CURRICULUMS, EVERYDAY (S) AND INTERSECTIONALITY

for a curriculum-(r)existence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50701

Keywords:

Curriculums, Intersectionality, School life

Abstract

We are marked subjects at birth. Race, gender and social class are the first inscriptions on our historical bodies in the world. The school leaves its marks on the bodies and daily curricula that are present there, and its marks are not always possible to erase. How to reframe? In this work we propose the discussion about school curricula woven in everyday life starting from the intersectional analytical tool. Conceived by black feminists, intersectionality aims to understand relationships established between race, gender and class in terms of thinking about oppressions against minority groups. We understand that the curriculum woven in everyday life, composed of many hands, are sources of resistance to oppression, because they present places of speech and micropolitics of existence. Therefore, we propose, based on the intersectionality tool, to understand everyday curricular practices as curriculum- (r)existence, in an attempt to break with coloniality and make a school life more just and committed to social emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wenderson Silva Oliveira, State University of Ceará, Brazil.

PhD student in Education at the Graduate Program in Education at the State University of Ceará (PPGE / UECE). Effective teacher at the Municipal Education Secretariat of the municipality of Sobral / CE, acting as Professor of Arts in Full-Time Education (Laboratory of Arts / Music Education).

Isabel Maria Sabino de Farias, State University of Ceará, Brazil.

Associate professor at UECE, linked to the Pedagogy Course and the Graduate Program in Education (Master and Doctorate). Northeast Vice-President of the National Association of Graduate Studies and Research in Education - ANPEd (2015-2019). Leader of the Education, School Culture and Society (EDUCAS) research group. Coordinates the Observatory on Professional Development and Pedagogical Innovation, an initiative supported by OBEDUC / CAPES.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (Orgs.). A invenção da escola a cada dia. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – os cotidianos das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; ALVES, Nilda (Orgs.). Pesquisa nos/dos/com os cotidianos das escolas: sobre redes de saberes. Petrópolis: DP etAliii, 2008.

ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite. O sentido da escola. 6ªed. Petrópolis: DP et Alii, 2016.

BENTO, Maria Aparecida Silva. Pactos Narcísicos no Racismo: Branquitude e poder nas organizações empresariais e no poder público. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Aprendizagem da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2002.

CARNEIRO, Sueli. Gênero, Raça e Ascenção Social. Revista Estudos Feministas, v.3, n.2, 1995.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o Encontro de Especialistas em Aspectos da Discriminação Racial Relativos ao Gênero. Revista Estudos Feministas. Ano 10, nº1, p.171-188. Florianópolis, 2002.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (Org.). Método: Pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

FERRAÇO, Carlos Eduardo Ferraço. Pesquisa com o cotidiano. Educação & Sociedade, vol.23, n.98, pp.73-95, 2007.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. 28ªed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GONZALES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: Episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF: Dossiê: Literatura, língua e identidade, n.34, p.287-324, 2008. Disponível em: http://www.cadernosdeletras.uff.br/joomla/images/stories/edicoes/34/traducao.pdf. Acesso em 31/01/2020.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Contribuições de Boaventura de Sousa Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículos pensadospraticados. Revista e-curriculum, v.8, n.2, ago, 2012.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis: DP et Alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2016.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: (re)existências de gays afeminados, viados e bichas pretas na educação. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2017.

OLIVEIRA, Danilo Araújo de.; FERRARI, Anderson. Interseccionalidade, gênero, sexualidade e raça: os desafios e as potencialidades na invenção de outros currículos. Revista Diversidade e Educação, v. 6, n. 1, Jan-Jun, p. 21-29, 2018.

POCAHY, Fernando Altair. Interseccionalidade e educação: cartografias de uma prática-conceito feminista. Textura, nº23, p.18-30, jan/jul, 2011.

RIBEIRO, Djamila. Lugar de Fala. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o “encardido”, o “branco” e o “branquíssimo”: Raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2012.

Sovik, Liv. Aqui ninguém é branco: hegemonia branca no Brasil. In: Ware, Vron. (Org.), Branquidade, identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond, 2004.

Published

2020-04-14

How to Cite

SILVA OLIVEIRA, W. .; SABINO DE FARIAS, I. M. CURRICULUMS, EVERYDAY (S) AND INTERSECTIONALITY: for a curriculum-(r)existence. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 72–83, 2020. DOI: 10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13n1.50701. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/50701. Acesso em: 26 dec. 2024.