Black Collectives as Destabilizing Subjectivities

Contributions to the Formulation of a Decolonial History Teaching Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.65967

Keywords:

Black collectives, Epistemicide, Destabilizing subjectivities

Abstract

This text is the result of a reflection on the importance of black collectives within educational institutions, where I understand them as destabilizing subjectivities that, when articulated, make the contradictions of hegemonic institutions emerge and echo from the margins new ways of being, doing, thinking and existing. The text is divided into four parts: the first is the report on the reception of admitted to the federal university in 2019 by black collectives and how important this contact was to make me rethink my teaching practice; the second part is the problematization of the silencing caused by the epistemicide bequeathed by colonial violence: the third part is the description of the reformulation, together with the student body, of the syllabus of the History Teaching course; the last part is the report on my articulation with black artistic collectives to offer an extension course and how important this movement was to contemplate a decolonial pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Gustavo Souza, Universidade Federal de Pernambuco

Luiz Gustavo Mendel Souza é doutor em Antropologia pela Universidade Federal Fluminense e professor do Núcleo de Formação Docente da Universidade Federal de Pernambuco - Centro Acadêmico do Agreste e do Programa de Pós Graduação de História da UFPE.

References

ARROYO, Miguel. Memórias de educação do campo. In: SANTOS, Clarice Aparecida dos; [et al. Organização]. Dossiê educação do campo: documentos 1998-2018. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2021, p. 11-29.

ARROYO, Miguel. Diversidade. In: CALDART, Roseli Salete (org.). Dicionário de educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012, p. 231-238.

ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.

BENTO, Cida. Pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

CARNEIRO, Sueli, A construção do outro como não ser como fundamento do ser. Tese (Doutorado em Educação). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2005.

COLLINS, Patricia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo, 2021.

DU BOIS, William Edward B. As almas do povo negro. Rio de Janeiro: Ed. Lacerda, 1999.

FANON, Franz. Os condenados da Terra. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1968.

FERREIRA, M. G.; SILVA, J. F. da. Confluências da Pedagogia Decolonial e Educação das Relações Étnico-Raciais: elementos de uma práxis curricular outra a partir de Franz Fanon e Paulo Freire. In: GARCIA, M. de F.; SILVA, J. A. N. da. Africanidades, afrobrasilidades e processo (des)colonizador: contribuições à implementação da lei 10.639/03. João Pessoa: Editora UFPB, 2018, p. 74-113.

FRANKENBERG, Ruth. A miragem de uma branquitude não marcada. In: WARE, Vron (org.). Branquidade: identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond, 2004, p. 307-338.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial e educação no contexto brasileiro. In: GOMES, Nilma Lino (org.). Um olhar além das fronteiras: educação e relações raciais. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, vol. 1, p. 97-109.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro Educador. Petrópolis: Vozes, 2020.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

KILOMBA, Grada. Ilusões Vol. I Narciso e Eco. In: KILOMBA, Grada. Grada Kilomba: Desobediências Poéticas. São Paulo: Pinacoteca de São Paulo, 2019, p. 9-15.

LEENHARDT, Jacques. Jean-Baptiste Debret: um olhar francês sobre os primórdios do império brasileiro. Sociologia & antropologia. Rio de Janeiro, vol. 6, n. 3, p. 509-523, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752013v367

MALDONADO-TORRES, N. Analítica da colonialidade e da decolonialidade:algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2020, p. 27-54.

MIGNOLO, Walter. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, vol. 32, n. 94, p. 01-18, 2017. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

QUIJANO, Aníbal. A colonialidade do poder e classificação social. In: SOUSA SANTOS, Boaventura; MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009, p. 73-118.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Ed. Mórula, 2019. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2019v9n4ID1012

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e Diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais / Tomaz Tadeu da Silva (org.) Stuart Hall, Kathryn Woodward. Petrópolis: Vozes, 2014.

SOUZA, Luiz Gustavo Mendel; SANTOS, Flavia Pereira dos. O sujeito histórico negro para além do epistemicídio: Contribuições da literatura decolonial na abordagem da Lei nº 10.639/03 nos livros didáticos. Fronteiras: revista catarinense de história, vol.1, p. 61-79, 2021. DOI: https://doi.org/10.36661/2238-9717.2021n37.11766

SOUZA, Luiz Gustavo Mendel. O cruel jogo da ocultação: proposta de ensino para o cumprimento da Lei 11.645/08 e o enfrentamento do epistemicídio. In: Ensinar História: Etnicidades. Rio de Janeiro: Sobre Ontens/UERJ, 2022, vol.1, p. 1-224.

SOUZA, Luiz Gustavo Mendel. Os efeitos da colonialidade e do epistemicídio no ensino de história o silenciamento do saber, do fazer e do viver do sujeito histórico negro. In: Caminhos da Aprendizagem Histórica: Africanidades e Cultura Afro-brasileira.Rio de Janeiro: Sobre Ontens/ UERJ, 2021, vol.1, p. 51-60.

SOUZA, Luiz Gustavo Mendel. Descolonizando olhares: metodologia para compreender o negro como um sujeito histórico. In: Ensino de história: teorias e metodologias. Rio de Janeiro: Sobre Ontens/UFMS, 2020, p. 43-53.

SOUSA SANTOS, Boaventura; MENESES, Maria Paula(orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009.

SOUSA SANTOS, Boaventura; MENESES, Maria Paula. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SOUSA SANTOS, Boaventura e MENESES, Maria Paula (orgs.). Epistemologias do Sul. Coimbra: CES, 2009, p. 23-72.

SOUSA SANTOS, Boaventura. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, vol. 63, p. 237-280, 2002. DOI: https://doi.org/10.4000/rccs.1285

SOUSA SANTOS, Boaventura. Pela mão de Alice: O social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1997.

WALSH, C. Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria (org.) Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e proposta. São Paulo: Editora 7 Letras, 2009, p. 12-42.

Published

2023-08-10

How to Cite

SOUZA, L. G. Black Collectives as Destabilizing Subjectivities: Contributions to the Formulation of a Decolonial History Teaching Practice. Saeculum, [S. l.], v. 28, n. 48, p. 208–221, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.65967. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/65967. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê História, Currículo e Pós-colonialidade