PEDAGOGY FROM/IN/FOR FREEDOM

a decolonial perspective on the brazilian school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.67578

Keywords:

Curriculum, Scholl, Decolonial

Abstract

This article aims to reflect, in the context of the Brazilian public school, the heritage of a school curriculum loaded with colonial and traditional assumptions and as a reproducer of cultures and knowledge imposed by the European logic. As a theoretical contribution, we are guided by authors who argue that it is essential to rethink the place of education as a space for breaking a status quo that disregards the subject who knows his own reality and makes the contexts of struggles of those who live on the margins of society unfeasible. In this direction, we start from a theme present in the Brazilian school curriculum for a proposal of decolonizing, IN-Trans-disciplinary and transgressive education to open paths for new educational praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Grassinete Carioca de Albuquerque Oliveira, Federal University of Acre, Brazil.

PhD in Applied Linguistics and Language Studies from the Pontifical Catholic University and Professor at the Federal University of Acre.

Jacson da Silva Queiroz, Federal University of Acre, Brazil

Graduated in Pedagogy from the Federal University of Acre and Pedagogue at the Secretariat of Education and Sport of Amazonas.

References

ANTONIO, E. M. M. SANTOS, F. C. P. dos. Formação docente e ensino de História: violência contra as mulheres e sua luta por direitos como tema da experiência didático-pedagógica em sala de aula. Fronteiras: Revista de História, vol. 22, núm. 39, pp. 145-160, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5882/588263833011/html/. Acesso: 03 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.30612/frh.v22i39.12574

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAUMAN, Z. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.

BRANCO, E. P. et. al. BNCC: a quem interessa o ensino de competências e habilidades? Debates em Educação, v. 11, n. 25, p. 155–171, 2019. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/7505. Acesso em: 09 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2019v11n25p155-171

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file. Acesso: 12 jul. 2022.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. Brasília: 1998.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

CORREA, F. E. L. A violência contra mulher: Um olhar histórico sobre o tema. Revista Âmbito Jurídico, nº 200, Ano XXIII, Set. 2020. Disponível em: https://ambitojuridico.com.br/revista-ambito-juridico/revista-ambito-juridico-no-200-ano-xxiii-setembro-2020/. Acesso: 03 mar. 2023.

FABRÍCIO, B. F. Linguística Aplicada como espaço de desaprendizagem. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. 2. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. p. 45-65.

FREIRE, Ana M. A. Notas explicativas. In: FREIRE, Paulo (Org.). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 21. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014a. p. 273-333.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Visível e Invisível: A Vitimização de Mulheres no Brasil, 4. edição, São Paulo: FBSP, 2023.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Tradução: Raquel Ramalhete. Petrópolis: Editora Vozes, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980b.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – IPEA. Atlas da violência 2021. Brasília: IPEA: FBSP, 2021. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/arquivos/artigos/5141-atlasdaviolencia2021completo.pdf. Acesso: 03 de mar. 2023.

KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP: Papirus, 2013.

MACHADO, R. C. M.; SOARES, I. B. Por um ensino decolonial de literatura. Rev. Bras. de Linguíst. Apl., v. 21, n. 3. 2021, p. 981-1005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/wcdxsD3sqYmYVRSQncPV4ty/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 09 jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202116960

MIGNOLO, W. D. Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Rev. bras. Ci. Soc., vol. 32, n. 94, 2017, p. 1-18. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/nKwQNPrx5Zr3yrMjh7tCZVk/?format=pdf&lang=pt. Acesso: 06 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.17666/329402/2017

MOITA LOPES, L. P. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: ______. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 13-43.

MOREIRA, A. F. & CANDAU, V. M. Currículo, conhecimento e cultura. In: BRASIL. Indagações sobre currículo, Brasília: MEC/SEB. 2007.

MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5 ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 7. ed. Trad.: Eloá Jacobina. Rio de Janeiro. Bertrand Brasil, 2002.

OLIVEIRA, G. C. de A. LESSA, A. B. C. T. Em favor da educação linguística crítica decolonial: perspectivas em um curso de pós-graduação em linguística aplicada Decolonialidade: pontos e contrapontos na educação linguística crítica 1. ed. Campinas, SP : Pontes Editores, 2022, p. 33-56.

OLIVEIRA, G. C. de A. LESSA, A. B. C. T. Ação Crítico-Formativa no Contexto de Formação de Formadores de Língua Portuguesa. Educação em Revista. v. 39, 2023, p. 1-20. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/25019. Acesso: 03 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469825019t

PAVAN, R.; TEDESCHI, S. L. Currículo e (de) colonialidade: a potência decolonial em escolas com baixo IDEB. Série-Estudos, Campo Grande, MS, v.26,n.57 p. 253-266, maio/agosto. 2021. Disponível em: https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1538. Acesso em: 13 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i57.1538

PENNYCOOK, A. Uma linguística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, L. P. (Org.). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006, p. 67-84.

PINAFI,T. Violência contra a mulher: políticas públicas e medidas protetivas na contemporaneidade. 2007. Disponível em: http://www.historica.arquivoestado.sp.gov.br/materias/anteriores/edicao21/materia03/. Acesso: 03 mar. 2023.

SCHON, D. A. Educando o profissional reflexivo: Um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SOUZA, J. C. S. de; SANTOS, M. C. Contexto histórico da educação brasileira. Revista Educação Pública, v. 19, no 12, 25 de junho de 2019. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/19/12/contexto-historico-da-educacao-brasileira. Acesso: 02 fev. 2023.

VOLÓCHINOV, V. (Círculo de Bakhtin). Marxismo e filosofia da linguagem. Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Ensaio introdutório de Sheila Grillo. São Paulo: Editora 34, 2017.

WALSH, C. Interculturalidad crítica y pedagogia de-colonial: apuestas (des) de el in-surgir, re-existir e re-vivir. Revista (entre palabras), Quito, v. 3, p. 1-29, 2009. Disponível em: https://redinterculturalidad.files.wordpress.com/2014/02/interculturalidad-crc3adtica-y-pedagogc3ada-decolonial-walsh.pdf. Acesso: 02 fev. 2023.

WALSH, C. Pedagogías Decoloniales: Práticas Insurgentes de resistir, (re)existir e (re)vivir. Serie Pensamiento Decolonial. Editora Abya-Yala. Equador, 2013.

WALSH, C. Entretejiendo lo pedagógico y lo decolonial: Luchas caminos y siembras de reflexión-acción para resistir, (re)existir y (re)vivir. Bugalagrabde: Alternativas. 2017.

WALSH, C. Gritos, gretas e semeaduras de vida: Entreteceres do pedagógico e do colonial. In S. R. M. Souza, & L. C. Santos (Org.), Entre-linhas: educação, fenomenologia e insurgência popular. Editora: EDUFBA. 2019. p. 93-120.

WALSH, C. Rising up, living on: re-existences, sowings, and decolonial cracks. Series: On decoloniality. Durham: Duke University Press, 2023. DOI: https://doi.org/10.1215/9781478024156

Published

2024-07-18

How to Cite

OLIVEIRA, G. C. de A.; QUEIROZ, J. da S. PEDAGOGY FROM/IN/FOR FREEDOM : a decolonial perspective on the brazilian school curriculum. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e67578 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.67578. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/67578. Acesso em: 20 jul. 2024.