THE LAW AND THE ORDER

effects of reactionary and conservative meanings for the curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.46088

Keywords:

Curricular Policy, Effects of Sense, Conservative Demands

Abstract

Distinct demands and disputes can be perceived in the most varied contexts of the educational field. Nevertheless, the theoretical-methodological conceptions of research in education are also different. In a discursive, non-essentialist approach, from which we have participated in the curricular debate, we reject an essential and / or ultimate foundation for the social. Thus, differential demands and / or requests are recognized as cultural flows, as well as effects of power, once produced in the open space of enunciation, in which the context is relevant for communication, but will never be given as a sense of totality to be unveiled and merely transmitted as calculation. Thus, we seek to contribute to the debate in the field of curriculum, understood as an always ambivalent cultural practice, in which "the same and the Other" are iterately articulated in the struggle for signification itself. Considering the approach, we seek what is at stake in some current political disputes, specifically in the context of curricular enunciation articulated by proposals of a reactionary and conservative nature. To this end, we propose the reading of three Bill of Laws, which aim audacious changes in the field: religious teaching as a solution to the problems of education; creationism as content of teaching in schools; the criminalization of teachers by ideological harassment. Discussing the projects, we hope to contribute to the debate, explaining some discursive reeditions and the strategies they put into play, such as hybridization free of the most varied discourses, including those of the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

William de Goes Ribeiro, Fluminense Federal University, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio de Janeiro and Adjunct Professor at the Federal University of Rio de Janeiro.

Sheila Aparecida da Mota Pereira, Municipal Education Secretariat of Angra dos Reis, Brazil.

Graduated in Pedagogy from Universidade Federal Fluminense. Pedagogue and Teacher at the Municipal Education Secretariat of Angra dos Reis.

References

APPADURAI, Ajur. O medo ao pequeno número: ensaio sobre a geografia da raiva. Trad. Ana Goldberger. São Paulo: Iluminuras; Itaú Cultural, 2009.

APPLE, Michael W. Educando à direita: mercados, padrões, deus e desigualdade. Trad. de Dinah de Abreu Azevedo. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

BHABHA, Homi. Nuevas minorias, nuevos direitos: notas sobre cosmopolitismos vernáculos. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2013.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em < http://www.planalto.gov.br>. Acesso em: 05 Set. 2016.

BRASIL. Projeto de Lei 309/2011. Altera o art. 33 da Lei n.º 9.394/96, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino religioso nas redes públicas de ensino do país. Câmara dos Deputados Federais, Brasília, DF. Disponível: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra;jsessionid=1BEE6981F355FF9A899F51A509BACEC3.proposicoesWebExterno1?codteor=838509&filename=PL+309/2011. Acesso em: 21 maio 2017.

BRASIL. Projeto de Lei 1411/2015. Tipifica o crime de Assédio Ideológico e dá outras providências.. Câmara dos Deputados Federais, Brasília, DF. Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1330054&filename=PL+1411/2015. Acesso em: 21 maio 2017.

BRASIL. Projeto de Lei 5336/2016. Acrescenta um parágrafo 10 ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional e dá outras providências, para incluir a “Teoria da Criação” na base curricular do Ensino Fundamental e Médio. Câmara dos Deputados Federais, Brasília, DF. Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1459211&filename=PL+5336/2016 >. Acesso em: 21 maio 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Proposta encaminhada ao Conselho Nacional de Educação. Terceira versão (consulta pública). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacaopdf. Acesso em: 25 abr. 2017.

BURBULES, Nicholas C. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, R. L.; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa (orgs.). Currículo na contemporaneidade: Incertezas e desafios. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 175-206.

CIAVATTA, Maria. Resistindo aos dogmas do autoritarismo. In: FRIGOTO, Gaudêncio. (Org). Escola “sem” partido: esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017, p. 07-15.

CUNHA, Luiz. Antônio. - O Sistema Nacional de Educação e o ensino religioso nas escolas públicas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, núm. 124, pp. 925-941, julho-setembro, 2013.

DERRIDA, Jacques. Limited INC. Trad. Constança Marcondes Cesar. Campinas, SP: Papirus, 1991.

LACLAU, Ernesto. A. Razão Populista. Trad. Carlos Eugênio Marcondes de Moura. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LACLAU, Ernesto A.; MOUFFE, Chantau. Hegemonia e Estratégia Socialista. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015.

LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas (UnB), Brasília, v. 21, p. 445- 466, 2015.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MACEDO, Elizabeth. Por uma política da diferença. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 128, p. 327-356, maio / ago. 2006.

LOPES, Alice Casimiro. Como a diferença passa do centro à margem nos currículos: o exemplo dos PCN. Educação & Sociedade, Campinas, p.87-109, 2009.

LOPES, Alice Casimiro. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, A.C.; ALBA, a. (Org). Diálogos Curriculares entre Brasil e México. 1. ed. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014, p. 83-101.

LOPES, Alice Casimiro. As demandas conservadoras do movimento escolar sem partido e a base nacional curricular comum. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 2, p.507-524, 2017.

LOPES, Alice Casimiro. Repolitizar o social e tomar de volta a liberdade. Educação em Revista, Belo Horizonte, v.34, p.1-15, 2018.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. Cadernos PENESB. Niterói: EdUFF, 2004, p. 17-34.

PIERUCCI, Antônio Flávio. Ciladas da Diferença. São Paulo: Editora 34, 1999.

RIBEIRO, William de Goes. Remobilizando a pesquisa com o pós-estruturalismo: quando a diferença faz toda diferença. Currículo sem fronteiras, v.16, n.3, p.542-558, set/dez.2016.

RIBEIRO, William de Goes. Currículo, subjetivação e políticas da diferença: um diálogo com Homi Bhabha. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 22, n. 3, p. 576-597, set./dez. 2017.

RIBEIRO, William de Goes; CRAVEIRO, Clarissa Bastos. Precisamos de uma Base Nacional Curricular Comum? Linhas Críticas, v. 23, n. 50, p. 51-69, 2017.

Published

2021-03-24

How to Cite

RIBEIRO, W. de G.; PEREIRA, S. A. da M. THE LAW AND THE ORDER: effects of reactionary and conservative meanings for the curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 1–16, 2021. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.46088. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/46088. Acesso em: 10 may. 2024.