DANCING THE CARIMBÓ AT SCHOOL

an approach to Amazonian culture and Decolonial Pedagogies in Dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68487

Keywords:

Dance, Carimbó, Decolonial Pedagogy

Abstract

This paper approaches dance in the formal curriculum of basic education aiming to build knowledge through experiences with Brazilian dances, specifically carimbó. The methodology involved the interdisciplinary project "Carimbó, Regional Culture and Sustainable Development", with 4th grade students from Colégio de Aplicação, a basic education school of the Federal University of Roraima. We started by understanding Project Pedagogy, with simultaneous planning of didactic sequences in Portuguese Language, Geography, Dance, Music, and Physical Education. We reflected on the interdisciplinary experience in Dance and Physical Education. The construction of knowledge included the following stages: Research on the history of carimbó and its characteristics; experiences of carimbó circles in the classroom; conversation circles; and a performative experience during the culmination of the project outside the classroom, with carimbó circles including live music and members of the school community, including the children's families. This experience led to participants’ recognition of carimbó as a cultural heritage and a fruit of popular resistance of communities in Pará. Due to the performative and festive nature of the dancing circles, carimbó was also the starting point for reflections on inclusion models that aim to integrate the body in school spaces. The recognition of carimbó as heritage was based especially on an affectionate approach to this dance, as well as on a discovery of this manifestation as an Afro-American resistance. Beyond a traditional Dance Pedagogy, we recognize in the memory of carimbó — in its festive elements and its influences from the indigenous worldview — paths for a Decolonial Pedagogy in Dance.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Verônica Teodora Pimenta, Federal University of Roraima, Brazil.

PhD in Arts from the Federal University of Minas Gerais and Professor in Basic, Technical and Technological Education at the College of Application of the Federal University of Roraima.

Julia Medeiros Dantas, Federal University of Roraima, Brazil.

Master in Social Anthropology from the Federal University of Roraima and Professor of Basic, Technical and Technological Education at the Colégio de Aplicação at the same institution.

References

BALDI, Neila. Pedagogias da Dança. Santa Maria: Editora da Universidade Federal de Santa Maria, 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDBEN. 9394/1996.

BOURDIEU, Pierre. O camponês e seu corpo. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782006000100007

COSTA, Elyane Lobão; OLIVEIRA, Vânia Dolores Estevam. As performatividades das indumentárias do carimbó. Revista Anômalas, v. 2, n. 1, p. 109-123, 2022.

COSTA, Leika Cristiane Ribeiro et al. A dança carimbó como arte experimentada na cultura amazônica. O

Mosaico, v. 13, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.12660/rm.v13n20.2021.84395

GIROTTO, C. G. G. S. A (re) significação do ensinar-e-aprender: a pedagogia de projetos em contexto. Núcleos de Ensino da Unesp, v. 1, n. 1, p. 87-106, 2005.

HUERTAS, Bruna Muriel. O carimbó: cultura tradicional paraense, patrimônio imaterial do Brasil. Revista cpc, n. 18, p. 81-105, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4466.v0i18p81-105

IPHAN. Dossiê do Carimbó. Inventário Nacional de Referências Culturais (INRC). Ministério da Cultura, 2014. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossi%C3%AA%20de%20Registro%20Carimb%C3%B3(1).pdf. Acesso em 24 set. 2023.

LE BRETON, David. A sociologia do Corpo. Tradução de Sonia Fuhrmann. 6ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes,2012.

MILLER, Jussara. Qual é o corpo que dança? São Paulo: Summus, 2012.

ONU, ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/objetivos-de-desenvolvimento-sustentável. Acesso em: 23 ago. 2023.

QUINTERO, Pablo; FIGUEIRA, Patrícia; ELIZALDE, Paz Concha. Uma breve história dos estudos decoloniais. São Paulo: MASP Afterall, 2019.

ROBATTO, Lia. A dança como via privilegiada de educação. Salvador: Editora Edufba, 2012.

RUFINO, Luiz. Performances Afro-diaspóricas e Descolonialidade: o saber corporal a partir de Exu e suas encruzilhadas. Antropolítica-Revista Contemporânea de Antropologia, n. 40, 2016. DOI: https://doi.org/10.22409/antropolitica2016.1i40.a451

SALLES, V.; SALLES, M. I. Carimbó: trabalho e lazer do caboclo. Revista Brasileira de Folclore. Rio de Janeiro: CDFB/MEC, v. 9, n.25, set./dez. 1969.

SODRÉ, Muniz. Entrevista à Revista Rizoma. Concedida a Fabiana Piccinin. 3 páginas. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/rizoma/article/view/4619. Acesso em 02/01/2022.

TV BRASIL. Caminhos da reportagem: nas batidas do carimbó. Vídeo publicado em 23 ago. 2022. Reportagem de Aline Beckstein, edição de texto de Luciana Góes e edição de imagem de Eric Gusmão. Arquivo digital, cor, 25 min. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jDg0NZ7poWA. Acesso em 29 out. 2023.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo; SEEGER, Anthony; DA MATTA, Roberto. A construção da pessoa nas sociedades indígenas brasileiras. In: J. P. Oliveira. Sociedades indígenas e indigenismo no Brasil. Rio de Janeiro: Marco Zero/UFRJ, p.11-30, 1979.

Published

2023-12-19

How to Cite

PIMENTA, V. T.; DANTAS, J. M. DANCING THE CARIMBÓ AT SCHOOL: an approach to Amazonian culture and Decolonial Pedagogies in Dance. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. 3, p. 1–13, 2023. DOI: 10.15687/rec.v16i3.68487. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/68487. Acesso em: 20 may. 2024.