Curriculum, History Teaching and Postcoloniality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.67456

Keywords:

Curriculum, History Teaching, Post-Colonial Studies

Abstract

The curriculum, understood as a practical-discursive element, which expresses conflicts and disputes within society, may contain components that reinforce a colonial thought, through a certain coloniality of knowledge, as well as create the possibilities for the establishment of a post-colonial thought. The article in question opens and presents the Dossier Currículo, Ensino de História e Pós-Colonialidade, which gathers texts from professionals of History teaching who work in different institutions of higher education in the country. Post-Colonial Studies have become an important theoretical lens that has been used in the field of Education and History Teaching to investigate curricula, pedagogical practices, educational policies, and non-school educational practices, especially those developed in social collectives. The present Dossier aims to stimulate and deepen the debate around the theme, bringing articles that seek to reflect on and from the theoretical scope in question. We hope that the reflections on the teaching and research practices exposed here can stimulate readers to fight against the colonialities present in school curricula and in curricula for the training of History teachers.

Keywords: Curriculum. History Teaching. Post-Colonial Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Mendes Salles, Universidade Federal de Pernambuco

Graduado em História pela UFPE. Mestre em História pela UFPB. Doutor em Educação pela UFPE. Professor do Departamento de Ensino de Currículo da UFPE. Docente do Programa de pós-graduação em História e do Mestrado Profissional em Ensino de História da UFPE.

Pedro Ramón Caballero Cáceres, Universidade Nacional de Assunção

Pedro Ramón Caballero Cáceres é historiador. Licenciado em História pela Universidade Nacional de Assunção (UNA). Possui mestrado em História Nacional Independente pela UNA e em História do Mundo Hispânico pela Universidade Jaume I - Castellón de Plana (Espanha). Possui doutorado em Ciências Sociais e Políticas pela UNA. É professor no Colegio Experimental Paraguay-Brasil e na Universidade Nacional de Assunção. E-mail: pcaballero@fil.una.py

References

ALAMBERT JUNIOR, Francisco Cabral. O Brasil no espelho do Paraguai. In: MOTA, Carlos Guilherme (org.). Viagem incompleta. A experiência brasileira. Formação: história. São Paulo: Editora SENAC, 1999, p. 301-327.

AMADEO, Javier. Marxismo e teoria pós-colonialidade. In: 6º Colóquio Internacional Marx e Engels, s/d.

CAPELATO, Maria Helena. O “gigante brasileiro” na América Latina: ser ou não ser latino-americano. In: MOTA, Carlos Guilherme (org.). Viagem incompleta. A experiência brasileira (1500-2000). São Paulo: Editora SENAC, 2000, p. 285-316.

CHIAVENATTO, Júlio José. Genocídio Americano: a Guerra do Paraguai. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

COSTA, Sérgio. Desprovincializando a Sociologia: A contribuição pós-colonial. RBCS, vol. 21 nº. 60, 2006, p. 117-134.

ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu (organização e tradução). O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 02-11.

GOODSON, Yvor. A construção social do currículo. Lisboa: Editora EDUCA, 1997.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008.

NEVES, Rita Ciotta. Os Estudos Pós-Coloniais: um Paradigma de Globalização. Babilónia: Revista Lusófona de Línguas, Culturas e Tradução, n. 6/7, p. 231-239, 2009.

NEVES, Cleiton Ricardo das; ALMEIDA, Amélia Cardoso de. A identidade do “Outro” colonizado à luz das reflexões dos estudos Pós-Coloniais. Revista Em Tempo de Histórias (UNB), n. 20, Brasília, p. 123-135, 2012.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes; CANDAU, Vera. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, vol. 26, n. 01, p. 15-40, 2010.

POMER, León. A Guerra do Paraguai: a grande tragédia rio-platense. São Paulo: Global, 1980.

PRYSTHON, Angela. Interseções da teoria crítica contemporânea: Estudos Culturais, Pós-colonialismo e Comunicação. Revista Eletrônica e-compós, edição 1, dezembro de 2004.

QUENTAL, Pedro de Araújo. A latinidade do conceito de América Latina. Revista GEOgraphia, vol. 14, n. 27, p. 46-75, 2012.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências Sociais. Buenos Aires: CLACSO, 2005, p. 227-278.

SQUINELO, Ana Paula. 150 anos após - a Guerra do Paraguai: entreolhares do Brasil, Paraguai, Argentina e Uruguai. Campo Grande: Ed. UFMS, 2016a, vol. 1.

SQUINELO, Ana Paula. 150 anos após - a Guerra do Paraguai: entreolhares do Brasil, Paraguai, Argentina e Uruguai. Campo Grande: Ed. UFMS, 2016b, vol. 2.

SQUINELO, Ana Paula; TELESCA, Ignácio. 150 anos após - A Guerra do Paraguai: entreolhares do Brasil, Paraguai, Argentina e Uruguai. Campo Grande: Life, 2019, vol. 3.

Published

2023-08-10

How to Cite

SALLES, A. M.; CABALLERO CÁCERES, P. R. Curriculum, History Teaching and Postcoloniality. Saeculum, [S. l.], v. 28, n. 48, p. 139–148, 2023. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2023v28n48.67456. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/67456. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê História, Currículo e Pós-colonialidade