“What is history for?”

What do teachers in initial training think?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.65242

Keywords:

History, Interpretation, Teaching, Initial teacher education

Abstract

The article analyzes how a group of 51 students enrolled in two classes (an initial and a final-year class) of an undergraduate course attribute senses and meanings to history. As methodology, a questionnaire with eight questions (four closed and four open) was applied. Through the quanti-qualitative procedures, tables were prepared with data from the closed questions about gender, course period, color, and age. In the next step, tables were built with the answers to the first open question (what is history for?), which is the focus of the analysis of this article. From the answers presented, it can be concluded that history is predominantly identified with the academic dimension, is directly associated with the relationship with time, and this time is mostly the past. It was also possible to notice that there are no substantial differences between the meanings attributed by students enrolled at the beginning of the course and those at the end.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erinaldo Vicente Cavalcanti, Universidade Federal do Pará

Erinaldo Cavalcanti é doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco, com Estágio Doutoral (PDSE/Capes) pela Universidad General San Martin em Buenos Aires, Argentina e professor Adjunto da UFPA. Coordena o grupo de pesquisa Interpretação do Tempo: ensino, memória, narrativa e política (iTemnpo/CNPq/UFPA), atua principalmente nos seguintes temas: Teoria; Ensino de História, Livro Didático e Formação Docente. É um dos membros criadores da Red Panamazónica para la Formación y Enseñanza de la Historia (REPAMFEH).

References

CAIMI, Flávia. O que precisa saber um professor de história? História & Ensino, Londrina, n. 21, vol. 2, p. 105-124, 2015.

CAVALCANTI, Erinaldo. A história encastelada e o ensino encurralado: reflexões sobre a formação docente dos professores de história. Educar em Revista, Curitiba, vol. 34, n. 72, p. 249-267, 2018.

CAVALCANTI, Erinaldo. La formación docente inicial del profesor de Historia en Brasil: temas, reflexiones y desafíos. Revista Ciencias Sociales y Educación, Universidad Medellín (Colombia), vol. 9, p. 113-135, 2020.

CAVALCANTI, Erinaldo. O lugar da aprendizagem histórica nos percursos de formação inicial do professor de história no Brasil. Revista Antíteses, Londrina, vol. 15, p. 127-154, 2022.

CAVALCANTI, Erinaldo. Onde está o ensino nas disciplinas de Teoria da História ensinadas no Brasil? Reflexões sobre a formação docente dos professores de História. História da Historiografia, vol. 14, p. 133-166, 2021.

COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. Educação para as Relações Étnico-Raciais e a formação de professores de História nas novas diretrizes para a formação de professores! Educar em Revista, Curitiba, vol. 37, p. 01-25, 2021.

COELHO, Mauro Cezar. Um tema lacunar na pesquisa histórica – o conhecimento sobre estudantes da Educação Básica: ensaio de reconhecimento de estudantes de escolas públicas de Belém e o ensino de História. In: CAVALCANTI, Erinaldo et. al. (orgs.). História: memoria, narrativa e ensino na Amazônia brasileira. São Luís: Editora: EdUFMA, 2021, p. 17-34.

DE MELO, Maria do Céu. A formação de professores de História em Portugal: práticas pedagógicas e investigativas. Revista História Hoje, São Paulo, vol. 4, n. 7, p. 41-61, 2015.

FREITAS, Itamar. Aprender e ensinar histórias nos anos finais da escolarização básica. Aracaju: Criação, 2014.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.

GONZALEZ, María Paula. La enseñanza de la historia en el siglo XXI: saberes y prácticas. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento, 2018.

GONZALEZ, María Paula. Los profesores y la transmisión de la historia argentina reciente: entre el currículum y el contexto. Práxis Educativa, Ponta Grossa, vol. 3, n. 1, p. 17-28, 2008.

GUIMARÃES, Selva. Didática e Prática de Ensino de História. Campinas: Papirus, 2012.

MONTEIRO, Ana Maria. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.

MORENO, Concha Fuentes. Concepciones de los alumnos sobre la Historia. Educar em Revista, Curitiba, n. esp., p. 219-139, 2006.

OFICINA REGIONAL DE EDUCACIÓN PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (OREALC/UNESCO). Perspectivas sobre políticas docentes en América Latina y el Caribe. Aprendizajes de la Estrategia Regional de Docentes de la OREALC/UNESCO 2012-2016, 2016.

OLIVEIRA, Margarida Dias de; FREITAS, Itamar. Desafios da formação inicial para a docência em História. Revista História Hoje, São Paulo, vol. 2, n. 3, p. 131-147, 2013.

PAGÈS, Joan. Enseñar a enseñar Historia: la formación didáctica de los futuros profesores. In: GÓMEZ HERNÁNDEZ, José Antonio; NICOLÁS MARÍN, María Encarna (coords.). Miradas a la Historia: reflexiones historiográficas en recuerdo de Miguel Rodríguez Llopis. Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2004, p. 155-178.

RAMOS, Marcia Elisa Teté; ALVES, Ronaldo Cardoso. Representações de história em jovens da Escola Básica e da Universidade: um estudo sobre pensamento histórico e identidade. Revista Antíteses, Londrina, vol. 9, n. 18, p. 118-152, 2016.

RODRÍGUEZ ÁVILA, Sandra Patrícia. Enseñanza y aprendizaje de la historia en Colombia 1990-2011. In: PLÁ, Sebastián & PAGÈS, Joan (comps.). La investigación en la enseñanza de la historia en América Latina. México: Bonilla Artigas editores/UPN, 2014, p. 109-154.

RODRÍGUEZ ÁVILA, Sandra Patrícia. Formación de maestros para el presente: memoria y enseñanza de la historia reciente. Revista Colombiana de Educación, vol. 62, p. 165-188, 2012.

RODRÍGUEZ, Margarita Victoria. Políticas de formação de professores: as experiências de formação inicial em Argentina, Chile e Uruguai. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente, vol. 15, n. 16, p. 119-139, 2008.

TARDIF, Maurice. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2020.

VALLE TAIMAN, Augusta. Representaciones sobre la enseñanza y el aprendizaje de la historia reciente peruana de los estudiantes del profesorado en ciencias sociales. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, vol. 13, n. 33, p. 01-36, 2021.

VARGAS CARNEIRO, Luci Annee; BRIDI, Fabiane Romano de Souza. Políticas públicas de ensino superior no Brasil: um olhar sobre o acesso e a inclusão social. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, vol. 15, n. 1, p. 146-158, 2020.

Published

2023-08-10

How to Cite

CAVALCANTI, E. V. “What is history for?” : What do teachers in initial training think?. Saeculum, [S. l.], v. 28, n. 48, p. 178–193, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.65242. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/65242. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê História, Currículo e Pós-colonialidade