INTERPRETIVE PACKAGES ABOUT BNCC FOR HIGH SCHOOL

the panacea to education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.62388

Keywords:

BNCC, Framework analysis, Interpretive packages

Abstract

The Common National Curriculum Base (BNCC) is, currently, one of the main educational policies in Brazil and influences the school curriculum across the country.This article aims to identify and analyze media frameworks on the BNCC, especially in the High School stage. For this research, was made an analysis of the news about the subject in the newspapers Folha de São Paulo and O Estado de São Paulo between 2018 and 2021. It was used the Framework Analysis, more precisely the idea of interpretative packages by Gamson and collaborators (1983, 1989 and 1996). It could be seen a great concentration of publications in the period prior to the approval and largely favorable to the document. It was realized that the entities that support the BNCC stood out as authors and sources of consultation to the articles and five interpretive packages were identified: BNCC brings quality; BNCC guarantees greater autonomy/protagonism; BNCC is a necessity; BNCC brings flexibility to the curriculum and BNCC is attacked by conservative groups. All packages help to spread the idea that BNCC representes a cure to education problems and show the usefulness of mainstream media in this regard.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Deborah Karla Calegari Alves, Federal University of Santa Maria, Brazil

Master in Education from the Integrated Regional University of Alto Uruguai e das Missões and PhD student in Education from the Federal University of Santa Maria.

Fábio Luis Krützmann, Federal University of Santa Maria, Brazil

Master in Education at the Federal University of Santa Maria and a doctoral candidate in Education at the Federal University of Santa Maria.

Luiz Caldeira Brant de Tolentino Neto, Federal University of Santa Maria, Brazil

PhD in Education from the University of São Paulo and professor at the Federal University of Santa Maria.

References

AMESTOY, Micheli Bordoli. Articulações entre os interesses dos alunos e livros didáticos: a voz do estudante na construção curricular de ciências. 2015. 82 p. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/6694. Acesso em 31 jan. 2021.

AMESTOY, Micheli Bordoli; TOLENTINO NETO, Luiz Caldeira Brant de. Articulações entre o livro didático de biologia e os interesses dos estudantes do ensino médio. Revista Dynamis, Blumenau, v. 23, n. 2, p. 90-105, 2017. DOI: https://doi.org/10.7867/1982-4866.2017v23n2p90-105. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/dynamis/article/view/6857. Acesso em: 02 fev. 2021.

AMESTOY, Micheli Bordoli; TOLENTINO NETO, Luiz Caldeira Brant de. Relações entre os interesses dos alunos do ensino médio em Ciências da Natureza e as habilidades avaliadas no ENEM. Revista da SBEnBio, Florianópolis, n. 7, p. 5849-5860, out. 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/295531842_RELACOES_ENTRE_OS_INTERESSES_DOS_ALUNOS_DO_ENSINO_MEDIO_EM_CIENCIAS_DA_NATUREZA_E_AS_HABILIDADES_AVALIADAS_NO_ENEM. Acesso em: 02 fev. 2021.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE JORNAIS. O Globo lidera circulação dos jornais em janeiro. Brasília, DF, 2020. Disponível em: https://www.anj.org.br/site/leis/o-globo-lidera-circulacao-dos-jornais-em-janeiro. Acesso em: 15 jul. 2020.

BALL, Stephen John; OLMEDO, Antonio. A ‘nova’ filantropia, o capitalismo social e as redes de políticas globais em educação. In: PERONI, Vera Maria Vidal (Org.). Redefinições das fronteiras entre o público e o privado: implicações para a democratização da educação. Brasília, DF: Liber Livro, 2013, p. 33-47.

BRANCO, Alessandra Batista de Godoi et al. Urgência da reforma do Ensino Médio e emergência da BNCC. Revista Contemporânea de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 29, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.20500/rce.v14i29.22187. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/indbraex.php/rce/article/view/22187. Acesso em: 20 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 10 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/. Acesso em: 16 ago. 2021.

CAETANO, Maria Raquel. As reformas educativas globais e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Textura, Canoas, v. 22, n. 50, p. 36-53, abr./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-v22n50-5397. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/5397. Acesso em: 20 out. 2020.

CORRÊA, Adriana; MORGADO, José Carlos. Os contextos de influência política e de produção de texto no currículo nacional brasileiro. Textura, Canoas, v. 22, n. 50, p. 19-35, abr./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.17648/textura-2358-0801-v22n50-5622. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/5622/3714. Acesso em: 20 out. 2020.

COSTA, Jéssica Gomes das Mercês; CARMO, Edinaldo Medeiros. As disputas entre os discursos neoconservadores e neoliberais nos contextos da política BNCC. In: SEMINÁRIO GEPRÁXIS, 8, 2021, Vitória da Conquista. Anais eletrônicos... Vitória da Conquista: UESB, 2021. Disponível em: http://anais.uesb.br/index.php/semgepraxis/article/view/9547. Acesso em: 20 fev. 2022.

DIAS, Rosanne Evangelista. BNCC no contexto de disputas: implicações para a docência.

Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. 1, jan./abr. 2021. ISSN 2177-2886. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57075. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57075. Acesso em: 19 fev. 2022.

FRANGELLA, Rita. O que se disputa na/com a base nacional comum curricular? Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. 1, jan./abr. 2021. ISSN 2177-2886. DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57084. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57084. Acesso em: 19 fev. 2022.

GAMSON, William; LASCH, Kathryn. The political culture of social welfare policy. In: S. Spiro e E. Yuchtman-Yaar (Ed.). Evaluating the Welfare State. New York: Academic Press, p. 397-415, 1983. DOI: https://doi.org/10.1016/c2013-0-11524-3. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780126579802500322?via%3Dihub. Acesso em: 17 nov. 2020.

GAMSON, William; MEYER, David. Framing political opportunity. In: D. McAdam et al. (Ed.). Comparative Perspectives on Social Movements. New York: Cambridge University Press, p. 291-311, 1996. DOI: https://doi.org/10.1017/cbo9780511803987.014. Disponível em: https://www.cambridge.org/core/books/comparative-perspectives-on-social-movements/framing-political-opportunity/7F72EB65A3A1318EA313C2B78B5F0702. Acesso em: 17 nov. 2020.

GAMSON, William; MODIGLIANI, Andre. Media discourse and public opinion on nuclear power: a constructionist approach. American Journal of Sociology, 95 v, p. 1-37, 1989. DOI: https://doi.org/10.1086/229213. Disponível :https://www.journals.uchicago.edu/doi/pdf/10.1086/229213. Acesso em: 17 nov. 2020.

GOMIDES, Fernanda de Paula; SOUSA JÚNIOR, Luiz de. Reforma do Ensino Médio e Base Nacional Comum Curricular: estudo entre São Paulo e Paraíba. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. 1, jan./abr. 2021. ISSN 2177-2886. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.56955. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/56955. Acesso em: 19 fev. 2022.

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. BNCC, Agenda Global e Formação Docente. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 187-201, jan./mai. 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.995. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/995. Acesso em: 30 dez. 2020.

KUENZER, Acácia Zeneida. Sistema educacional e a formação de trabalhadores: a desqualificação do Ensino Médio Flexível. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n.1, p. 57-66, jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.28982019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/WDrjPv8s6s9X5Y63PWG3VgJ/?lang=pt. Acesso em: 17 nov. 2020.

LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, jan./maio 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/963. Acesso em: 30 dez. 2020.

MARTINS, Érika Moreira. Todos Pela Educação? Como os empresários estão determinando a política educacional brasileira. Rio de Janeiro: Lamparina, 2016.

PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel; ARELARO, Lisete Regina Gomes. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 1, p. 35-56, jan./abr. 2019. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/93094. Acesso em: 20 fev. 2022.

PORTO, Mauro. Enquadramentos da Mídia e Política. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM CIENCIAS SOCIAIS, 26, 2002, Caxambu. Anais eletrônicos... Caxambu: ANPOCS, 2002. Disponível em: http://www.anpocs.com/index.php/encontros/papers/26-encontro-anual-da-anpocs/gt-23/gt09-13/4400-mporto-enquadramentos/file. Acesso em: 10 out. 2020.

SENA, Anne Karoline Cantalice; ALBINO, Ângela Cristina Alves; RODRIGUES, Ana Cláudia da Silva. Redes políticas que influenciaram a elaboração da BNCC para o ensino médio: naturalização da filantropia e mercantilização do ensino público. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. 1, jan./abr. 2021. ISSN2177-2886. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n1.57809. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/57809. Acesso em: 19 fev. 2022.

SILVA, Mônica Ribeiro da. A BNCC da reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e. 214130, out. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698214130. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S010246982018000100301&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 10 dez. 2020.

SOARES, Murilo César. Análise de enquadramento. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antônio. (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2011, p. 450-465.

TARLAU, Rebeca; MOELLER, Kathryn. O consenso por filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 2, p. 553-603, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.35786/1645-1384.v20.n2.11. Disponível em: http://curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.pdf. Acesso em: 15 dez. 2020.

VENCO, Selma Borghi; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. “Para quem vai trabalhar na feira... essa educação está boa demais”: a política educacional na sustentação da divisão de classes. Revista Horizontes, Bragança Paulista, v. 36, n. 1, p. 7-15, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.660. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/660. Acesso em: 12 out. 2019.

VIMIEIRO, Ana Carolina; MAIA, Rousiley Celi Moreira. Análise indireta de enquadramentos da mídia: uma alternativa metodológica para a identificação de frames culturais. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 235-252, jan./abr. 2011. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8810. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8810. Acesso em: 03 nov. 2020.

Published

2022-10-15

How to Cite

ALVES, D. K. C.; KRÜTZMANN, F. L.; TOLENTINO NETO, L. C. B. de. INTERPRETIVE PACKAGES ABOUT BNCC FOR HIGH SCHOOL: the panacea to education. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–15, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.62388. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/62388. Acesso em: 16 jul. 2024.