CURRICULUM AND CHILD EDUCATION

conceptions, legislation and invisibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i1.66133

Keywords:

Children, Child education, Law, Curriculum, (In)Visibility

Abstract

The article problematizes the curriculum in Early Childhood Education in light of the debate on conceptions, legislation, and (in)visibilities. The discussion about curricular issues in this stage of Basic Education has gained space in the historical movement of the institutionalized education of children from zero to five years old, involving their function, purpose, objectives, and organization, that is, their identity. Despite this space, it is not a topic that is the subject of consensus among intellectuals, teachers, and researchers in the field. This is also the case from the very conception of the curriculum to its relationship with Early Childhood Education. In addition, within the scope of problematizations, it’s worth noting that contexts and subjects are still absent from this debate, which also points to the guarantee of rights: children from zero to five years old living in rural areas of the country. Amidst the multiple theories that define the children, childhoods, and their education, as well as their implications for legislation, policies, and guidelines for pedagogical practices - which, in turn, drive new theories - gaps, unknowns, invisibilities - of processes, contexts, subjects, and practices emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Denise Maria de Carvalho Lopes, Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte and professor at the same institution.

Fernanda de Lourdes Almeida Leal, Federal University of Campina Grande, Brazil.

PhD in Social Sciences from the Federal University of Campina Grande and Professor at the same institution.

Ana Luisa Nogueira de Amorim , Federal University of Paraíba, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Paraíba and professor at the same institution.

References

AMORIM, Ana Luisa Nogueira de. Sobre educar na creche: é possível pensar em currículo para crianças de zero a três anos? Tese de doutorado. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2011.

BALL, Stephen J. Diretrizes políticas e globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem fronteiras, [s.l.], v. 1, n. 2, p 27-43- 2001.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; OLIVEIRA, Zilma Ramos de. Currículo e Educação Infantil. In. Currículo e Linguagem na educação infantil/Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 1 ed. – Brasília: MEC/SEB, 2016. (Coleção Leitura e escrita na educação infantil; vol 7).

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE∕CEB Nº 1/1999. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 13 abr. 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB Nº1/2002. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo. Brasília, DF: MEC, 2002.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE∕CEB Nº 5/2009. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: Diário Oficial da União, 18 dez. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Propostas pedagógicas e currículo em educação infantil: um diagnóstico e a construção de uma metodologia de análise. Brasília, DF: MEC/SEF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Referencial curricular nacional para a educação infantil: introdução. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Lei nº 9.394/1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Diário Oficial 23 dez. 1996.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988.

DANTAS, Elaine Luciana Sobral; LOPES, Denise Maria de. Educação infantil e currículo: um olhar sobre os olhares da produção acadêmica. Revista Educação, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 1-13, set. – dez. 2020. E-ISSN: 1981-2582 ISSN-L 0101-465X.

KRAMER, Sônia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2003. (Coleção Biblioteca da Educação)

LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida.; OLIVEIRA, Maria das Graças. A experiência da Educação Infantil do Campo no contexto da Paraíba: a universidade pública como espaço de articulação. Perspectiva (UFSC), v. 37, p. 703-1059, 2019.

LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida. Educação Infantil do Campo e Pedagogia: um diálogo a se fazer. Revista Trama interdisciplinar, v. 7, p. 164-181, 2016.

LEAL, Fernanda de Lourdes Almeida. Na mão e na contramão da política: a realização da política nacional de educação do campo em municípios do cariri paraibano. 2012. 209f. (Tese de Doutorado em Ciências Sociais) - Programa de Pós-graduação em Ciências Sociais, Centro de Humanidades, Universidade Federal de Campina Grande - Paraíba - Brasil, 2012. Disponível em: http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/2039. Acesso em: 10 mar. 2023

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Currículos e programas no Brasil. 3. ed. Campinas: Papirus, 1997. (Coleção magistério: Formação e trabalho pedagógico).

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: MEC/SEB, 2007.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Sociologia e teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 7-37.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005. (Coleção Docência em Formação)

ROSEMBERG, Fúlvia; ARTES, Amélia. O rural e o urbano na oferta de educação para criaças de até 6 anos. In: BARBOSA, Maria Carmen Silveira et al (Coord.) Oferta e Demanda de Educação Infantil no campo. Porto Alegre: Evangraf, 2012, p. 13-22.

SILVA, Ana Paula Soares et al. Produção acadêmica nacional sobre a Educação Infantil das Crianças residentes em área rural (1996-2011). In: BARBOSA, Maria Carmen Silveira et al (Coord.) Oferta e Demanda de Educação Infantil no campo. Porto Alegre: Evangraf, 2012, p. 291-331.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos CEDES, 20(50)/abril, 2000. https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000100003

SOUZA, MARIA ANTÔNIA DE. PESQUISA EDUCACIONAL SOBRE MST E EDUCAÇÃO DO CAMPO NO BRASIL. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 36, e208881, 2020. Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982020000100205&lng=pt&nrm=iso. Acessos em: 10 mar. 2023. Epub 12-Mar-2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698208881.

VIEIRA, Emília Peixoto et al. Educação Infantil do/no Campo: da gestão à organização do trabalho pedagógico para as crianças de 0 a 6 anos residentes em áreas rurais. Projeto de Pesquisa. Universidade Estadual de Santa Cruz: Bahia, 2022.

Published

2023-04-04

How to Cite

LOPES, D. M. de C.; LEAL, F. de L. A.; AMORIM , A. L. N. de . CURRICULUM AND CHILD EDUCATION: conceptions, legislation and invisibilities. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 1–12, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i1.66133. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/66133. Acesso em: 19 may. 2024.