“THE ESSENTIAL IS TO KEEP LEARNING”

the curricular policy of the city of São Paulo in 2020-2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15687/rec.v17i1.69519

Keywords:

Educational reform, Curriculum policy, Pandemic, City Curriculum

Abstract

The paper takes as its starting point the different organizational models that operate in schools and their relationship with the normative dimension of policies - models decreed, interpreted, recreated and practiced, which are articulated in a complex relationship of legitimation, adherence and normative infidelities in the daily life of institutions, applying this reference to the analysis of the curricular policies of the municipality of São Paulo during the COVID-19 pandemic crisis, structured on the basis of the City Curriculum. The analysis ranged from general and local normative documents to testimonies about practices, through interviews with educators from the schools surveyed. The analysis was organized into four aspects of curriculum policy implementation: the school's political-pedagogical project (PPP), teacher training, teaching materials and assessment. Thus, considering the debate about managerial reforms in education, this paper aims to analyze the practices mobilized in schools based on the specific normative guidelines issued in 2020 and 2021. With a focus on understanding the notion of “learning objectives”, it discusses, based on the literature, the implications of this in the curricular policies implemented in Brazil, taking as a field of analysis the curricular guidelines of the municipality of São Paulo and the way in which these guidelines mobilized school organization, affecting the notion of Education and school management in times of crisis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bruna Mello, Federal University of ABC, Brazil.

Master in public policy from the Federal University of ABC and Professor at the Municipal Public Network in São Paulo.

Salomão Ximenes , Federal University of ABC, Brazil.

PhD in Law from the University of São Paulo and professor at the Federal University of ABC.

References

AFONSO, Almerindo Janela. Reforma do Estado e políticas educacionais: entre a crise do Estado-nação e a emergência da regulação supranacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22, n. 75, p. 15-32, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302001000200003

ARAÚJO, Gilda Cardoso de; OLIVEIRA Romualdo Portela de. Qualidade do ensino: uma nova dimensão da luta pelo direito à educação. Revista Brasileira de Educação [on line], v. 28, p. 5–23, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000100002

AVELAR Marina, BALL, Stephan. Mapping new philanthropy and the heterarchical state: The Mobilization for the National Learning Standards in Brazil. International Journal of Educational Development, v. 64, p. 65 – 73, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2017.09.007

BALL, Stephan. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1105–1126, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400002

BAUER, Adriana. “Novas” Relações entre Currículo e Avaliação? Recolocando e Redirecionando o Debate. Educação em Revista [online], v. 36, p. 1-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698223884

BRASIL, MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

BRASIL. Diário Oficial da União. Imprensa Oficial, Brasília-DF. Disponível em: https://www.gov.br/imprensanacional/pt-br. Acesso em: 24 de abril de 2024.

CÁSSIO, Fernando; AVELAR Marina; TRAVITZKI Rodrigo; NOVAES, Thais Andrea Furigo. Heterarquização do Estado e a Expansão das Fronteiras da Privatização da Educação em São Paulo. Educação & Sociedade, Campinas, v. 41, p. e241711, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es.241711

FATTORI, Camila Campos Tinoco; XIMENES, Salomão Barros. A resposta educacional às consequências da pandemia de Covid-19 e a atuação da rede temática. Revista Interdisciplinar em Educação e Territorialidade, v. 2, n. 2, p. 64 - 93, jan./jun., 2021. DOI: https://doi.org/10.30612/riet.v2i2.14560

FREITAS, Luis Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GATTI, Bernadete. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados [online]. v. 34, n. 100, p. 29-41, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003

HAGE, Salomão Antônio; SENA, Ivânia Paula Freitas de Souza. Direito à Educação na Pandemia: defender a vida e não as prescrições curriculares da BNCC. Revista Espaço do Currículo, v. 14, n. 2, p. 1-14, 2021. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58060

LIMA, Licínio. A escola como organização educativa. São Paulo: Cortez, 2001.

LIMA, Licínio. A Gestão Democrática das Escolas: do Autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, n. 129, p. 1067-1083, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014142170

LIMA, Licínio. Autonomia e flexibilidade curricular: quando as escolas são desafiadas pelo governo. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Edição Especial, p.172-192, 2020.

LIMA, Licínio. Políticas educacionais, organização escolar e trabalho dos professores. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 21, n. 38, 2011.

LIMA, Licínio; AFONSO, Almerindo. Reformas da educação pública: democratização, modernização, neoliberalismo. Porto: Edições Afrontamento, 2002.

MALANCHEN, Julia; SANTOS, Silvia Alves dos. Políticas e reformas curriculares no Brasil: perspectiva de currículo a partir da pedagogia histórico-crítica versus a base nacional curricular comum e a pedagogia das competências. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 20, e020017, 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8656967

MUNICÍPIO DE SÃO PAULO. Currículo da Cidade. São Paulo: SME, 2018.

MUNICÍPIO DE SÃO PAULO. Diário Oficial do Município de São Paulo. Imprensa Oficial, São Paulo. Disponível em: https://diariooficial.prefeitura.sp.gov.br/md_epubli_controlador.php?acao=inicio. Acesso em: 24 de abril de 2024.

MUNICÍPIO DE SÃO PAULO. O Acompanhamento das Aprendizagens e o Plano de Ação. São Paulo: SME, 2021i. Disponível em: https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/wp-content/uploads/2020/11/Acompanhamento-das-Aprendizagens-2.pdf. Acesso em: 24 de abril de 2024.

MUNICÍPIO DE SÃO PAULO. Priorização Curricular. São Paulo: SME, 2021. Disponível em: https://acervodigital.sme.prefeitura.sp.gov.br/wp-content/uploads/2022/06/Prioriz-Curric_Ens-Fund_LP.pdf. Acesso em: 24 de abril de 2024.

PAVAN, Ruth; LIMA, Licínio. Por uma educação democrática, pública e da decisão: entrevista com Licínio Lima. Educação em Revista, v. 36, p. e219832, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698219832

SÃO PAULO. Diário Oficial do Estado de São Paulo. Imprensa Oficial, São Paulo. Disponível em: https://www.doe.sp.gov.br/. Acesso em: 24 de abril de 2024.

SAVIANI, Dermeval. Crise Estrutural, Conjuntura Nacional, Coronavirus e Educação – O Desmonte da Educação Nacional. Revista Exitus, Santarém, v. 10, e020063, 2020. DOI: https://doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1463

SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento: revista de educação, ano 3, n. 4, p. 54-84, 2016. DOI: https://doi.org/10.22409/movimento2016.v0i4.a20909

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2019.

VERGER, Antoni; NORMAND, Romualdo. Nueva gestión pública y educación: Elementos teóricos y conceptuales para el estudio de un modelo de reforma educativa global. Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 132, p. 599-622, set. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152799

XIMENES, Salomão Barros. Contra quem os estudantes lutam? As ocupações secundaristas no epicentro das disputas sobre a escola pública. In: Jonas Medeiros; Adriano Januário; Rúrion Melo. (Org.). Ocupar e resistir: Movimentos de ocupação de escolas pelo Brasil (2015-2016). 1ed. São Paulo: Editora 34, 2019, v. 1, p. 50-80.

XIMENES, Salomão Barros. Responsabilidade educacional: concepções diferentes e riscos iminentes ao direito à educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 353-377, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200003

Published

2024-04-30

How to Cite

MELLO, B. .; XIMENES, S. “THE ESSENTIAL IS TO KEEP LEARNING”: the curricular policy of the city of São Paulo in 2020-2021. Curriculum Space Journal, [S. l.], v. 17, n. 1, p. e69519, 2024. DOI: 10.15687/rec.v17i1.69519. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rec/article/view/69519. Acesso em: 24 nov. 2024.