COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE AND (SEMI) TRAINING

what is the dilemmas for the current school?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.44981

Keywords:

BNCC, Critical Theory, Formation

Abstract

In this article we deal with the topic of (semi) formation, the “Base Nacional Comum Curricular” (BNCC - National Curriculum Common Base), and schooling. It is the result of reflections and problematizations arising from the discipline “Curriculum and School” (“Currículo e Escola”) taught by me at the Undergraduate courses at the State University of São Paulo. Our general objective is to develop a critical thought on the influences that the BNCC brings to the policies of teacher education nowadays. In addition to the specific educational bibliographic support, the article is based on the theoretical discussions developed by Theodor Adorno in his philosophical-educational texts discussing the concept of (semi) formation and education. The proposed analysis concludes that the BNCC can transform the Brazilian curricular structure not by the path of cultural formation (Bildung), but by market interests based on aspects such as competitiveness, productivity and entrepreneurship, reducing the possibilities of criticism. Thus, Adorno's critique about the performance society emerges as a theoretical reference that contemplates the possibility of developing the analysis of the social process on a different basis, in which school education is inserted and its links with the semiformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ademir Henrique Manfré, University of Oeste Paulista, Brazil.

PhD in Education from the Paulista State University and professor at the Faculty of Arts, Sciences, Letters and Education of the University of Oeste Paulista.

References

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Zahar ed., 1985.

ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Teoria da Semicultura. Tradução de Newton RAMOS-DE-OLIVEIRA; Bruno Pucci; Cláudia B. M. Abreu. Educação e Sociedade, n. 56, Campinas, São Paulo: Papirus, dez. 1996, p. 388-441.

BRASIL. MEC. CONSED. UNDIME. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. MEC/CONSED/UNDIME/MPB, 2017.

CHAUÍ, Marilena. Contra o discurso competente. In: ROCHA, André (org.). Escritos de Marilena Chauí. São Paulo: ed. Fundação Perseu Abramo, 2014, p. 113-115.

CURY, Carlos R; REIS, Magali; ZANARDI, Teodoro. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.

DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1996.

DIAS, Juciele; NOGUEIRA, Luciana. O político-ideológico na (nova) Base nacional Comum Curricular: uma análise discursiva das competências e habilidades. In: Anais do VIII SEAD – O político na análise do discurso: contradição, silenciamento, resistência. Recife, 12 a 15 set 2017, p. 1-10. Disponível em: http://www.sead.com.br. Acesso em: 12 nov. 2018.

MACEDO, Elizabeth. Base Nacional Comum para currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 891-908, out./dez. 2015.

MORENO FILHO, José W. N. Cultura do empreendedorismo: modo de vida e microfascismo contemporâneo. Anais do VI SIEF: Simpósio Internacional em Educação e Filosofia. Universidade Estadual Paulista/FCT, Presidente Prudente/SP, 2015, p. 651-66.

MOVIMENTO PELA BASE NACIONAL COMUM. A Base. 2016. Disponível em: http://basenacionalcomum.org.br/a-base. Acesso em: 02 nov. 2016.

MOVIMENTO PELA BASE NACIONAL COMUM. Necessidade e construção de uma Base nacional Comum. 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.org.br. Acesso em: 29 set. 2018.

PAGNI, Pedro A.; SILVA, Divino J. A crítica da cultura e os desafios da Educação após Auschwitz: uma leitura a partir da Teoria Crítica da Escola de Frankfurt. In: PAGNI, Pedro A.; SILVA, Divino J. (orgs.). Introdução à Filosofia da Educação: temas contemporâneos e história. São Paulo: Avercamp, 2007, p. 243-271.

PUCCI, Bruno. A teoria da Semicultura e suas contribuições para a Teoria Crítica da educação. In: ZUIN, Antônio A. S.; PUCCI, Bruno; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton (orgs.). A educação danificada: contribuições à Teoria Crítica da Educação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1997, p. 89-113.

PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio A. S.; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. Petrópolis, Rio de janeiro: Vozes, 1994.

RIBEIRO, Willian; ROCHA, Simony. Sentidos de currículo e de Base nacional Comum Curricular: disputas discursivas em um curso de formação de professores. Revista de Educação, Ciências e Matemática. V. 7, n. 2, maio/ag. 2017, p. 4-23.

SILVA, Mônica R. Currículo, ensino médio e BNCC: um cenário em disputas. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 367-379, jul./dez. 2015. Disponível em: http//: www.esforce.org.br. Acesso em: 02 dez. 2018.

SILVA, Mônica R. Tecnologia, trabalho e formação na reforma curricular do ensino médio. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, p. 411-430, maio/ag. 2009.

Published

2020-12-11

How to Cite

MANFRÉ, A. H. COMMON NATIONAL CURRICULAR BASE AND (SEMI) TRAINING: what is the dilemmas for the current school?. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. Especial, p. 935–945, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.44981. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/44981. Acesso em: 24 nov. 2024.