DISCOURSE THEORY AND THE MULTICULTURAL ISSUE

(im) possible joints?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v15i2.64556

Keywords:

Discourse Theory, Multiculturalism, Political Theory, Education, Difference

Abstract

The text proposes the articulation of the theoretical-methodological contribution of the Laclaunian discursive approach with multicultural issues. It outlines a context in which it explains the relevance of the identity debate for the country, despite the criticisms and the problems and risks with essentialism. From this, it highlights what has been understood as multiculturalism, that is, a set of answers about the plural condition of contemporary societies. Such responses are mobilized by questions raised in multiple contexts, including education. Discourse theory, on the other hand, emerges as a post-structuralist and post-foundational political theory. There are no origins and no teleologies, fixed identities and self-centered subjects. Rejecting both imposed universalism and fragmentary relativism, it presents itself as an invitation to think about the social in another way, incorporating complex issues such as universalism and particularism. In this sense, it does not deny the need for answers to multicultural questions, but to the way we generally treat them, reconfiguring the sense of difference beyond cultural diversity, which also includes singularity, multiplicity, the discursive flow in dispute. I argue that the approximation is powerful and relevant to the contemporary debate in which the country is dramatically inserted, considering inequalities and oppressions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

William de Goes Ribeiro, Fluminense Federal University, Brazil.

Professor Adjunto do curso de Pedagogia do Instituto de Educação de Angra dos Reis (IEAR) e do Programa de Pós-graduação em Cultura e Territorialidades (PPCULT) da Universidade Federal Fluminense (UFF). Na mesma instituição, é líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Cultura (GPECult).

References

APPADURAI, Arjun. O medo ao pequeno número: ensaio sobre a geografia da raiva. São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2009.

AZEVEDO-LOPES, Ronnielle de; RIBEIRO, William de Goes (orgs.). Utopia e normatividade curricular: abordagens pós-estruturalistas. Curitiba: CRV, 2021.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.

BURBULES, Nicholas C. Uma gramática da diferença: algumas formas de repensar a diferença e a diversidade como tópicos educacionais. In: GARCIA, Regina Leite; MOREIRA, Antônio Flávio (org.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. São Paulo: Cortez Editora, 2003, p. 159-188.

DERRIDA, Jacques. Limited Inc. Trad. de Constança Marcondes Cesar. Campinas, SP: Papirua, 1991.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. Trad. Maria Beatriz da Silva, Pedro Leite Lopes e Pérola de Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DOSSE, François. História do Estruturalismo. Vol. 1 O campo do signo, 1945-1966. Trad. Álvaro Cabral; rev. técnica: Márcia Mansor D’Alessio. São Paulo: Editora Unesp, 2018.

DUSCHATZKY, Silvia; SKLIAR, Carlos. O nome dos outros. Narrando a alteridade na cultura e na educação. In: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (orgs.). Habitantes de Babel: políticas e poéticas da diferença. Tradução de Semiramis Gorini da Veiga. 2 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p. 119-138.

GIACAGLIA, Mirta. Universalismo e particularismo: emancipação e democracia na teoria do discurso. In: RODRIGUES, Léo Peixoto; MENDONÇA, Daniel (orgs.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto alegre: EPIPUCRS, 2008, p. 71-88.

HALL, STUART. Da diáspora: Identidades e Mediações Culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG: Brasília: Representações UNESCO no Brasil, 2003.

IVENICKI, Ana. Multiculturalismo e formação de professores: dimensões, possibilidades e desafios na contemporaneidade. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.26, n.100, p. 1151-1167, jul./set. 2018.

IVENICKI, Ana. A escola e seus desafios na contemporaneidade. Ensaio: Avaliação, Política Pública e Educação. Rio de Janeiro, v.27, n.102, p. 1-8, jan./mar. 2019.

LACLAU, Ernesto A. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.

LACLAU, Ernesto A.; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e Estratégia Socialista. São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015a.

LACLAU, Ernesto A.; MOUFFE, Chantal. Pós-marxismo sem pedido de desculpas. In: LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel de (orgs.). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015b, p. 35-72.

LOPES, Alice Casimiro. Sobre a decisão política em terreno indecidível. In: LOPES, Alice Casimiro; SISCAR, Marcos (orgs.). Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, 2018, p. 83-116.

LOPES, Alice Casimiro; MENDONÇA, Daniel de (orgs.). A teoria do discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Sobre a organização e os tradutores. In: LACLAU, Ernesto A. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011, p. 7-17.

MACEDO, Elizabeth. Currículo, Cultura e Diferença. In: LOPES, Alice Casimiro; ALBA, Alicia de (orgs.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014, p. 83-104.

MIGNOLO, Walter. Histórias locais/ projetos globais: colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Trad. Solange Ribeiro de Oliveira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2020.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. 5 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

NOBRE, Domingos. Entre a escola e a casa de reza: infância, cultura e linguagem na formação de professores indígenas guarani. Niterói: Eduff, 2016.

RIBEIRO, William de Goes. Remobilizando a pesquisa com o pós-estruturalismo: quando a diferença faz toda a diferença. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 3, p. 542- 548, set./ dez., 2016.

RIBEIRO, William de Goes. Xe Rohenoi Eju Orendive: rimas, rappers e hibridização cultural de povos indígenas no Brasil. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 9, n. 2, p. 1-20, 2020.

RIBEIRO, William de Goes. Pensar a utopia como efeito: alguns apontamentos sobre a normatividade curricular. In: AZEVEDO-LOPES, Ronnielle de; RIBEIRO, William de Goes (orgs.). Utopia e normatividade curricular: abordagens pós-estruturalistas. Curitiba: CRV, 2021, p. 203- 226.

RODRIGUES, Léo Peixoto; MENDONÇA, Daniel (orgs.). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. Porto alegre: EPIPUCRS, 2008.

RUTHERFORD, Jonathan. The Third Space: Interview with Homi Bhabha. In: DERS (Hg). Identity: Community, Culture, Difference. London: Lawrence and Wishart, p. 207-221, 1990.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Linguística geral. Trad. Antônio Chelini, José Paulo Paes, Izidoro Blikstein. 28 ed. São Paulo: Cultrix, 2012.

SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

Published

2022-10-18

How to Cite

RIBEIRO, W. de G. . DISCOURSE THEORY AND THE MULTICULTURAL ISSUE: (im) possible joints?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 1–14, 2022. DOI: 10.15687/rec.v15i2.64556. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/64556. Acesso em: 11 may. 2024.