TEACHING PLANNING BEYOND A LESSON PLAN STRUCTURE ELEMENTS
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.45583Keywords:
Teaching planning, Pedagogical work organization, A lesson plan structure elementsAbstract
This article aims to present the class didactic organization conceptions, contributions and elements that base a teaching planning from a theoretical point of view, through the results of an integrative literature review. Thus, it proposes to rethink its relevance to the pedagogical school and classrom wok organization to recover its space in the educational scope. Teaching planning is defended as an continuous process of reflection, prediction and decision about pedagogical work with a view to bringing school and social reality. In the discussion, the need to transcend the bureaucratic, fragmented and instrumental planning activity to perceive it as a participatory, reflexive, flexible, integrative and continuous process is pointed out. Therefore, it concludes the necessity to rethink the teaching planning beyond a lesson plan structure elements that integrates the school and the social context against the fragmentation of knowledge, processes and relationships.
Downloads
Metrics
References
ERCOLE, Flávia Falci; MELO, Laís Samara de; ALCOFORADO, Carla Lúcia G. C. Revisão integrativa versus revisão sistemática. Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, p. 9-11, jan. mar/2014.
FREITAS, Luiz Carlos de. Organização do trabalho pedagógico. Revista Estudos, Novo Hamburgo-RS, v. 13, n. 1, p.10-18, jul. 1991.
FREITAS, Luiz Carlos de. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LOPES, Antonia Osima. O Planejamento de ensino numa perspectiva crítica de educação. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Repensando a didática. São Paulo: Cortez, 1991. p. 41-52.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22a ed. São Paulo: Cortez, 2011.
PILETTI, Claudino. Didática geral. São Paulo: Ática, 1990.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. 36a ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SILVA, Edileuza Fernandes. O planejamento no contexto escolar: pela qualificação do trabalho docente e discente. In: VILLAS BOAS, Benigna (Org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017. p. 25-38.
TURRA, Clódia Maria Godoy et al. Planejamento de ensino e avaliação. 11a ed. Porto Alegre: Sagra-DC Luzzatto, 1995.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Plano de Ensino-Aprendizagem e Projeto Educativo – elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 1995.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Educação básica e educação superior: projeto político-pedagógico. Campinas: Papirus, 2004.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Aula: gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008. p. 267-298.
VILLAS BOAS, Benigna. O dia a dia do trabalho pedagógico: contribuições para a formação do professor e dos estudantes. In: VILLAS BOAS, Benigna (Org.). Avaliação: interações com o trabalho pedagógico. Campinas: Papirus, 2017. p. 13-24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.