THE PHENOMENA OF CYBERCULTURE
how the pandemic narratives intertwined with the curricular practices of Basic Education Chemistry teachers
DOI:
https://doi.org/10.15687/rec.v15i3.64679Keywords:
Cyberculture, Daily practices, MultireferentialityAbstract
This article aims to present part of the research entitled “Daily curricular practices and training of Chemistry teachers in cyberculture”, carried out in the Postgraduate Program in Education, Communication and Culture in Urban Periphery (PPGECC/UERJ), in the line of research Education, Communication and Culture. In order to understand how cyberculture phenomena intertwined the COVID-19 pandemic and Chemistry Teaching. In this sense, we opted for the multi-referential methodology bricolaged with research with everyday life, and in cyber-research-training. This epistemological choice is due to the understanding that we can make approximations and distances that allow us to experience research through multiple paths, weaving relationships with 'practice-theory-practice'. With this, we mapped the main phenomena of cyberculture and activated devices to carry out online conversations with Chemistry teachers in Basic Education. Through the narratives we perceive the authorship in the curricular creations and how cyberculture was fundamental to experience the pandemic context and bring together the 'space-times' between students and teachers.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Joelma Fabiane Ferreira; MARTINS, Vivian; SANTOS, Edmea Oliveira. Vídeo-pesquisa e formação na cibercultura: atos de currículo e de pesquisa em educação. Rev. Boletim GEPEM, n. 75, p. 140-153, jul/dez, 2019. Disponível em: http://costalima.ufrrj.br/index.php/gepem/article/view/207 . Acesso em: 15 out. 2022.
ALVES, Nilda. Questões epistemológicas do ‘uso’ cotidiano das tecnologias. In: ENCONTRO DOS NÚCLEOS DE PESQUISA DA INTERCOM. 4., 2004, Porto Alegre, RS. Anais eletrônicos do XXVII Congresso Brasileiro da Comunicação. Porto Alegre, RS: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2004, não paginado. Disponível em: <http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/141498383787419673618328094799504121700.pdf >. Acesso em 14 out. 2022.
ALVES, Nilda. A compreensão de políticas nas pesquisas com os cotidianos: para além dos processos de regulação. Rev. Educ. Sec., Campinas, n.31, n.113, p. 1195-1212, out-dez, 2010. Disponível em: < https://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/08.pdf >. Acesso em: 14 ago. 2022.
ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, I. B. de, PEIXOTO, L. F., SÜSSEKIND, M. L. (Org.) Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: Questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: 2019. 250p.
BARBOSA, J. G.; RIBEIRO, M. R. F. Abordagem multirreferencial e formação autoral. Revista Observatório. Palmas, v. 5, n.1, jan-mar, 2019. P.38-73. Disponível em: < https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/6462/14690> . Acesso em: 02 out. 2022.
BONDÍA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p.20-28, jan/fev/mar/abr, 2002. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt > . Acesso em: 10 out. 2022.
CASTRO, Luis Henrique Monteiro de; SANTOS, Rosemary dos. Ambiências Formativas em Tempos de Pandemia os fenômenos da cibercultura e a atuação docente. In: COLACIQUE, R., AMARAL, M., SANTOS, R. dos. (Org). Práticas Pedagógicas em Tempos de Pandemia. 1 ed. Rio de Janeiro: LIPEAD,UNIRIO, 2021, v. 1, p. 11-34.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.
CONSELHO FEDERAL DE QUÍMICA. Entenda por que produzir álcool gel em casa é perigoso. CFQ, Brasília, 28 fev. 2020. Notícias. Disponível em : <http://cfq.org.br/noticia/entenda-por-que-produziralcool-gel-em-casa-e-perigoso/> Acesso em 30 out. 2022.
COUTO JUNIOR, Dilton Ribeiro; AMARO, Ivan; TEIXEIRA, Marcelle Medeiros; RUANI, Ruann Moutinho. Do face a face às dinâmicas comunicacionais em/na rede: A conversa online como procedimento metodológico da pesquisa em educação. Revista Educ. foco, Juiz de Fora, v.25, n. 2, p.109-130, jan-abril, 2020. Disponível em: < https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/29955> Acesso em: 01 out. 2022.
FERRAÇO, C. E.; SOARES, M. da C. S.; ALVES, N. Michel de Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação no Brasil. Revista Pedagogía y Saberes, Universidade Pedagógica Nacional, Facultad de Educación, Colombia, n.46, p.7-17, 2017. Disponível em : https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/5224/3996 . Acesso em: 07 out. 2022.
FREIRE, Sther. TikTok: 5 motivos para você aproveitar a rede social do momento. Social Media, 10 de janeiro de 2020. Disponível em: < https://www.iebschool.com/pt-br/blog/social-media/tik-tok-5-motivos-para-voce-aproveitar-a-rede-social-do-momento/#:~:text=O%20TikTok%20%C3%A9%20um%20aplicativo,podem%20interagir%2 > . Acesso em: 05 out. 2022.
GABRIEL, João. Fazer álcool em gel é ineficaz e perigoso, dizem especialistas; busca por fórmula dispara. Saúde, Coronavírus, Folha de São Paulo, 2020. Disponível em:< https://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2020/03/fazer-alcool-em-gel-e-ineficaz-e-perigoso-dizem-especialistas-busca-por-formula-dispara.shtml > Acessado em: 30 de out. de 2022.
LEMOS, André. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre: Sulina, 2021. 150p.
LEMOS, André; OLIVEIRA, Frederico. Fake News no WhatsApp: um estudo de percepção dos efeitos em terceiros. Rev. C&S. São Bernardo do Campo, v. 42, n.1, p. 193-227, jan-abr. 2020. Disponível em: < https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/CSO/article/view/9512 > Acesso em 17 out. 2022.
MACEDO, Roberto Sidnei. Multirreferencialidade: O pensar de Jacques Ardoino em perspectiva e a problemática da formação. In: MACEDO, Roberto Sidnei; BARBOSA, Joaquim Gonçalves; BORDA, Sérgio. (org.). Jacques Ardoino & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
MACEDO, Sidnei Macedo; GUERRA, Denise; MACEDO, Társio Roberto. Redes e Formação: argumentos e experiências multirreferenciais. Revista Observatório, Palmas, v. 5, n.1, p. 110-133, jan-mar, 2019. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/download/6465/14693/> Acesso em: 10 out. 2022.
MORAES, Cristiane Pantoja de. “Deepfake” como ferramenta de manipulação e disseminação de “fakenews” em formato de vídeo nas redes sociais. Encontro Ibérico, 9., 2019, Barcelona, Espanha. Anais eletrônicos do IX Encontro Ibérico EDICIC. Barcelona, Espanha: Faculdade de Biblioteconomia – Universidade de Barcelona, 2019, [n.p]. Disponível em: < https://osf.io/mf7t6/download >. Acesso em: 08 out. 2022.
OLIVEIRA, Inês Barbosa de. Contribuições de Boaventura de Souza Santos para a reflexão curricular: princípios emancipatórios e currículos pensadospraticados. Rev. E-curriculum, São Paulo, v. 8, n.2. Ago., 2012. Disponível em: < https://www.redalyc.org/pdf/766/76623546004.pdf > Acesso em: 06 out. 2022.
SANTAELLA, Lúcia. A pós-verdade é verdadeira ou falsa? In: CYPRIANO, F. (org.). A pós verdade é verdadeira ou falsa [recurso eletrônico]. Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2018.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Piauí, PI: Editora EDUFPI, 2019. 223 p.
SIQUEIRA, André. Pioneiro das “deepfakes‟ é ameaçado após satirizar Bolsonaro e cloroquina. Política, Veja, 2020. Disponível em:< https://veja.abril.com.br/politica/pioneiro-das-deepfakes-e-ameacado-apos-satirizar-bolsonaro-e-cloroquina/ > . Acesso em: 08 out. 2022.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários – Elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 13, p. 05-24, 2000. Disponível em: < http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782000000100002&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 02 out. 2022
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Curriculum Space Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting an article to Curriculum Space Journal (CSJ) and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to Curriculum Space Journal: first publication rights and permission for CSJ to redistribute this article. article and its metadata to the indexing and reference services that its editors deem appropriate.