PERSPECTIVES OF EMANCIPATION IN PEDAGOGICAL AND CURRICULAR PRACTICE

between theories and discourses

Authors

  • Elisandra de Souza Peres Universidade Federal de Santa Catarina
  • José Carlos Bernardino Morgado Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.41990

Keywords:

Curriculum, Emancipation, Pedagogical Practice

Abstract

The article presents the results of an investigation on the perspectives of emancipation present in the discourses of professors of the Universities of Minho and Porto, in Portugal. The objective  was to know how teachers work the concept of emancipation and how they do it, in order to identify which perspectives they adopt in their theoretical productions and how they configure them in their pedagogical and curricular practices. This research has a qualitative approach, which initially entailed the bibliographical study on the concept of emancipation and, later, semi-structured interviews as data collection instruments. For the analysis and discussion, there were the theoretical contributions of the fields of philosophy and curriculum, with this philosophical basis the theoretical framework was constituted.  For the interviews, six teachers were selected, according to the following criteria: acting in courses of Education and Technology of Curriculum Development and consolidate emancipation as a guiding element of their pedagogical practice and their theoretical productions. The results showed that, in the interviewees discourse, emancipation is put in perspective as a synonym of critical, reflective and transformative education. It is conceived as a possibility for the critical thinking development and for making changes in individuals – in the sense of Kantian Enlightenment - and therefore as the purpose of education. Analyzed from the theoretical foundation, this emancipation perspective gets close to the approaches of the Frankfurt School Critical Theory, which is also present in the Critical Curricular Theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elisandra de Souza Peres, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Educação pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) e Pedagoga pela Universidade Estadual de Santa Catarina (Udesc). Pesquisadora da UFSC nos Grupos GEPOC e Itinera. 

José Carlos Bernardino Morgado, Universidade do Minho

Professor do Departamento de Estudos Curriculares e Tecnologia Educativa do Instituto de Educação da Universidade do Minho (Uminho). Doutor em Educação pela Universidade do Minho, em Portugal.  

References

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Educação e Emancipação. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra 2010.

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

APPLE, Michael W. Educação e Poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

______. Trabalho Docente e Textos: economia política das relações de classe e de gênero em Educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

______. Conhecimento oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

______. Política cultural e educação. São Paulo: Cortez, 2000.

______. Educação e Poder. Porto, PT: Porto, 2001.

______. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIROUX, Henry Giroux. Pedagogia Radical: subsídios. São Paulo: Cortez, 1983.

______. Teoria Crítica e Resistência em Educação: para além das teorias de reprodução. Rio de Janeiro: Vozes, 1986.

______. A Escola Crítica e a Política Cultural. 3.ed. São Paulo: Cortez, 1992.

______. Os Professores como Intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

______. Cruzando as fronteiras do discurso educacional: novas políticas em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la Acción Comunicativa: complementos y estudios previos. 2. ed. Madri, ES: Ediciones Cátedra, 1994.

______.Teoría de la Acción Comunicativa: racionalidad de lá acción y racionalización social. Madri, ES: Taurus, 1999a.

______.Teoría de la Acción Comunicativa: crítica de la razón funcionalista. Madri, ES: Taurus, 1999b.

______. Consciência Moral e Agir Comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.

JACKSON, Phillip W. La vida en las aulas. 7. ed. Madrid, ES: Ediciones Morata, 2010.

KANT, Immanuel. Resposta à pergunta: O que é o esclarecimento? Tradução: Luiz Paulo Rouanet. [S.l: s.n], 1784. (mimeo).

MAAR, Wolfgang Leo. À guisa de introdução: Adorno e a experiência formativa. In: ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund (Org.). Educação e Emancipação. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2010. p. 11-28.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1974.

PERES, Elisandra de Souza. Currículo e Emancipação: uma articulação possível?Tese(Doutorado em Educação) -Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Florianópolis, Santa Catarina, 2015.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade, uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

SPENCER, Herbert. Educação Intelectual, Moral e Physica. Porto, PT: Chardon, de Lello & Irmão, 1927.

WILLIS, Paul. Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

Published

2020-04-16

How to Cite

PERES, E. de S.; MORGADO, J. C. B. PERSPECTIVES OF EMANCIPATION IN PEDAGOGICAL AND CURRICULAR PRACTICE: between theories and discourses. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 209–225, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.41990. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/41990. Acesso em: 13 may. 2024.