CURRICULUM IN VIRTUAL POSTS

PIBID and the storms at the training site

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50920

Keywords:

Blurs, Curriculum, PIBID, Social Media, Training, Teaching Initiation Program

Abstract

This writing is about how the place of formation blurs and is blurred by initiation to teaching of displaced truth regimes in school transit, universities and social media: Whatsapp, Messenger and facebook. For this discussion we bring the training of students of the Portuguese Language Course, from the State University of Rio Grande do Norte (UERN), Advanced Campus of Patu (CAP), articulated with the Institutional Scholarship Program for Initiation to Education (PIBID) as a powerful trigger for curriculum production on the move through different training sites. And, if there is movement, we bet that the attempt to hegemonization of signifiers, formation and the quality of teaching, through the program, is dismantled, mainly when talking about curriculum production by deviation of social media that open spaces for new and different meanings to teaching. Our defense is that the teaching starting by formation, whatever, is always in motion. It does not have a center, a place of norm and regulation of knowledges. It is always happening and diverting anywhere from institutions of truths.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Claudia Maria Felicio Ferreira Tomé, State University of Rio Grande do Norte, Brazil.

Professor and director of the Advanced Campus of Patu -CAP, at the State University of Rio Grande do Norte - UERN. Coordinates the Research Group on Teaching, Literature and Language (GELIN -UERN). He is a member of the Training, Curriculum and Teaching research group (FORMACE-UERN).

Maria do Socorro dos Santos, State University of Rio de Janeiro, Brazil.

Doctoral student in the Graduate Program in Education at the State University of Rio de Janeiro (ProPEd / UERJ). She has a degree in Pedagogy from the State University of Rio Grande do Norte (UERN) and a Master's in Social and Human Sciences from the same institution.

References

APPADURAI, Arjun. Dimensões Culturais da Globalização: a modernidade sem peias. Lisboa: Editorial Teorema LTDA, 2004, (Trad. Telma Costa).

BIESTA, Gert. Boa educação na era da mensuração. Trad. Teresa Dias Carneiro. Cadernos de Pesquisa, v.42 n.147 p.808-825 set./dez. 2012.

BIESTA, Gert. Para além da aprendizagem. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BHABHA, Homi K. O Local da cultura. Horizonte: Ed. da UFMG, 2013.

DERRIDA, Jacques. Khôra: ensaio sobre o nome. Trad. Nícia Adan Bonatti. São Paulo: Papirus, 1995.

DERRIDA, Jacques. A Universidade sem condição. São Paulo. Estação Liberdade, 2003.

DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. São Paulo: Papirus, 1991.

ELAM, Daine. Feminism and desconstrucion. Publisher: Routledge; 1ª edition, 1994.

FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: NAU editora, 2002.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves, 7ed. - Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 3ª edição. São Paulo: Edições Layola, 1996.

HALL, Stuart. Da diáspora. Belo Horizonte: Organização Liv Sovik. Tradução Adelaide Resende et al. Editora da Universidade Federal de Minas Gerais, 2003.

LOPES, Alice Casimiro. Normatividade e intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA. Daniel de (Org.). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, p. 117-147, 2015.

LOPES, Alice Casimiro; BORGES, Veronica Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa v.45 n.157 p.486-507 jul./set. 2015.

MACEDO, Elizabeth. Mas a escola não tem que ensinar?: conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, 2017.

MACEDO, Elizabeth. Currículo como espaço-tempo de fronteira cultural. Revista Brasileira de Educação, v. 11 n. 32 maio/ago., p. 285-372, 2006.

PARASKEVA, João M; SÜSSEKIND, Maria Luiza. Contra a cegueira epistemológica nos rumos da teoria curricular itinerante. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, 2018.

SILVA, Luciene Fernanda da. Coordenadores de área do PIBID: um olhar sobre o desenvolvimento profissional. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação. Instituto de Física. Instituto de Química e Instituto de Biociências. São Paulo. 2015.

SKLIAR, Carlos. Pedagogia profana: dança, piruetas e mascaradas. Trad, Alfredo Veiga-Neto. 5 ed, Belo Horrizonte: Autêntica Editora, 2013.

SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Tradução de Giane Lessa. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

VEIGA-NETO, Alfredo. De Geometrias, Currículo e Diferenças. Educação & Sociedade, ano XXIII, no 79, p. 163-186, 2002.

Published

2020-03-29

How to Cite

FELICIO FERREIRA TOMÉ, C. M. .; DO SOCORRO DOS SANTOS, M. . CURRICULUM IN VIRTUAL POSTS: PIBID and the storms at the training site. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 58–71, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50920. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/50920. Acesso em: 16 jul. 2024.