MUSIC IN THE NURSERY

reflections from teaching narratives on curricular practices

Authors

  • Ivoneide dos Reis Brito Federal University of Pará, Brazil. https://orcid.org/0009-0003-7753-9792
  • Daniele Dorotéia Rocha da Silva de Lima Federal University of Pará, Brazil.

Keywords:

Music., Curricular practices, Nursery

Abstract

This text's theme is music in the nursery curriculum, with curricular practices, in this age group, marked by singularities and subtleties that permeate the different situations in the daily life of educational spaces that serve babies. Thus, this work aimed to understand, from teaching narratives, how music is present in interactions and games through the body and expressiveness in everyday relationships, especially in the various curricular actions that are particularized in the ways of interacting and playing. musically from the expressive body in movement and its language and sound possibilities. In this sense, methodologically, this text is based on narrative research, in which teachers' narratives about curricular practices involve music as a language that enhances integral development. Such aspects contribute to the understanding of the different purposes and meanings of music to meet the varied curricular demands of a nursery class, such as the physiological, psychological, emotional, sentimental and cultural needs that resonate daily through communication and expression of the active body, sound, which produces culture, knowledge and human formation. The results indicate that the curricular practices that involve music in the daily life of the nursery gain new perspectives, which go beyond moments of caring for the body, but also educational moments, based on sung games and the inseparable situations of caring for and educating babies.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivoneide dos Reis Brito, Federal University of Pará, Brazil.

Master in Curriculum and Basic School Management from the Federal University of Pará. Professor of Early Childhood Education at SEMEC/Belém/PA.

Daniele Dorotéia Rocha da Silva de Lima, Federal University of Pará, Brazil.

PhD in Science and Mathematics Education from the Federal University of Pará. Professor at the Federal University of Pará.

References

BEYER, Esther. A interação musical em bebês: algumas concepções. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 28, n. 2, p. 87-98, jul./dez. 2003.

BARBOSA, Maria Carmem. Especificidades da ação pedagógica com bebês, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7154-2-2-artigo-mec-acao-pedagogica-bebes-m-carmem/file. Acesso em: 10 out. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 6 set. 2023.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI). Brasília: MEC/SEB, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 5 nov. 2022.

BRASIL. Lei 11.769 de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei n. 9394/96, para dispor sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica. Brasília: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11769.htm. Acesso em: 24 jul. 2023.

BRASIL. Lei 13.278, de 2 de maio de 2016. Altera o § 6° do art. 26 da lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que fixa as diretrizes e bases da educação nacional, referente ao ensino da arte. Brasília, DF, Presidência da República [2016]. Disponível em: http://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/333393820/lei-13278-16. Acesso em: 20 set. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, Presidência da República [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 21 jul. 2023.

BRITO, Teca. Música na educação infantil: propostas para a formação integral da criança. São Paulo: Editora Petrópolis, 2003.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. Tradução do Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015.

COUTINHO, Angela. A experiência de ser bebê na creche: o ator social e a constituição da docência. Revista Humanidades e Inovações, [S.l.], v. 4, n. 1, p. 37-45, maio 2017.

DERDYK, Edith. Linha de horizonte: por uma poética do ato criador. São Paulo: Escuta, 2001.

DUARTE JR., João-Francisco. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Curitiba: Criar, 2001.

DUARTE, Fabiana. Professora de bebês: as dimensões educativas que constituem a especificidade da ação docente. 2011. 292 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

FOCHI, Paulo. Mas os bebês fazem o quê no berçário, heim? Documentando ações de comunicação, autonomia e saber-fazer de crianças de 6 a 14 meses em contextos de vida coletiva. 2013. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

HELLER, Alberto A. Fenomenologia da expressão musical. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2006.

ILARI, Beatriz. Bebês também entendem de música: a percepção e a cognição musical no primeiro ano de vida. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 7, p. 83-90, set. 2002.

JOSSO, Marie-Christine. Experiência de vida e formação. 2. ed. Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulos, 2010.

LINO, Dulcimarta. Barulhar: a música das culturas infantis. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 24, p. 81-88, set. 2010.

LUNARDI, Geovana. As práticas curriculares de sala de aula e a constituição das diferenças dos alunos no processo de ensino e aprendizagem. Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 11, n. 3, p. 876–889, 2017. DOI: 10.14244/198271992016. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2016. Acesso em: 21 jul. 2023.

MERLEAU-PONTY, Maurice. O visível e o invisível. São Paulo: Perspectiva, 1999.

MIÃO, Cícero. De “lá dó” interior: o desenvolvimento musical de bebês de 0 a 2 anos em aulas de música em escolas públicas. 2022. 168 f. Tese (Doutorado em Música) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, São Paulo, 2022.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.

OLIVEIRA, Inês. Currículos praticados: entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

PEDROSA, Maria Isabel. A surpreendente descoberta: quem é e o que pode aprender uma criança de até três anos. Brasília: MEC. 2009. Disponível em:

http://tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/18165615-Educriancascreches.pdf. Acesso em: 20 set. 2023.

RICHTER, Sandra; BARBOSA, Maria Carmem. Os bebês interrogam o currículo: as múltiplas linguagens na creche. Educação, Santa Maria, v. 35, n. 1, p. 85-96, jan./abr. 2010 Disponível em: http://www.ufsm.br/revistaeducacao. Acesso em: 10 out. 2023.

TUNES, Elizabeth; PEDERIVA, Patrícia. Da atividade musical e sua expressão psicológica. Curitiba: Prismas, 2013.

Published

2024-07-29

How to Cite

BRITO, I. dos R.; LIMA, D. D. R. da S. de . MUSIC IN THE NURSERY: reflections from teaching narratives on curricular practices. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 16, n. Ahead of Print (AOP), p. e68494, 2024. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/68494. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Continuous demand