THE CULTURAL CAPITAL CONCEPT AND PROFESSIONALIZATION CERTIFICATION IN PIERRE BOURDIEU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.32673

Keywords:

Formation, Bourdieu, Political culture, Certification

Abstract

This study comes to dimension the theoretical possibilities of the sociology of education by Pierre Bourdieu by emphasizing the importance of school education in its role of reproduction and legitimizing social structures of exclusion. It conceptualizes the role of culture in the dissemination of science and questions the certification of professionalization in achieving qualification and adjustment to the job market and the transmission of a new university culture and / or academic ethos.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Noádia Munhoz Pereira, Federal University of Uberlândia, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Uberlândia.

References

BOURDIEU, Pierre. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Textos fundantes de educação. Tradução de Reynaldo Bairão; revisão de Pedro Banjamim Garcia e Ana Maria Baeta. 7ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Ed. Bertrand Brasil S.A. Rio de Janeiro. 1989, (159p)

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Tradução Sérgio Miceli. São Paulo: Perspectiva, 2007. (Coleção estudos; 20/dirigida por J. Guinsburg).

BOURDIEU, Pierre. Para uma sociologia da ciência. Revisão Maria de Lurdes Afonso. Tradução Pedro Elói Duarte. Edições 70. LDA, out, 2004.

BOURDIEU, Pierre. (1930) Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução Marisa Correa. Campinas/SP: Papirus, 1996. (113p)

CHAUÍ, Marilena. A ideologia da competência. André Rocha (org). Belo Horizonte: Autêntica Editora; São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2014.

CHAUÍ, Marilena. A universidade pública sob nova perspectiva. In: Revista Brasileira de Educação, set-dez, n. 24. ANPED, São Paulo (pp. 5-15), 2003.

CUNHA, Maria Amália de Almeida. O conceito de ‘capital cultural’ em Pierre Bourdieu e a herança etnográfica. In: Revista Perspectiva. Florianópolis, v.25, nº2, 503-524, jul./dez. 2007.

ELANE, Luís Rocha & MARQUES, Mara Rúbia Alves. A certificação escolar segundo Pierre Bourdieu: a educação superior e a contradição da legitimação profissional. In: Ensino Em Revista, v. 21, n. 2, p. 409-420, jul./dez, 2014.

HABERMAS, Jurgen. A idéia da universidade: processos de aprendizagem. In: Revista Brasileira e Estudos pedagógicos. Brasília. V. 74, p. 111-130. Jan./abr. 1993.

SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra, outubro, 2008 [impresso].

SANTOS, Boaventura de Sousa; ALMEIDA FILHO, Naomar. Pela mão de Alice: o social e o político na pós‐modernidade. 3. ed. São Paulo: Cortez. 1997.

SILVA, Maria Vieira. Educação pública como direito: desafios às políticas governamentais na América Latina. In: Revista Educação & Filosofia. V.28. Número Especial, p.133-137, 2014.

Published

2017-04-28

How to Cite

PEREIRA, N. M. THE CULTURAL CAPITAL CONCEPT AND PROFESSIONALIZATION CERTIFICATION IN PIERRE BOURDIEU. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 123–131, 2017. DOI: 10.15687/rec.v10i1.32673. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/rec.v10i1.32673. Acesso em: 18 may. 2024.