THE STRENGTH OF THE CONVERSATION IN OVERCOMING CONFLICTS IN SCHOOL DAILY LIFE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v14i3.60698

Keywords:

Mediation, Violence, School

Abstract

It deals with the strength of the conversation in the curricular productions woven amidst the practices of violence that have affected and been produced in everyday school life, from the conflict mediation project, carried out in a Public Elementary School in the municipality of Vila Velha from 2017 to 2019, in a partnership between the Department of Education and the First Court of Childhood and Youth. It aims to understand the ways of referring and resolving conflicts, asking how these processes have contributed to enhancing more loving relationships between practitioners who inhabit the school? Bet on political practices woven in networks of conversations with everyday school life, in the intercessions of Certeau, Alves, Freire, Charlot, among others. It affirms, with the practitioners of the school, the power of conversation in overcoming conflicts and producing more loving and altered relationships, which do not eliminate or deny conflicts, but rather problematize them.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Riziane Costa Prates, University of Vila Velha, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Espírito Santo, Professor at the Vila Velha University and Child Education in the municipality of Serra.

Cleidimar Roberto da Silva Junca, Vila Velha University, Brazil.

 

Master in Public Safety. Teacher at the Municipality of Vila Velha.

Humberto Ribeiro Júnior, Vila Velha University, Brazil.

PhD in Sociology and Law. Professor at Vila Velha University.

 

 

 

 

References

ABRAMOVAY, Miriam. Cotidiano das escolas: entre violências. Brasília: UNESCO no Brasil, 2005.

AGAMBEN. Giorgio. Homo sacer: o poder soberano e a vida nua I. 2. ed. Trad. Henrique Burigo. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

ALMEIDA, Tania. Caixa de ferramentas em mediação: aportes práticos e teóricos. São Paulo: Dash, 2014.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbos de; ALVES, Nilda (Org). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DPeA, 2001. p. 13-37

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. O sentido da escola. 4.ed. Rio de Janeiro: DPetAlli, 2004.

OLIVEIRA, Inês Barbos de; ALVES, Nilda (Org). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DPeA, 2001. p. 13-37.

ARENDT, Hannah. Sobre a violência. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994.

BRIQUET, Enia Cecilia. Manual de mediação: teoria e prática na formação do mediador. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

CARVALHO, Janete Magalhães. O cotidiano escolar como comunidade de afetos. Petrópolis, RJ: DP ET Alii; Brasília, DF: CNPq, 2009.

CERTEAU, Michel de. A invenção do Cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes 1994.

CHARLOT, Bernard. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, v. 4, n. 8, p. 432-443, 2002. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/soc/n8/n8a16> . Acesso em: 06 de Maio de 2018.

CHRISPINO, Álvaro; HERRERA MASOTTI DUSI, Miriam Lucia. Uma proposta de modelagem de política pública para a redução da violência escolar e promoção da Cultura da Paz. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 16, n. 61, 2008. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/3995/399537955007/. Acesso em: 14 dez de 2017.

CHRISPINO, A.; CHRISPINO, R. S. P. A mediação de conflito escolar. São Paulo: Editora Biruta, 2011.

COLASSANTI, Marina. Eu sei, mas não devia. Crônicas de 1937, jornal do Brasil, 1972. Disponível em: https://www.culturagenial.com/eu-sei-mas-nao-devia-marina-colasanti/. Acesso em: 28 ago. 2021.

DEBARBIEUX, Éric. A violência nas escolas: divergências sobre palavras e um desafio político. In: DEBERBIEUX, Éric; BLAYA, Catharine (Org.). Violência nas escolas e políticas públicas. Brasília, DF: UNESCO, 2002. P.57-87. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001287/128720por.pdf. Acesso em: 06 de Maio de 2018.

ESTEBAN Maria Tereza; AFONSO Almerindo Janela. Olhares e interfaces: reflexões críticas sobre a avaliação. São Paulo: Cortez, 2010.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, R. L (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. RJ: DPeA, 2003.

FERRAÇO, C.E. Currículos em redes e pesquisas com os cotidianos e... Movimentos, repetições e diferença na imanência de uma vida. Editora CRV, 2020.

FISHER, R; PATTON, B; URY, W. Como chegar ao sim: como negociar acordos sem fazer concessões. Rio de Janeiro: Solomon, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação com prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Editora Paz e Terra, 1997.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 17ª edição, 2002.

GINZBURG, Carlo. Mitos emblemas e sinais: morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1989

GUIMARÃES, Marcelo Rezende. Educação para a paz: sentidos e dilemas. Caxias: EDUCS, 2004.

GUIMARÃES, Marcelo Rezende. A dinâmica da violência escolar: Conflito e ambiguidade. Campinas: Autores Associados, 1996.

LEDERACH, John Paul. Transformação de Conflitos. São Paulo: Palas Athena, 2012.

MATURANA, Humberto; VARELA G., Francisco. A Árvore do conhecimento: as bases biológicas do entendimento humano. Campinas, SP. Editorial Psy II, 1995.

MATURANA, Humberto. Emoções e linguagens na educação e na política. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

MENIN, Maria Suzana De Stefano. Values at school. Educação e Pesquisa, v. 28, n. 1, p. 91-100, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022002000100006escript=sci_arttextetlng=pt. Acesso em: 14 dez de 2017.

MORIN, Edgar. A Cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 23 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2000.

MORIN, Edgar. A Via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

MULLER, Jean-Marie. O princípio de não-violência: percurso filosófico. Lisboa: Instituto Piaget, 1995.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Estudos do cotidiano, pesquisa em educação e vida cotidiana: o desafio da coerência. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 9, p. 162-184, jan. 2008. ISSN 1676-2592. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1050. Acesso em: 17 maio 2018. doi: https://doi.org/10.20396/etd.v9i0.1050.

PELBART, Peter Pál. Vida nua, vida besta, uma vida. In: HAMBURGER, Esther; LAGNADO, Lisette; LEITE NETO, Alcino (editores). Trópico: ideias de norte a sul, 2006.

RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (org.). Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Coleção: Ciência e pesquisa em questão. Rio de Janeiro, Ayvu, 2018

SANTOS, José Vicente Tavares dos. A violência na escola, uma questão social global. Violencia, sociedad y justicia en América Latina, p. 117 citation_lastpage= 133, 2001. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/violencia/dossantos.pdf. Acesso em: 05 de Maio de 2018.

VEJA. Atiradores matam alunos e funcionários em escola de Suzano. Brasil, 13 de março de 2019. Disponível em: https://veja.abril.com.br/brasil/tiroteio-deixa-feridos-em-escola-estadual-de-suzano/. Acesso em: 10 de maio de 2019.

WAISELFISZ, Júlio Jacobo. Mapa da Violência 2016: Homicídios por arma de fogo no Brasil. Rio de Janeiro; Flascso, 2016. Disponível em: https://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2016/Mapa2016_armas_web.pdf. Acesso em: 18 mai. 2018.

Published

2021-12-22

How to Cite

PRATES, M. R. C. .; ROBERTO DA SILVA JUNCA, C. .; RIBEIRO JÚNIOR, H. THE STRENGTH OF THE CONVERSATION IN OVERCOMING CONFLICTS IN SCHOOL DAILY LIFE. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–19, 2021. DOI: 10.15687/rec.v14i3.60698. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/60698. Acesso em: 19 may. 2024.