EDUCATIONAL POLICIES OF DIDACTIC BOOKS IN BRAZIL AND COLOMBIA

a post-colonial studies view

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.46648

Keywords:

History of Didactic Books Educational Policies of Brazil and Colombia, Brazilian Textbook Program for the Countryside Education, Escuela Nueva Program didactic books

Abstract

The article reports on the history of the educational policies in production and distribution of the Curriculum Texts/Didactic Books of the countryside territories of Brazil and Colombia. It aims to comprehend the historical, social and cultural intersections that brings these countries closer in the political and historical configuration of the didactic books (LD, as in Brazilian Portuguese abbreviation) production and distribution through the Post-Colonial Studies. We did a bibliographical and documentary research and analyzed the Brazilian and Colombian legislation that regulates the production and distribution of the didactic books. The results showed that: both in Brazil and in Colombia the educational policies of didactic books try to meet the demands of expanding schooling for the underprivileged people; consolidation of Nation-States, acclaiming the nationalist spirit founded on the coloniality of power and knowledge; the purchase and distribution of didactic book is a State responsibility; the selection of the didactic books is carried out by teachers. About the specific didactic books for the Brazilian and Colombian countryside territories, they aimed to serve the demands of the countryside population. Nowadays, in Brazil, the Brazilian Textbook Program for the Countryside Education (PNLD-Campo) has ended, which represents a regress to the countryside people’s rights regarding the specificity and differentiation of the education granted by the promulgation of the Brazilian Operational Guidelines to the Countryside Education from 2002.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Aline Renata dos Santos, Federal University of Pernambuco, Brazil.

PhD student in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pernambuco - UFPE and member of the Latin American Post-Colonial Studies Group, Theory of Complexity and Education.

Janssen Felipe da Silva, Federal University of Pernambuco, Brazil.

Associate Professor I of the Academic Center of Agreste (CAA), of the Graduate Program in Education of the Education Center (CE) of the Federal University of Pernambuco and collaborator in the Graduate Program in Contemporary Education of the CAA.

References

APPLE, Michael W. El Libro de Texto y la Política Cultural. Revista de Educación, Espanha, n. 301, p. 109-126, 1993.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Autores e editores de compêndios e livros de leitura (1810-1910). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 475-491, set./dez. 2004.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro Didático e Saber Escolar. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2011.

BRASIL. Constituição (1934). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil: promulgada em 16 de julho de 1934.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, Senado, 1998. Disponível em: <http://www.alep.pr.gov.br/system/files/corpo/Con1988br.pdf. Acesso em: 15/03/2011.

BRASIL. Guia de livros didáticos: PNLD Campo 2013. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, 2012.

BRASIL. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro didático — PNLD 2013. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão, 2011.

BRASIL. Governo Federal-Portal do FNDE. Edital de Convocação 04/2014 – CGPLI . Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/livro- didático/pnld_campo_2016_edital_consolidado> Acesso em: 02 jun. 2015.

BRASIL. Governo Federal-Portal do FNDE. Guia de Livros Didáticos- Educação do Campo. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/programas/livro-didatico/guia-do-livro/item/3957-guia-pnld-campo-2016> Acesso em: 02 jun. 2015.

BRASIL. Resolução nº 40 de julho de 2011. Dispõem sobre o Programa Nacional do Livro Didático do Campo (PNLD Campo) para as escolas do Campo.

CARDOSO ERLAM, Néstor. Los textos de lectura en Colombia. Aproximación histórica e ideológica. 1872-1917. Revista Educación y Pedagogía. Medellín, Facultad de Educación. Vol. XIII, n. 29-30, pp. 131-142, enero-septiembre, 2001.

CARDONA ZULUAGA, Alba Patrida. Textos escolares, política y educación en marco de la reforma educativa de 1870. Co-herencia, Medellín, n. 6, v. 4, enero-junio, 2007.

CASSIANO, Célia Cristina de Figueiredo. O mercado do livro didático no Brasil do século XXI: a entrada do capital espanhol na educação nacional. São Paulo: Editora Unesp, 2013.

COLOMBIA. Decreto nº 3486 de 09 de diciembro de 1981. (Por el cual se establece el régimen de matrículas y pensiones, becas, J untas Reguladoras de Matrículas y Pensiones y otras variables de costos en los establecimientos educativos no oficiales de los niveles preescolar, básica (primaria y secundaria), media vocacional y educación especial, y se dictan otras disposiciones).

COLOMBIA. Constitución Política de Colombia. 1991.

COLOMBIA. Decreto nº 1860 de 03 de Agosto de 1994 (Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales).

COLOMBIA. Decreto nº 166 de 04 de mayo de 2010 (Por el cual se adopta la Política Pública de Mujeres y Equidad de Género en el Distrito Capital y se dictan otras disposiciones).

FREITAG, Bárbara; MOTTA, Valéria Rodrigues; COSTA, Wanderley Ferreira da. O livro didático em questão. São Paulo: Cortez, 1989.

GRAFFE, Gilberto; ORREGO, Gloria. El texto escolar colombiano y las políticas educativas durante el siglo XX. Itinerario Educativo, n. 62, p. 91-113, Julio - Diciembre, 2013.

HÖFLING, Eloísa de Mattos. Notas para discussão quanto à implementação de programas de governo: Em foco o Programa Nacional do Livro Didático. Educação & Sociedade, s. l., n. 70, p. 159-170, abr. 2000.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A Formação da Leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1998.

MARIANO, Nayana Rodrigues Cordeiro. Ordenar, civilizar e instruir: os livros didáticos e a construção do saber escolar no Brasil oitocentista. In: XIII Encontro Estadual da ANPUH-PB, 2008, Guarabira. História e Historiografia: entre o nacional e o regional. Guarabira: UEPB, 2008.

MIRANDA, Sônia Regina; LUCA, Tânia Regina de. O livro didático de história hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 24, n. 48, p. 123-144, 2004.

MUÑOZ MONSALVE, Mónica Marcela. La Construcción de la Idea de Ciudadano desde los Manuales Escolares, en el

Proceso de Formación de la Nación Colombiana, 1910-1948. Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín, Facultad de Ciencias Humanas y Económicas, Escuela de Historia, 2012.

PATIÑO MILLÁN, Carlos. Apuntes para una historia de la educación en Colombia. Escuela de Comunicación Social, CELYC, Universidad del Valle, s/a.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do Poder. In: LANDER, Edgar (Org.). A Colonialidade do Saber: eurocentrismo e Ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. Siembro, 2005.

RAMÍREZ G., María Teresa; TÉLLEZ C., Patricia. La educación primaria y secundaria en Colombia en el siglo XX. JLE: A20, I21, n. 36, 2006.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis, RJ: Vozes, 1978.

SACRISTÁN, J. Gimeno. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SILVA, Filipe Gervásio Pinto da; SILVA, Janssen Felipe da. A Crítica Decolonial das Epistemologias do Sul e o Contexto de Constituição das Coleções Didáticas do PNLD-Campo/2013. Realis, v.4, n. 02, Jul-Dez. 2014.

SILVA, Marco Antônio. A Fetichização do Livro Didático no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 37, n. 3, p. 803-821, set./dez. 2012.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SPIVAK, G. C. Pode o Subalterno Falar? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.

TORRES CRUZ, Doris Lilia; LONDOÑO RAMOS, Carlos Arturo. Textos y Pedagogía en los albores del siglo XX en Colombia. Historia de Educación Latinoamericana. Tunja, n. 16, pp. 255-278, enero-junio 2011.

Published

2020-03-29

How to Cite

DOS SANTOS, A. R.; DA SILVA, J. F. EDUCATIONAL POLICIES OF DIDACTIC BOOKS IN BRAZIL AND COLOMBIA: a post-colonial studies view. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 138–152, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.46648. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/46648. Acesso em: 19 may. 2024.