NARRATIVES OF EDUCATIONAL EXPERIENCES OF A GROUP OF MIGRANTS
DOI:
https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2020v13nEspecial.54417Keywords:
Narratives, Educational experiences, MigrantsAbstract
This article is a cut of a larger research, having as central theme the diversity. We deal here with some experiences of school education experienced by a group of migrants, focusing on the problems posed in the constitution of the attendance of by public policies. For the study we adopted narrative research, bringing fragments of narrative accounts of Haitian migrant students who attended three state schools in Cuiabá-MT. The meanings evidenced in the reports indicate needs of institutionalization of projects and curricular reorientation directed to the interests of the collectives of individuals who find themselves in conditions of inequality and social exclusion. We concluded this study by suggesting desafio to dive into stories and narratives that help us to interfere in a positive way in these setbacks that the migrant peoples have been facing.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, Miguel González. Os coletivos diversos repolitizam a formação. In: DINIZPEREIRA, Júlio Emíllio; LEÃO, Geraldo (Orgs.). Quando a diversidade interroga a formação docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 11-36.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil. Acesso em: 19 nov. 2018.
BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: [s.n.], 2003.
BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 19 nov. 2018.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica2013-pdf/file. Acesso em: 14 nov. 2017.
BRASIL. Lei nº 12.796, de 04 de abril de 2013. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm#art2. Acesso em: 05 abr. 2020.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br./site/base/. Acesso em: 20 jul. 2018.
BRASIL, Lei nº 13.632, de 06 de março de 2018. Dispõe sobre educação e aprendizagem ao longo da vida. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2018/lei-13632-6-marco-2018-786231publicacaooriginal-154957-pl.html. Acesso em: 05 jun. 2019.
CANEN, Ana; OLIVEIRA, Angela Maria. A. Multiculturalismo e currículo em ação: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, nº 21, set-dez. 2002.
CLANDININ, Denise. Jean; CONNELLY, Michael, Pesquisa Narrativa: Experiências e História em pesquisa qualitativa, 2º Edição revisada, Editora da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia-MG, 2011.
CASTLES, Stephen; MILLER, Mark J. La era da la migración: Movimientos internacionales de población en el mundo moderno. Traducción: Luís Rodolfo Morán Quiroz. México: Universidad Autónoma de Zacatecas, Instituto Nacional de Migración, Fundación Colosio: Miguel Ángel Porrúa, 2004.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO; MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO CONTINUADA, ALFABETIZAÇÃO, DIVERSIDADE E INCLUSÃO, Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Básica: Diversidade e Inclusão, Organizado por Cleia Brandão Alvarenga Craveiro e Simone Medeiros, Brasília, Editora Universidade federal de Goiás, 2013.
CONVENÇÃO DE HAIA. Disponível em: https://www.hcch.net/pt/instruments/conventions/specialised-sections/apostille. Acesso em: Acesso em: 20 jul. 2018.
MAUÉS, Olgaíses. Cabral; CAMARGO, Arlete. Maria. Monte de. A expansão do ensino superior, políticas de formação docente e atratividade da carreira. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 1, p.77-91, 2014.
NOGUEIRA, Oracy. Preconceito de racial marca e preconceito racial de origem. Tempo Social Revista de Sociologia da USP, São Paulo, Volume 19, Número 1, novembro, 2006.
ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL PARA MIGRAÇÕES. Relatório Migração Global, 2020
SILVA, Tomás Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: autêntica, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.