REGULATORY FRAMEWORKS AND THE IMPLICATIONS IN THE ORGANIZATION OF THE CURRICULUM FOR BRAZILIAN CHILD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.41599

Keywords:

Legal Bases, Daycare, Preschool, Curriculum

Abstract

This article investigates as the regulatory process of early childhood education in the Brazilian context and the implications these have generated in the Organization of the curriculum for this level of education. The study is characterized as a descriptive bibliographical review in which they were consulted authors and official documents relating to early childhood education. It is considered the importance of regulations in the educational field and their crossings in the construction of knowledge of teachers who work in this stage of basic education. It is concluded that the regulatory framework to regulate them, the early childhood education, serve as your actions and strengthening should contribute to implement the right of the child to early childhood education, promoting your social inclusion and democratizing the access to quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Joseane da Silva Miller Rodrigues, Franciscan University, Brazil.

Teacher of Early Childhood Education and Master in Teaching Humanities and Languages ​​by the Franciscan University.

Noemi Boer, Franciscan University, Brazil.

Professor of the Graduate Program in Scientific and Technological Education at the Integrated Regional University of Alto Uruguai and Missões and the Master in Teaching Humanities and Languages ​​at the Centro Universitário Franciscano.

Fernanda Marquezan, Franciscan University, Brazil.

Adjunct Professor at the Franciscan University (UFN), professor of the Masters Course in Teaching Humanities and Languages ​​(MEHL) and the Pedagogy Course. Coordinator of PIBID Pedagogy. Member of the research group Teacher Training and Teaching - FORPRODOC (UFN) and the Center for Studies in Higher Education (PUCRS).

References

AQUINO, Lígia Maria leão de; VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. Orientação curricular para a Educação Infantil: Referencial Curricular Nacional e Diretrizes Curriculares Nacionais. In: Educação da Infância: História e política. Rio de Janeiro, DB&A, 2005.

ABRAMOVAY, Miriam; KRAMER, Sonia. “O rei está nu”: um debate sobre as funções da pré-escola. Cadernos CEDES, São Paulo, Cortez, n. 9, p. 27-38, 1984.

BRASIL. Ato institucional n° 5, de 13 de dezembro de 1968. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVil_03/AIT/ait-05-68.htm. Acesso em: 22. jul.2017.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 23 dez. 1996a.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 26 maio. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. v.1. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf. Acesso em: 6 jun. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. v.2. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume2.pdf. Acesso em: 10 jun. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. v.3. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 5 jun.2017.

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde. Lei número 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 27 dez. 1961.

BRASIL. Ministério da Educação e Saúde. Lei número 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa as Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 ago. 1971.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 18 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Propostas pedagógicas e currículo em educação infantil: um diagnóstico e a construção de uma metodologia de análise. Brasília, DF: MEC/SEF/DPE/COEDI, 1996b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, 2010.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira; HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

CORRÊA, Bianca Cristina. A educação infantil. In: OLIVEIRA, Romualdo Portela de.; ADRIÃO, Thereza. (Org.). Organização do ensino no Brasil: níveis e modalidades na Constituição Federal e na LDB. São Paulo: Xamã, 2002. p. 13-32.

CORSINO, Patrícia. (Org.) Educação infantil: quotidiano e políticas. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

CRAIDY, Carmem Maria. A educação da criança de 0 a 6 anos: o embate assistência e educação na conjuntura nacional e internacional. In: MACHADO, Maria Lucia de A. (Org.) Encontros e Desencontros em Educação Infantil. 2. ed. São P (1988) Encontros e desencontros da didática e da prática de ensino

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. (Org.). Encontros e Desencontros da Didática e da Prática de Ensino. São Paulo: Cortez, 1988.

FULLGRAF, Jodete Bayer Gomes. Política de Educação Infantil no Brasil. In: FLÔR, Dalânea Cristina.; DURLI, Zenilde. (Org.), Educação infantil e formação de professores. Florianópolis, SC: UFSC, 2012. p. 59- 77.

GOULART, Ana Lucia de Faria. (2007) “Para uma Pedagogia da infância”. In: Pátio Educação Infantil. ARTMED Editora S.A. Porto Alegre, ano 5 – julho/outubro, pp. 6-9.

GUIMARÃES, Célia Maria.; GARMS, Gilza Maria Zauhy. Implicações da Política Nacional de Educação Infantil para o currículo da creche/pré-escola. In: JEFFREY, Débora Cristina.; AGUILAR, Luis Enrique. (Org.). Política Educacional Brasileira: análise e entraves. Campinas, SP. Mercado de Letras, 2012. p. 9-14.

PEREZ, Justa Bejarano. O currículo na educação infantil. In: SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução: Alexandre Salvaterra; Revisão técnica: Miguel González Arroyo. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 336-354.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Currículo de educação infantil: creches e pré-escolas. Significado do termo currículo. Currículo de educação infantil: critérios de qualidade e instrumentos de implementação. Texto encomendado pela Coordenação-Geral de Educação Infantil do MEC. Dezembro. 1994 (mimeo).

KRAMER, Sônia. Propostas pedagógicas de educação infantil: subsídios para uma leitura crítica. Texto encomendado pela Coordenação Geral de Educação Infantil do MEC, em novembro de 1994 (mimeo).

KUHLMANN JÚNIOR, Moysés.; FERNANDES, Fabiana Silva. Infância: construção social e histórica. In: VAZ, Alexandre Fernandez.; MOMM, Caroline Machado. Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis, SC: Nova Harmonia, 2012. p. 21-39.

MACHADO, M.L de A. Proposta de critérios de análise e avaliação de projetos educacionais-pedagógicos para a educação infantil no Brasil. Versão preliminar. São Paulo, dezembro, 1994 (mimeo).

MELLO. Ana Maria. Reflexões sobre proposta pedagógica e currículo. Texto encomendado pela Coordenação Geral de Educação Infantil. Dezembro, 1994 (mimeo).

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. O currículo na Educação Infantil: O que propõem as novas Diretrizes Nacionais? In: Seminário Nacional: Currículo em Movimento - Perspectivas Atuais, 1., 2010, Belo Horizonte. Anais… FFCLRP-USP e ISE Vera Cruz, 2010. p. 1-14. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7153-2-1-curriculo-educacao-infantil-zilma-moraes/file. Acesso em: 23 nov. 2017.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Educação Infantil: fundamentos e métodos. 7.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

OLIVEIRA, Zilma de Moraes Ramos de. Uma contribuição ao debate promovido pela Coordenação Geral de Educação Infantil do Ministério da Educação e do Desporto acerca da Análise e Avaliação de Propostas Pedagógicas Implementadas nas Creches e Pré-escolas Públicas Brasileiras, visando oferecer uma cooperação técnica aos estados e municípios. Dezembro, 1994 (mimeo).

ARRIBAS, Teresa Lleixa. (Org.). Educação infantil-desenvolvimento, currículo e organização escolar. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil (1930/1973). 28.ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

ROSEMBERG, Fúlvia. Organizações multilaterais, Estado e políticas de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, mar. 2002b, p. 25-63.

VIEIRA; Izabel Carvalho da Silva; MELONI; Adaliza.; GUIMARÃES, Célia Maria. O currículo na Educação Infantil e a profissionalidade do professor. Espaço do currículo. Universidade Federal da Paraíba. v.9, n.1, p. 158-172, janeiro a abril de 2016.

VIEIRA, Izabel Carvalho da Silva; GARMS, Gilza Maria Zauhy. A relação cuidar e educar presente na proposta pedagógica/currículo da creche 2015. Disponível em: http://www.marilia.unesp.br/Home/Eventos/2015/jornadadonucleo/a-relacao-cuidar-e-educar.pdf. Acesso em: 13.abr.2018.

Published

2020-03-29

How to Cite

RODRIGUES, J. da S. M.; BOER, N.; MARQUEZAN, F. REGULATORY FRAMEWORKS AND THE IMPLICATIONS IN THE ORGANIZATION OF THE CURRICULUM FOR BRAZILIAN CHILD EDUCATION. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 226–240, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.41599. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/41599. Acesso em: 24 nov. 2024.