Teaching History in perspective:

digital literacy as a possibility for learning History

Authors

  • Cristina Ferreira de Assis Universidade Estadual de Feira de Santana https://orcid.org/0000-0002-7365-6823
  • Gilmário Moreira Brito Universidade do Estado da Bahia
  • Rhadson Rezende Monteiro Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.2317-6725.2024v29n50.69261

Keywords:

Digital literacy, Learning, Narrativa competence, Teaching History

Abstract

This article focuses on exploring the transformations in History teaching in the digital age. It investigates how the demands and challenges of the digital age impact the ways of learning and teaching History, considering changes in curricular prescriptions and teaching methods, as well as the transformation in the relationship between taught knowledge and historical knowledge. The general objective is to understand how the demands and challenges of the digital age affect the ways of learning and teaching History, taking into account changes in curricular prescriptions and teaching methods, as well as the transformation in the relationship between taught knowledge and historical knowledge in a schooling context based on skills and competencies. The specific objectives include presenting methodological changes in History teaching, examining intersections between public History and History Didactics, and exploring methodological and investigative possibilities for teaching History based on digital literacy. The methodology adopted involves a bibliographical review, with an emphasis on works related to the teaching of History, in dialogue with the perspectives of History Didactics (RÜSEN, 2010; SCHMIDT, BARCA, MARTINS, 2020) and public History (WANDERLEY, 2016; SANTHIAGO , 2016), focusing on learning History and incorporating digital literacy as a methodological and investigative operation, emphasizing the importance of developing narrative skills.

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Author Biographies

Cristina Ferreira de Assis, Universidade Estadual de Feira de Santana

Atualmente é Professora Assistente da área de Prática de ensino de História da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Sua trajetória inclui análises de livros didáticos na História da educação e no ensino de História da Bahia. Também produziu capítulos de livros didáticos para o Ensino Médio. Desenvolve pesquisas e projetos envolvendo a formação de professores/pesquisadores de História.

Gilmário Moreira Brito, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP). Professor Titular da Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC/UNEB) - Campus I. Líder do Grupo de Estudo Educação, História, Cultura e Linguagens (GEHCEL). Tem experiência em História e Educação com ênfase nos seguintes temas: instituições e culturas escolares; memórias e histórias de educação de livros, de impressos didáticos, da imprensa, dos intelectuais e da cultura afro-brasileira.

Rhadson Rezende Monteiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Professor adjunto no CCAAB - Centro de Ciências Agrárias, Ambientais e Biológicas e Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas e Segurança Social (PPGGPPSS) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB. Doutor em Desenvolvimento e Meio Ambiente pela Associação Plena em Rede PRODEMA/UESC, com formação interdisciplinar em Direito Ambiental. Atualmente, curso um segundo doutorado em Direito na UFSC. Possuo Mestrado em Ciências Sociais pela UFES, com especialização em Instituições, Participação e Políticas Públicas, além de um MBA em Educação. Meus interesses de pesquisa incluem Direito Público e Ambiental, Teoria do Estado, Ciências Políticas, Políticas Públicas, Estudos sobre Democracia e Governança, Ecologia, Áreas Protegidas e Povos e Comunidades Tradicionais.

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Published

2024-10-01

How to Cite

ASSIS, C. F. de; BRITO, G. M.; MONTEIRO, R. R. Teaching History in perspective:: digital literacy as a possibility for learning History. Saeculum, [S. l.], v. 29, n. 50, p. 136–154, 2024. DOI: 10.22478/ufpb.2317-6725.2024v29n50.69261. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/srh/article/view/69261. Acesso em: 16 oct. 2024.

Issue

Section

Dossiê - O Ensino de História em perspectiva histórica