PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS IN TRAINING IN/OF/WITH EVERYDAY SCHOOL NETWORKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i2.68451

Keywords:

Portuguese language teachers in training, Pibid, Everyday school life

Abstract

This study values the singularities and subjectivities of the political practices of teachers in/of/with the daily networks of schools.  The main objective was to problematize the webs of Portuguese language teachers in training, graduates of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships at the Federal University of Amazonas (PIBID/UFAM), woven into the networks of knowledge and actions of/with the daily lives of state schools in Manaus. The theoretical-methodological-political inspiration was from studies of/in/with school everyday life in Brazil, in the light of Michel de Certeau's theory of everyday life. The narrative images report the political practices of teacher training curricula produced in the collective fabrics of affections, exchanges, negotiations and conflicts, which are potentially significant for ongoing teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Anaylle Queiroz Pinto, State Education Network of Amazonas, Brazil.

Master in Education from the Federal University of Amazonas and professor at the Amazonas State Department of Education and Teaching Quality.

João Luiz da Costa Barros, Federal University of Amazonas, Brazil.

PhD in Education from the Methodist University of Piracicaba and professor at the Federal University of Amazonas.

Victor José Machado de Oliveira, Federal University of Amazonas, Brazil.

PhD in Physical Education from the Federal University of Espírito Santo and professor at the Federal University of Amazonas.

References

ALVES, Nilda. Trajetórias e redes na formação de professores. Rio de janeiro: DP&A, 1998.

ALVES, Nilda. A narrativa como método na história do cotidiano escolar. In: Congresso Brasileiro de História da Educação. 2000. p. 1-10.

ALVES, Nilda. O ‘espaço-tempo’ escolar como artefato cultural nas histórias dos fatos e das idéias. Acervo, Rio de Janeiro, v.18, n.1-2, p. 15-34, jan./dez. 2005.

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho – o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de e; ALVES, Nilda. Pesquisa no/do cotidiano das escolas – sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2008. p. 15-38.

ALVES, Nilda. Redes educativas ‘dentrofora’ das escolas, exemplificadas pela formação de professores. In: SANTOS, Lucíola; DALBEN, Ângela; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva. (orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: Currículo, Ensino de Educação Física, Ensino de Geografia, Ensino de História, Escola, Família e Comunidade. 66. ed. Belo Horizonte/MG: Autêntica, 2010. p. 49-66.

ALVES. Nilda (org). Formação de professores: pensar fazer. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ALVES, Nilda. Currículos e pesquisas com os cotidianos. In: FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães (org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produções de subjetividades. Petrópolis, RJ: DP et Alii; Vitória, ES: NUPEC/UFES, 2012.

ALVES, Nilda. Entrevista: narrativa de uma praticantepensantemilitante da educação. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (org.). Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 37-59.

ANDRADE, Nívea; CALDAS, Alessandra Nunes; ALVES, Nilda. Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos - após muitas ‘conversas’ acerca deles. In: OLIVEIRA, I. B.; PEIXOTO, L. F.; SÜSSEKIND, M. L. (Org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 19-45.

BALTOR, Cristiane da Silva. Os impactos do PIBID na formação inicial de professores de Língua Portuguesa. 2020. 124f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2020.

CARVALHO, Janete Magalhães; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tânia Mara Zanotti Guerra Frizzera. Redes de Conversações na pesquisa com o cotidiano como modo de expansão do coletivo escolar. In: OLIVEIRA, Inês Barbosa de; PEIXOTO, Leonardo Ferreira; SÜSSEKIND, Maria Luiza. Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019.

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Pesquisa com o cotidiano. Educ. Soc., Campinas, v.28, n.98, p. 73-95, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000100005

FERRAÇO, Carlos Eduardo; CARVALHO, Janete Magalhães. Currículos realizados e/ou vividos nos cotidianos de escolas públicas: sobre como concebemos a teoria e a prática em nossas pesquisas. Como nossas pesquisas concebem a prática e com ela dialogam, p. 4-13, 2008. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/gtcurriculoanped/31RA/trabalhos/CarlosEduardoFerraco.pdf . Acesso em: 14 dez. 2021.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; ALVES, Nilda. As pesquisas com os cotidianos das escolas: pistas para se pensar a potência das imagensnarrativas na invenção dos currículos e da formação. Revista Espaço do Currículo, v. 8, n. 3, 2016. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.2015.v8n3.306316

FERRAÇO, Carlos Eduardo et al., Pesquisas Com os cotidianos das escolas: ou sobre a potência dos currículos formação. In: OLIVEIRA, I. B.; PEIXOTO, L. F.; SÜSSEKIND, M. L. (Org.). Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas. Curitiba: CRV, 2019. p. 66 - 82.

FERRAÇO, Carlos Eduardo; SOARES, Maria da Conceição Silva; ALVES, Nilda. Michel Certeau e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos em educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2018. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575115176

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 65. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GALLO, Silvio. Deleuze & a educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. 98 p. Disponível em: https://filosoficabiblioteca.files.wordpress.com/2013/10/silvio-gallo-deleuze-e-a-educacao.pdf. Acesso em: 26 jan. 2023.

GARCIA, Alexandra; Oliveira, Inês Barbosa. Fazendopensando práticasteorias educativas nos/dos/com os cotidianos. In: GARCIA, Alexandra; OLIVEIRA, Inês Barbosa de (orgs.). Nilda Alves: praticantepensante de cotidianos. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 13-35.

GATTI, Bernardete A. Educação, escola e formação de professores: políticas e impasses. Educar em Revista, n. 50, p. 51-67, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602013000400005

GONÇALVES, Rafael Marques. Conversas sobre práticas e currículos entre professoras: artesania e maneiras de fazer o cotidiano escolar. Linguagens, Educação e Sociedade, v. 1, n. 1, p. 23-45, 2018. Disponível em: http://revistas.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/7876 . Acesso em: 10 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.26694/les.v1i1.7876

GONÇALVES, Rafael Marques. Práticas de autonomia e políticas curriculares: uma equação de raízes e escolhas. Educação & Realidade, v. 44, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/6GWgXKtHkHj53vSvpKW5nTK/abstract/?lang=en. Acesso em: 19 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623684870

MARCELO, Carlos. Desenvolvimento profissional docente: passado e futuro. Revista de ciências da educação, n. 8, p. 7 - 22, 2009.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Narrativas Cruzadas. História Literatura e Mito: Sepé Tiarajú das Missões. In. Sepé Tiarajú: Muito Além da Lenda. Porto Alegre: Comunicação e Impressa, 2006.

SANTOS, Wagner dos. Constituição do campo do currículo e as pesquisas nos/dos/com os cotidianos. Momento-Diálogos em Educação, v. 25, n. 1, p. 107 - 126, 2016.

SPINOZA, Baruch de. Ética. Tradução de Tomás Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.

RODRIGUES, Moacir Carlos Nunes. A importância da afetividade na aprendizagem escolar na relação aluno-professor. Infinitum: Revista Multidisciplinar. v. 2, n. 2, p. 109-123, 2019. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/infinitum/article/view/12060. Acesso em: 26 fev. 2023.

TARDIF, M Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et Alli; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2016.

Published

2024-07-18

How to Cite

PINTO, A. Q. .; BARROS, J. L. da C.; OLIVEIRA, V. J. M. de. PORTUGUESE LANGUAGE TEACHERS IN TRAINING IN/OF/WITH EVERYDAY SCHOOL NETWORKS. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e68451 , 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i2.68451. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/68451. Acesso em: 18 dec. 2024.