas patrimônio cultural, memória, história e cultura, história da arte, museologia, ensino de história e livros didáticos. Possui experiência na área de Turismo e sua relação com a apresentação/preservação/manutenção do patrimônio cultural. Realizou Estágio Pós-Doutoral no PPG em Turismo da UFRN.

Margarida Maria Dias de Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professora Titular do Departamento de História da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Graduada em História e Mestre em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba e Doutora em História pela Universidade Federal de Pernambuco e Estágio Pós-doutoral no PPGH/UFRJ. Pesquisa sobre ensino de História, História do ensino de História e História dos cursos universitários de História, livros didáticos de História, formação de professores, sempre na interligação com a teoria da História e os temas historiografia, memória e patrimônio cultural (histórico).

References

CURSO DE TURISMO/UFRN. Projeto Pedagógico do Curso de Turismo. Natal: CCSA/UFRN, 2015.

FREITAS, Idiamara Nascimento de. Projeto Geoparque Seridó: um estudo das práticas turísticas como propulsor para o desenvolvimento local. Dissertação (Mestrado em Turismo). Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2019.

MEDEIROS, Janaina. Entrevista concedida a Almir Félix Batista de Oliveira e a Margarida Maria Dias de Oliveira. Natal, 10 maio. 2019.

NASCIMENTO, Marcos Antônio; OLIVEIRA, Almir Félix Batista de. Turismo, cultura e meio-ambiente: os geoparques e o desenvolvimento local. In: PORTUGUEZ, Anderson Pereira do; LANZARINI, Ricardo; SANTOS, Rosselvelt José (orgs.). Cultura, natureza e saberes na dinâmica territorial do turismo. Ituiutaba: Barlavento, 2019, p. 11-39.

OLIVEIRA, Almir Félix Batista de. O patrimônio cultural e os livros didáticos de História ou de como se constrói o sentimento de pertencimento (Brasil - 2000-2015). Tese (Doutorado em História). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2016.

UNESCO. Global Geoparks. Disponível em http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/environment/earth-sciences/unesco-global-geoparks/. Acesso em 04 out. 2019.

Published

2022-07-08

How to Cite

OLIVEIRA, A. F. B. de; OLIVEIRA, M. M. D. de. Cultural Heritage and geological heritage: The Seridó/RN Geopark as a non-formal learning site. Saeculum, [S. l.], v. 27, n. 46 (jan./jun.), p. 244–262, 2022. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2022v27n46.62075. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/62075. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Memória, patrimônio cultural e processos educativos: Diálogos e reflexões